ارزش هر سهم AMD برای اولین‌بار در ۱۵ سال گذشته از اینتل بیشتر شد

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
AMD در بازار سهام هم به‌مرور، فشار بر اینتل را افزایش می‌دهد و اکنون برای اولین‌بار پس از ۱۵ سال، ارزش سهامی بالاتر را ثبت کرد.
تبلیغات

 فعالان بازار بورس که روی سهام اینتل سرمایه‌گذاری کرده‌اند، رشد مناسبی را در سال‌های گذشته دیده‌اند. ازطرفی آن‌هایی که سهام AMD را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردند، اکنون قطعا در ابرها سیر می‌کنند. ارزش سهام AMD در روزهای گذشته برای اولین‌بار از سال ۲۰۰۶ تاکنون، از اینتل بیشتر شد.

ارزش سهام AMD اکنون حدود ۶۱/۷۹ دلار دادوستد می‌شود که بیشتر از سهام ۶۱/۵۷ دلاری اینتل است. بالا رفتن ارزش سهام AMD پس از چند ساعت رقابت دو شرکت در بازار رخ داد و بالاخره تیم قرمز در جایگاه بالاتر قرار گرفت. رخداد اخیر، در مسیر پیروزی‌های متعدد AMD قرار دارد. آن‌ها در ابتدای سال جاری، رکورد بالاترین ارزش سهام خود را در تاریخ شکستند.

ارزش بازار اینتل هنوز چند برابر AMD است

نکته‌ی مهم و قابل‌توجه اینکه ارزش سهام، فاکتور انفرادی برای محاسبه‌ی ارزش شرکت نیست. برای رسیدن به رقم ارزش هر شرکت، باید ارزش سهام آن را در تعداد سهام موجود ضرب کنیم. پس از این محاسبه، شرایط به‌طور کامل در مقایسه‌ی اینتل و AMD تغییر می‌‌کند. AMD ارزش بازار ۷۲/۴۳ میلیارد دلار دارد، درحالی‌که ارزش بازار اینتل، ۲۶۰/۷۹ میلیارد دلار گزارش می‌شود. حتی این ارزش بازار هم معیاری مناسب برای اندازه‌گیری ارزش یک شرکت بسته به دارایی‌های دردسترس نیست.

اینتل AMD بازار سهام

آمارهای جدید تنها نشان می‌دهند که سرمایه‌گذارها، امیدواری و خوش‌بینی بیشتری نسبت به AMD دارند. چنین رویکردی باتوجه‌به تاریخچه‌ی عملکردی AMD در سال‌های اخیر، عجیب نیست. از زمانی‌که لیزا سو به‌عنوان مدیرعامل شرکت انتخاب شد، AMD در مسیر رشد قابل‌توجهی قرار دارد. عملکرد او به‌حدی خوب بود که در بررسی‌های گوناگون به‌عنوان یکی از برترین مدیران عامل جهان شناخته می‌شد.

یکی از نیروهای محرکه‌ی اصلی که AMD را در بازار در وضعیت بهتری قرار می‌دهد، معماری Zen است که در قلب پردازنده‌های رایزن قرار دارد و در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. از آن زمان، معماری‌های +Zen و Zen 2 هم به بازار آمدند. معماری آخر، اکنون با بهره‌گیری از روش تولید هفت نانومتری به‌نوعی در بازار پردازنده فرمان‌روایی می‌کند. آن هم در زمانی‌که اینتل هنوز تلاش می‌کند محصولات بیشتری مبتنی بر روش ۱۰ نانومتری به بازار عرضه کند و به‌نوعی هنوز درگیر روش ۱۴ نانومتری مانده است.

AMD به‌زودی پردازنده‌های مبتنی بر معماری Zen 3 را به بازار عرضه می‌کند. آن‌ها چندی پیش تأیید کردند که پردازنده‌های مبتنی بر معماری جدید در سال جاری به بازار می‌رسند. خبری که قطعا کاربران علاقه‌مند به محصولات قدرتمند در بازار پردازنده را خشنود می‌کند. هفته‌ی آینده هم رویداد گزارش مالی شرکت برگزار می‌شود که احتمالا اخبار مهمی پیرامون برنامه‌های آتی در آن منتشر خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات