ایالات متحده دو هکر چینی را به حمله‌های گسترده بین‌المللی متهم کرد

پنج‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
وزارت دادگستری ایالات متحده‌ی آمریکا دو هکر چینی را به اقدام به نفوذ در شرکت‌های دفاعی و همچنین سرقت دستاوردهای محققان ویروس کرونا متهم کرد.
تبلیغات

وزارت دادگستری ایالات متحد‌ه‌ی آمریکا، دو هکر چینی را با اتهام‌های همچون سرقت اسرار تجاری و داده‌های ارزشمند دیگر از شرکت‌های متعدد در سرتاسر جهان، محکوم کرد. در میان شرکت‌های قربانی، آزمایشگاه‌های مشغول بررسی واکسن و درمان ویروس کرونا هم دیده می‌شود. دادستان‌ها ادعا می‌کنند برخی از حمله‌های سایبری با حمایت وزارت امنیت کشور چین انجام شده‌اند و برخی دیگر، انگیزه‌های شخصی داشته‌اند. دو هکر چینی اکنون تحت تعقیب FBI قرار دارند.

لی ژیایو که با نام کاربری Oro01xy شناخته می‌شود و دانگ جیاژی احتمالا از سال ۲۰۰۹ در حمله‌های سایبری نقش داشته‌اند. وزارت دادگستری ادعا می‌کند زمانی‌که هکرها به کامپیوترهای وزارت انرژی در سایت هانفورد نفوذ کرده‌اند، آن‌ها را شناسایی کرده است. در سایت مذکور، یک مرکز تعطیل تولید انرژی هسته‌ای قرار دارد. هکرها علاوه بر این نفوذ، متهم به نفوذ به تعداد زیادی از شرکت‌های نرم‌افزاری، دفاعی، بازی و زیست‌فناوری هستند. آن‌ها ظاهرا در اغلب حمله‌های خود به‌دنبال اطلاعات انحصاری شرکت‌ها بوده‌اند. هکرها در یکی از موارد سعی در اخاذی از شرکت قربانی داشته‌اند و آن‌ها را تهدید به انتشار آنلاین و عمومی کدهای منبع کرده‌اند.

شکواییه‌ای که علیه هکرهای چینی مطرح شد، شامل ۲۵ شرکت قربانی از ایالات متحده، اروپا، استرالیا و کره‌ی جنوبی می‌شود که البته نام آن‌ها در گزارش موجود نیست. اکثر آن‌ها از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ و پیش از اوج‌گیری ویروس کرونا هدف حمله قرار گرفته‌اند. البته همان‌طور که گفته شد، وزارت دادگستری، هکرها را به تلاش برای پیدا کردن آسیب‌پذیری امنیتی در شرکت‌های فعال در فرایند کشف واکسن ویروس کرونا هم متهم می‌کند. FBI در ماه مه هشدار داده بود که دولت چین با همکاری هکرها برای شناسایی و سرقت داده‌های مرتبط با تحقیق ویروس کرونا تلاش می‌کند. هفته‌ی گذشته هم ادعای مشابهی ازسوی منابع اطلاعاتی امنیت سایبری بریتانیا مطرح شد که هکرهای روسی را به تلاش برای هدف قرار دادن شرکت‌های تحقیقاتی ویروس کرونا متهم می‌کرد.

وزارت دادگستری ایالات متحده ادعا می‌کند لی و دانگ، اطلاعاتی را به سرقت برده‌اند که به‌صورت خاص، وزارت امنیت کشور چین به آن‌ها تمایل دارد. آن‌ها داده‌هایی مرتبط با برنامه‌های ماهواره‌ای نظامی و سیستم‌‌های ارتباطی نظامی را هدف قرار داده‌اند. هکرها علاوه بر ارائه‌ی اطلاعات سازمانی، اطلاعات شخصی برخی از مخالفان دولت چین را هم دراختیار وزارت‌خانه‌ی مذکور قرار داده‌اند. از افراد شخصی قربانی می‌توان به یک فعال مدنی جنش‌های اعتراضی هنگ‌کنگ، یک معترض فعال در اعتراض‌های میدان تیانمن و یک کشیش کلیسای مسیحی ژی‌آن اشاره کرد.

لی و دانگ به‌خاطر اتهام‌های سرقت داده، توطئه با هدف کلاهبرداری سایبری و زیر پا گذاشتن قوانین ضد نفوذ، مجرم شناخته شدند. هریک از آن‌ها با احتمال محکومیت بیش از ۴۰ سال روبه‌رو است؛ اما به احتمال زیاد، ایالات متحده شانسی برای دستگیری و محاکمه‌ی آن‌ها در داخل کشور ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات