AMD می‌گوید Zen 3 برای رونمایی در سال ۲۰۲۰ آماده است

پنج‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده‌های AMD مبتنی بر معماری Zen 3 در وضعیتی عالی در مسیر توسعه‌ی نهایی قرار دارند و در سال جاری معرفی می‌شوند.
تبلیغات

مدیرعامل AMD، دکتر لیزا سو، مجددا تأکید کرد که Zen 3 برای معرفی در ماه‌های پیش‌رو در سال جاری آماده می‌شود. او می‌گوید درحال حاضر پردازنده‌ها در سطح آزمایشگاهی در وضعیتی عالی قرار دارند. اخیرا شایعه‌هایی مطرح شده بود که پردازنده‌های جدید تیم قرمز تا سال ۲۰۲۱ برای عرضه بازار آماده نمی‌شوند، اما شرکت برای دومین بار تأکید می‌کند که تا پنج ماه آینده، شاهد رونمایی از محصولات نهایی خواهیم بود.

بحران ویروس کرونا باعث شد تا بسیاری از رونمایی‌های سال ۲۰۲۰ با تأخیر روبه‌رو شوند. همین روند باعث شد تا نگرانی از تأخیر در معرفی و عرضه‌ی پردازنده‌های جدید AMD هم به اوج برسد. حدس و گمان‌ها زمانی به اوج رسید که دیجی‌تایمز در گزارشی ادعا کرد پردازنده‌های دسکتاپ رایزن ۴۰۰۰ تا سال ۲۰۲۱ آماده‌ی معرفی و عرضه نخواهند شد. یکی از دلایل احتمالی تأخیر، عملکرد عالی نسل کنونی پردازنده رایزن ۳۰۰۰ در مقابل محصولات موجود اینتل در بازار بیان شد. به‌علاوه، معرفی خانواده‌ی محصولات 3000XT این احتمال را افزایش داد که Zen 3 تا سال ۲۰۲۱ معرفی نخواهد شد.

در همان زمان انتشار گزارش دیجی‌تایمز، AMD با جدیت ادعاهای مطرح‌شده را تکذیب کرد. آن‌ها شایعه‌های تأخیر در معرفی و عرضه‌ی محصولات را «نادرست» بیان کردند. لیزا سو، روز گذشته در ویدیویی به مناسبت اولین سالگرد معرفی نسل سوم پردازنده‌های رایزن و سری محصولات رادئون ۵۰۰۰ و پردازنده‌های 3000XT، بار دیگر روی ادامه‌دار بودن توسعه‌ی Zen 3 و معرفی محصولات در سال جاری تأکید کرد.

اخبار جدیدی که پیرامون AMD منتشر می‌شوند، تولید انبوه پردازنده‌های دسکتاپ رایزن ۴۰۰۰ با کد نام Vermeer را محتمل می‌دانند. تراشه‌های جدید، احتمالا نسبت به نسل‌های گذشته با بهبود قابل‌توجه فاکتور IPC همراه خواهند بود. درنتیجه مصرف‌کننده‌ها اکنون دلیلی خوبی برای منتظر ماندن معرفی و عدم خرید پردازنده‌های کنونی رایزن ۳۰۰۰ دارند. البته AMD برای افزایش تمایل کاربران به نسل کنونی،‌ نسخه‌ای رایگان از بازی Assassin's Creed Valhalla را به‌رایگان عرضه می‌کند.

لیزا سو در ویدیوی جدید خود به پردازنده‌های 3000XT هم اشاره می‌کند. البته بسیاری از کارشناسان سخت‌افزار، بهبود عملکرد این پردازنده‌ها را نسبت به نسل قبلی آن‌چنان بالا نمی‌دانند. آن‌ها به مصرف‌کننده‌ها پیشنهاد می‌کنند که از همان نسل قبلی رایزن ۳۰۰ استفاده کنند یا منتظر عرضه‌ی محصولات مبتنی بر Zen 3 بمانند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات