چرا خرید آرم توسط انویدیا تصمیم درستی نیست؟

یک‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
شایعه‌های خرید آرم توسط انویدیا چندی پیش مطرح و باعث شد بسیاری از کارشناسان، نسبت به افزایش سلطه‌ی یک شرکت بر بازار طراحی تراشه ابراز نگرانی کنند.
تبلیغات

انویدیا یکی از محبوب‌ترین شرکت‌های دنیای فناوری به‌شمار می‌آید. محصولات این شرکت در دسته‌ی پردازنده‌های گرافیکی، تقریبا سلطه‌ی کاملی بر بازار گیمینگ دارند. به‌علاوه، انواع تراشه‌های انویدیا در کاربردهای متنوعی از سرورهای یادگیری ماشین و خودروهای خودران گرفته تا ربات‌ها و حتی اندروید باکس‌ها استفاده می‌شوند. سخت‌افزارهای اختصاصی انویدیا مانند اندروید تی‌وی شیلد هم طرفداران بسیار زیادی دارند. اکثر کاربران و کارشناسان، به کیفیت بالای محصولات تیم سبز اذعان می‌کنند. آن‌ها حتی زمانی یکی از بازیگران اصلی صنعت گوشی‌های هوشمند بودند، تا اینکه کوالکام وارد میدان شد و انویدیا را از صنعت خارج کرد.

با وجود تمام محبوبیت انویدیا و عملکرد عالی شرکت در دنیای تراشه و پردازنده، ایده‌ی خرید آرم توسط آن‌ها آن‌چنان صحیح به‌نظر نمی‌رسد. آرم شرکتی است که تقریبا طراحی مرجع تمامی پردازنده‌های ساخته‌شده در دنیای موبایل را برعهده دارد. به‌علاو، طراحی‌های این شرکت بریتانیایی به‌مرور به دنیای سرور و کامپیوترهای شخصی هم وارد می‌شوند.

شرکت‌های که اکنون پردازنده‌های مبتنی بر طراحی آرم می‌سازند، نباید آن شرکت را بخرند

تصمیم انویدیا به خرید آرم، هنوز در حد شایعه است و هیچ تأیید نسبی از آن به گوش نمی‌رسد. درواقع شاید درنهایت اصلا چنین رخدادی اتفاق نیفتد، اما فروش شرکت آرم (به هر شرکتی)، بیش از همیشه محتمل به‌نظر می‌رسد. سافت‌بانک، مالک ژاپنی آرم، سابقه‌ای طولانی در خریدن و واگذار کردن شرکت‌های دنیای فناوری دارد. درنتیجه تصمیم آن‌ها به فروش یا عرضه‌‌ی عمومی سهام آرم آن‌چنان دور از انتظار نیست. تصمیم خرید آرم ازسوی انویدیا هم عجیب به‌نظر نمی‌رسد. شاید کاربر عادی، انویدیا را تنها با پردازنده‌های گرافیکی بشناسد، اما آن‌‌ها یکی از بهترین پردازنده‌های مرکزی مبتنی بر آرم را هم می‌سازند که پردازنده‌ی اصلی بسیار سریع را با هسته‌های پردازنده‌ گرافیکی ترکیب می‌کند. درواقع استفاده از آرم در انویدیا قطعا محدود به دنیای موبایل و تبلت نخواهد بود و باید کاربردهای بسیار گسترده‌تر همچون دنیای سرور یا خودروهای خودران را برای آن در نظر گرفت.

آرم / Arm

مشکل اصلی در ساختار آرم و ایده‌ی خرید آن توسط انویدیا، در قدرت مجوزدهی شرکت بریتانیایی دیده می‌شود. آرم هولدینگ، مجوز طراحی مبتنی بر آرم را تقریبا به تمامی شرکت‌های دنیای فناوری می‌فروشد. برای درک اهمیت و گستردگی آرم همین بس که هسته‌های آرم، امروزه به‌عنوان پایه‌ی اصلی تمامی تراشه‌های موجود در همه‌ی دستگاه‌های موبایل قرار دارند. همچنین میلیون‌های سرور، دستگاه‌های با کاربری علمی و تحقیقاتی، کامپیوترهای تک‌بردی مانند رزبری پای و دستگاه‌های اینترنت اشیاء مانند خانواده‌ی نست، از هسته‌های آرم بهره می‌برند.

انویدیا پس از خرید احتمالی آرم هم می‌تواند به فروش مجوزها ادامه دهد. آن‌ها به احتمال زیاد هم این کار را ادامه می‌دهد چون به‌هرحال سودآوری قابل‌توجهی دارد. درنهایت به احتمال زیاد مقام‌های قانون‌گذار بریتانیا و ایالات متحده، هر خریداری که سعی در تصاحب آرم داشته باشد را ملزم به ادامه دادن برنامه‌ی فروش مجوز خواهند کرد. درنتیجه عدم فروش مجوز به شرکت‌های رقیب همچون کوالکام و اپل و سامسونگ، نگرانی اصلی پیرامون خرید آرم نیست.

کارشناسان بیش از نگرانی انحصار در بازار، نگران طراحی‌های هسته در آرم پس از فروش به انویدیا هستند. انویدیا یا هر شرکت دیگری که امروز تراشه‌هایی مبتنی بر آرم تولید می‌کند، قطعا به‌دنبال آن هستند که طراحی‌های آتی در شرکت بریتانیایی، به‌نفع توسعه‌ی محصولات خودشان باشد. انویدیا مجموعه‌ای عظیم از تراشه تولید می‌کند و جهت دادن آرم به طراحی‌های بهتر برای تراشه‌های انویدیا، آن‌چنان بد نیست. ازطرفی شرکت‌هایی همچون اپل و کوالکام از چنین تغییر مسیری خشنود نمی‌شوند، چون درنهایت مجبور به بهینه‌سازی تغییرات می‌شوند تا طراحی هسته‌ها را با محصولات مدنظر خود هماهنگ کنند.

اگر هر شرکتی که امروز از طراحی آرم برای تولید تراشه استفاده می‌کند، آرم را بخرد، باید منتظر مشکلاتی در بخش طراحی باشیم. درواقع تفاوتی ندارد که انویدیا یا هر شرکت مشابه دیگر، آرم را بخرد. درنهایت شرکت خریدار تلاش می‌کند تا طراحی هسته‌ها را به سمت اهداف خود ببرد. درنتیجه باید با هرگونه برنامه‌ی مشابه خرید مقابله شود و حتی قانون‌گذاران هم باید در این زمینه جدیت بیشتری به خرج دهند. اگر طراحی‌های آرم مثلا به‌مرور به سمتی پیش بروند که به‌نفع برنامه‌ی توسعه‌ی تراشه در انویدیا باشد، هرگونه نوآوری ازسوی کوالکام یا سامسونگ یا هر شرکت دیگر، با چالش روبه‌رو می‌شود. با چنین رویکردی، صنعتی که امروز به‌طور کامل به یک محصول (پردازنده آرم) وابسته شده است، دچار رکود خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات