اپل سیلیکون احتمالا به شرکت‌های دیگر فروخته نخواهد شد

جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در جریان جلسه‌ی توجیهی گزارش مالی جدید اپل، تیم کوک اعلام کرد که به‌طور قطعی فروش اپل سیلیکون به شرکت‌های دیگر را رد نمی‌کند، اما احتمال رخ‌ دادن این اتفاق کم است.
تبلیغات

اپل هنگام برگزاری کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان موسوم‌به WWDC اعلام کرد که می‌خواهد استفاده از پردازنده‌های اینتل را در کامپیوترهای مک متوقف کند و در عوض پردازنده‌ی اختصاصی بر پایه‌ی معماری آرم بسازد. عضو جدید از پردازنده‌های اپل سیلیکون (Apple Silicon)، طبق گفته‌ها ۱۲ هسته‌ شامل چهار هسته‌ی بزرگ و هشت هسته‌ی کم‌مصرف دارد. تیم کوک، مدیرعامل اپل می‌گوید شرکت متبوعش به‌منظور دست‌یابی به برنامه‌های داخلی خود سراغ استفاده از پردازنده‌های جدید می‌رود، نه برنامه‌ی شرکت‌های دیگر. 

اپل ساعاتی پیش جدیدترین گزارش مالی سه‌ماهه‌ی منتهی‌به ژوئن ۲۰۲۰ را منتشر کرد. این گزارش مالی نشان می‌دهد با وجود چالش‌های ایجادشده بر اثر همه‌گیری کووید ۱۹، اپل همچنان به روند روبه‌رشد خود ادامه می‌دهد. در جریان برگزاری کنفرانس توجیهی عملکرد مالی، تیم کوک به برخی سؤالات در رابطه با سیاست‌های جدید اپل پاسخ داد. تیم کوک در بین سخنان خود هیچ‌گاه احتمال عرضه‌ی اپل سیلیکون به شرکت‌های دیگر را رد نکرد، اما به‌شکلی غیرمستقیم گفت اپل چنین برنامه‌ای ندارد. کوک در پاسخ به سؤال یکی از تحلیلگران گفت: «نمی‌خواهم نظری کاملا قطعی دهم. با این‌حال ما شرکتی فعال در حوزه‌ی تولید محصول هستیم و دوست داریم کل قطعات محصول را خودمان بسازیم».

یکی از تحلیلگران سؤال کرد که آیا اپل به درآمدزایی ازطریق فروش اپل سیلیکون به شرکت‌های دیگر هم فکر می‌کند و می‌خواهد به فروشنده‌ی بزرگ پردازنده‌های مخصوص کامپیوتر تبدیل شود یا خیر. تیم کوک جواب صریحی به این سؤال نداد، درعوض به تشریح تصمیم اپل برای مهاجرت از اینتل به پردازنده‌ی اختصاصی پرداخت. کوک گفت: «اگر بتوانیم به آن طریق تجربه‌ی کاربری را مالِ خود کنیم، هدف اصلی‌مان جلب رضایت کاربران است. دقیقا به‌همین دلیل است که سراغ تولید اپل سیلیکون رفته‌ایم. به‌لطف اپل سیلیکون می‌توانیم محصولاتی بسازیم که قبلا از پس تولید آن‌ها برنمی‌آمدیم. ما این‌گونه به ماجرای اپل سیلیکون می‌نگریم». 

تحلیلگران سؤالات عمومی دیگری هم پرسیدند. برای مثال یکی از آن‌ها گفت مهاجرت به اپل سیلیکون به‌طور کلی چه مزیت‌‌هایی برای اپل دارد. تیم کوک در پاسخ گفت: «چیزی که با آن دست‌و‌پنجه نرم خواهیم کرد، نوعی معماری مشترک در بین تمامی محصولات‌مان خواهد بود. این کار، برخی قابلیت‌های جالب در اختیار ما قرار می‌دهد. چنین رویکردی به‌نوعی باعث آغاز دور دیگری از خلق نوآوری می‌شود. من نمی‌خواهم به‌جز اینکه به‌شدت برای اپل سیلیکون هیجان‌زده هستیم، در این زمینه سخنان بیشتری بگویم».

به‌دنبال اعلام خبر مهاجرت اپل به پردازنده‌ی آرم، تحلیلگران مختلف به بررسی ابعاد موضوع پرداختند. اپل می‌گوید در بازه‌ی زمانی دو ساله، تمامی کامپیوترهای جدید مک را به پردازنده‌ی اپل سیلیکون مجهز می‌کند و دیگر خبری از عرضه‌ی مک‌ها با پردازنده‌ی اینتل نخواهد بود. 

یکی از تحلیلگران اعتقاد دارد خرید مک‌های اپل در این شرایط زمانی، کاری بسیار غیرعقلانی است. اپل طی ماه‌های پیش‌رو نخستین مک‌بوک مبتنی‌بر اپل سیلیکون را عرضه می‌کند. گرچه اپل همچنان به پشتیبانی از مک‌های اینتل ادامه می‌دهد، اما قطعا بهترین تجربه‌ی کاربری را مک‌های جدید ارائه خواهند داد؛ بنابراین اگر به خرید مک علاقه دارید بهتر است فعلا منتظر بمانید. همچنین گفته می‌شود اپل سیلیکون پتانسیل لازم برای پایان دادن به انحصار مایکروسافت و اینتل را دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات