تیک ‌تاک با زیر پا گذاشتن سیاست‌های اندروید، اطلاعات گوشی‌های هوشمند را جمع‌آوری کرده است

چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
وا‌ل‌استریت ژورنال مدعی است که تیک‌تاک به مدت ۱۸ ماه با زیر پا گذاشتن سیاست‌های اندروید، آدرس MAC گوشی‌های هوشمند را جمع‌آوری کرده است.
تبلیغات

وال‌استریت ژورنال روز سه‌شنبه گزارشی مرتبط با تیک‌تاک منتشر کرد که نگاه‌ها را بار دیگر به سمت این اپلیکیشن شبکه‌ی اجتماعی پرطرفدار برد. رسانه‌ی آمریکایی ادعا می‌کند تیک‌تاک به‌مدت ۱۸ ماه، با زیر پا گذاشتن سیاست‌ها و چارچوب‌های پلتفرم اندروید، آدرس MAC گوشی‌های هوشمند را ذخیره و جمع‌آوری می‌کرده است. این آدرس‌ها، به‌عنوان نمادهای هویتی دستگاه‌های هوشمند شناخته می‌شوند. کارشناسان اعتقاد دارند آدرس MAC دستگاه هوشمند هر کاربر می‌تواند در کاربردهای ردگیری تبلیغاتی یا حتی ردگیری‌های نفوذی بیشتر استفاده شود.

فروشگاه اپلیکیشن اپ استور اپل و پلی استور گوگل از سال ۲۰۱۵ هرگونه جمع‌آوری آدرس‌های MAC را در گوشی‌های هوشمند ممنوع اعلام کردند. ظاهرا تیک‌تاک با سوءاستفاده از یک راه گریز، امکان جمع‌آوری آدرس‌ها را داشته است. منابع خبری ادعا می‌کنند که حدود ۳۵۰ اپلیکیشن پلی استور، امکان سوءاستفاده از حفره‌ی مذکور را داشته‌اند. اکثر آن‌ها نیز از اطلاعات جمع‌آوری شده برای ردگیری بهتر با اهداف تبلیغاتی استفاده می‌کرده‌اند.

وال‌استریت ژورنال ادعا می‌‌کند تیک‌تاک از ماه نوامبر سال گذشته، جمع‌آوری آدرس‌های MAC را متوقف کرده است. این رسانه، فشارهای سیاسی ازسوی واشنگتن را دلیل تغییر سیاست‌های اجرایی تیک‌تاک می‌داند.

افشاسازی وال‌استریت در زمانی رخ می‌دهد که تیک‌تاک تحت فشارهای قانونی و سیاسی بسیار زیاد قرار دارد. دولت ایالات متحده، مالکیت چینی اپلیکیشن تیک‌تاک و دسترسی آن‌ها به اطلاعات شهروندان آمریکایی را مورد انتقاد شدید قرار می‌دهد. کاخ سفید هفته‌ی گذشته حکمی علیه تیک‌تاک صادر کرد که این شرکت را به فروش کسب‌وکار بخش آمریکای خود به یک شرکت فعال در این کشور مجبور می‌کند. اگر تیک‌تاک موفق به فروش شرکت تا تاریخ ۲۰ سپتامبر نشود، کل تراکنش‌های مالی شرکت‌های آمریکایی با آن‌ها ممنوع اعلام می‌شود. آن‌ها درحال‌حاضر مشغول مذاکره‌ی جدی با مایکروسافت هستند، اما هنوز نمی‌توان پیش‌بین قطعی پیرامون موفقیت مذاکره‌ها داشت.

یافته‌های اخیر وال‌‌استریت ژورنال، کاملا در مقابل ادعاهای همیشگی تیک‌تاک قرار دارند. این شرکت همیشه ادعا کرده است که هیچ اطلاعاتی بیش از اطلاعات مرسوم دیگر اپلیکیشن‌ها از کاربران جمع‌آوری نمی‌کند. اگرچه آدرس‌های MAC اغلب برای اهداف تبلیغاتی و ردگیری بازاریابی استفاده می‌‌شوند، اما قابلیت سوءاستفاده در ردگیری‌های تهاجمی‌تر را هم دارند.

تیک‌تاک در واکنش به گزارش وال‌استریت ژورنال ادعا می‌کند که جمع‌‌آوری اطلاعات را متوقف کرده است. سخنگوی شرکت می‌گوید آن‌ها همیشه در نسخه‌های جدید اپلیکیشن، سیاست‌های امنیتی جدید را پیاده‌سازی می‌کنند. به‌علاوه او پیشنهاد می‌کند که همه‌ی کاربران از نسخه‌ی به‌روز اپلیکیشن استفاده کنند که جمع‌آوری اطلاعات MAC در آن رخ نمی‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات