ایران خودرو K132؛ بررسی طراحی، مشخصات فنی و قیمت احتمالی

شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
با هیاهوی تبلیغاتی و استفاده از فضای کاملا انحصاری در بازار، ایران‌خودرو تلاش می‌کند تا محصولی جدید با نام K132 را برای پیش‌فروش و تولید آماده کند؛ اما اطلاعات چندانی از جزئیات فنی و قیمت نهایی این خودرو، مشخص نیست.
تبلیغات

مطابق معمول، بحث خودرو ملی و تکیه بر توان داخلی، موضوع مورد علاقه غول‌های خودروسازی ایران است. سایپا بعد از سپری شدن چند سال از رونمایی رهام، نام این محصول را به شاهین تغییر داد و ماه گذشته، پیش‌فروش کرد. حالا نوبت ایران‌خودرو است تا ضمن رونمایی از K132، حدود ۱۸ سال بعد از معرفی سمند، برای تولید خودرو با طراحی و مهندسی ایرانی تبلیغ کند.

برخلاف سایپا که برای شاهین (رهام) از یک پلتفرم ایرانی و مستقل استفاده کرده؛ خودرو K132 ساخت ایران‌خودرو با پلتفرم پژو 301 تولید شده است. این موضوع، از یک سو منجر به آسودگی خیال برای مخاطب ایرانی می‌شود و داستان خودروی ملی با پلتفرم داخلی را به تداوم نمی‌دهد؛ اما ادعای مدیران ایران‌خودرو مبنی بر ساخت ۹۳ درصد قطعات K132 در ایران، سوالات تازه‌ای به ذهن می‌آورد. البته ایران‌خودرو برای تولید سمند هم از شاسی پژو 405 استفاده کرد و امیدواری برای تولید خودرو ملی را، به یاس تبدیل کرد.

تحریم‌های خارجی علیه ایران، امکان مونتاژ و تولید پژو 301 را از ایران‌خودرو گرفت. حالا طرف ایرانی تلاش می‌کند تا مشابه برنامه‌ای که برای سمند پیاده کرد، محصولی با استفاده از پلتفرم خارجی برای پاسخ به مشتریان داخلی بسازد. این موضوع، باتوجه‌به قرارداد بین ایران‌خودرو و گروه پژو سیتروئن که بعد از برجام منعقد شد؛ منع قانونی ندارد.

دیگر نکته مهم درباره‌ی K132، رونمایی از نسخه‌های پیش‌تولید (پروتوتایپ) تا این لحظه است. در تیرماه ۹۹ و بهمن‌ماه ۹۸، محصول جدید ایران‌خودرو برای خبرنگاران و تعدادی از مسئولان رده بالای کشور، رونمایی شد اما خودروهای به‌نمایش گذاشته شده، کاملا مشابه نبودند. این موضوع ثابت می‌کند؛ هنوز طراحی نهایی K132 در جزئیات، نامشخص است.

نقد طراحی

در طراحی نمای رو‌به‌رو، K132 ادامه‌دهنده‌ی سبکی است که دنا و دناپلاس آغاز کردند. تمامی این خودروها، خصوصا K132، شباهت بسیار زیادی به فورد موستانگ دارند. جالب‌تر اینکه، دنا در قسمت جلوپنجره به شکلی نامحسوسی شبیه موستانگ ۲۰۱۳ است؛ اما K132 در طراحی چراغ‌های اصلی، چیدمان روشنایی روز و سپر جلو، شباهتی غیرقابل انکار به نسل جدید موستانگ دارد و آنرا به یک کپی ناشیانه از محصولی امریکایی تبدیل می‌کند.

Ikco K132 /  ایران خودرو کی132 نمای روبرو مستقیم

در نمای پشت نیز، حالت پیوسته برای چراغ‌های عقب وجود دارد که در عین زیبایی، کمی به دوج چارجر شبیه است. البته نباید فراموش کنیم، حجم‌دهی بدنه، خصوصا برای نمای عقب و درپوش صندوق، بسیار خوب شکل گرفته و خطوط برجسته روی درها (از گلگیر جلو تا لبه‌ی صندوق و پایین در جلو تا سپر عقب) فراتر از خودروهای معمول ساخت ایران هستند. در مجموع، می‌توان به طراحی بدنه‌ی K132، خصوصا به‌عنوان محصولی حاصل کار یک شرکت داخلی، نمره قبولی داد و مطمئن بود که مشتری ایرانی را، جذب می‌کند.

تصاویر موجود از نمای داخلی K132، کم‌تعداد و ناکافی هستند؛ اما به‌خوبی نشان می‌دهند که از این نظر، تفاوت خاصی بین محصول ایران‌خودرو و پژو 301 وجود ندارد. حتی غربیلک فرمان هم، مشابه خودرو فرانسوی است و حالت دوشاخه در پایین دارد. دیگر ادوات کنترلی، مثل کلیدهای مربوط به سیستم صوتی و تهویه مطبوع نیز، در هر دو خودروی K132 و پژو 301، به‌صورت دایره‌های سه‌گانه زیر نمایشگر لمسی هستند.

تصویری از کابین پژو 301 در نسخه‌ی دنده‌خودکار و مجهز به نمایشگر لمسی که تفاوت خاصی با نمونه پیش‌تولید ایران‌خودرو K132 ندارد

پیشرانه

برای K132، پیشرانه‌ی EC۵ ایران‌خودرو انتخاب شده است که ۱/۶ لیتری و تنفس طبیعی است. این موتور، دقیقا همان پیشرانه‌ای است که پژو فرانسه برای نمونه‌ی مونتاژ ایران ۳۰۱، انتخاب کرده بود تا توسط ایران‌خودرو، تولید شود. در بازار اروپا هم، موتور ۱/۶ لیتری از سری PureTech برای پژو 301 قابل سفارش است. با این اوصاف، K132 دارای قدرت ۱۱۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتن‌متر خواهد بود.

پیش‌بینی میانگین مصرف سوخت محصول جدید ایران‌خودرو با بنزین تولید ایران، مشکل است اما پژو 301 ساخت فرانسه با موتور مشابه، ۶/۶ لیتر بنزین استاندارد اروپا در ۱۰۰ کیلومتر مسافت، مصرف می‌کند. اولین سری K132 استاندارد آلایندگی یورو ۵، دارای جعبه‌دنده دستی ۶ سرعته خواهد بود که به‌تازگی توسط ایران‌خودرو معرفی شده است. این خودرو در آینده، احتمالا با جعبه‌دنده خودکار و پیشرانه توربوشارژ ۱۶۵۰ سی‌سی موجود در دناپلاس که ۱۶۵ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد نیز، عرضه خواهد شد.

Ikco K132 /  ایران خودرو کی132 نمای پشت

امکانات رفاهی و ایمنی

ایران‌خودرو K132 در نسخه استاندارد دارای فرمان برقی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، نمایشگر لمسی ۷ اینچ، تهویه مطبوع دستی، شیشه ها و آینه های برقی، چراغ LED روشنایی روز، کامپیوتر سفر، حسگر پارک و دوربین عقب، ، دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز دیسکی جلو و عقب، و سیستم کنترل پایداری الکتریکی است. در نسخه های بعدی K132 احتمالا پوشش چرم، سانروف، کیسه هوای جانبی، حسگر نور و باران، حالت رانندگی اسپرت و برفی نیز نصب خواهد شد.

سخن آخر

طراحی یک خودرو توسط مجموعه‌ای از مهندسان ایرانی، مایه‌ی افتخار و مباهات است. خودروی K132 که حتما در آینده با نامی تجاری (اسم یک پرنده یا کوه) تولید خواهد شد، ظاهری جذاب و چشم‌گیر دارد که هرچند از نظر طراحی بدنه قابل رقابت با محصولات خارجی مثل نمونه قدیمی پژو 301 و حتی خودروهای درجه‌یک چینی نیست؛ اما نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ و صاحب سرمایه مثل ایران خودو و سایپا اگر بخواهند، می‌توانند پیشرفت کنند و تولید محصول با سابقه‌ی ۲۰ ساله و ۳۰ ساله را کنار بگذارند.

Peugeot 301 / پژو ۳۰۱

دیگر نکته جالب اینکه، مدیران ایران‌خودرو ادعا می‌کنند، بیش از ۹۰ درصد قطعات K132 در داخل کشور تولید خواهند شد. این ادعا، باتوجه‌به ضعف ایران در ساخت تجهیزات الکترونیک، مثل نمایشگر لمسی و دیگر ادوات الکترونیکی، شک برانگیز است. از سویی دیگر، چنانچه توان صنعتی و مهندسی کشورمان تا این حد رشد کرده باشد؛ فقدان قطعات ایرانی برای بسیاری از خودروهای پرفروش داخلی، مثل پژو ۲۰۶ و۲۰۷ و دنا، محل سؤال از مدیران ایران‌خودرو است.

طبق معمول، باتوجه‌به شرایط اقتصادی و بازار انحصاری دراختیار خودروسازان داخلی، نمی‌توان قیمت دقیقی برای محصولات جدید ایران‌خودرو یا سایپا پیش‌بینی کرد. به عقیده نگارنده، شایعه تولید K132 دنده دستی با قیمتی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان، فراتر از خیال‌بافی افراد ناآشنا به امور نیست. درحالی‌که سایپا شاهین به احتمال فراوان با قیمتی در حدود ۱۸۰ میلیون تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد؛ می‌توان اطمینان داشت K132 دنده دستی ایران‌خودرو هم، نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شود.

تصویر  رسمی ایران خودرو K132  نمای روبرو
تصویر  رسمی ایران خودرو K132  نمای جلو
تصویر  رسمی ایران خودرو K132  نمای پشت
تصویر  رسمی ایران خودرو K132  نمای روبرو مستقیم

شرایط ثبت‌نام - تیرماه ۹۹

گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌تازگی شرایط فروش مشارکت در تولید محصول جدید K132 و سایر محصولات خود را اعلام کرده است. افرادی که در قرعه‌کشی‌های قبلی ایران‌خودرو، موفق نبوده‌اند، می‌توانند به‌صورت اینترنتی در این طرح ثبت نام کنند و پس از اطلاع از انتخاب شدن در قرعه‌کشی، نسبت به واریز پیش پرداخت علی‌الحساب خودرو اقدام کنند.

پیش‌پرداخت محصول جدید K132 بنابر اعلام رسمی ایران‌خودرو، ۱۱۹ میلیون ۹۰۰ هزار تومان برای مدل دنده دستی و ۱۴۹ میلیون ۹۰۰ هزار تومان برای نسخه خودکار است. موعد تحویل هم، در بازه زمانی ۱۲ الی ۲۴ ماه بعد از ثبت‌نام خواهد بود؛ درحالیکه قیمت نهایی خودرو، هنگام تکمیل وجه در سال آینده، اعلام خواهد شد.

به احتمال فراوان، خودروسازها به دلیل افزایش نرخ ارز، هزینه‌های تولید و مشکلات پیش رو، اوایل سال ۱۴۰۰ هم درخواست افزایش قیمت می‌دهند که درنتیجه‌ی آن، قیمت نهایی K132 نیز می‌تواند به ۲۵۰ میلیون تومان، برسد.

سوالات متداول زومیت

  • قیمت محصول جدید ایران‌خودرو K132 چقدر است؟

    قیمت K132 احتمالا ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود. این محصول با پیش‌پرداخت ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان برای تحویل در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ ثبت‌نام می‌شود.

  • موتور خودرو جدید ایران‌خودرو K132 چیست و چه مشخصاتی دارد؟

    ایران‌خودرو K132 قرار است با پیشرانه یک و نیم لیتری ۱۱۵ اسب‌بخار، مشابه پژو 301 تولید شود و در دو مدل با جعبه‌دنده دستی یا خودکار قابل‌خرید است.

  • تفاوت ماشین جدید ایران‌خودرو K132 با دنا و دنا پلاس چیست؟

    خودرو جدید K132 از پلتفرم، شاسی و پیشرانه پژو 301 استفاده می‌کند؛ درحالی‌که دنا و دنا پلاس از نظر فنی، مشابه سمند هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات