انویدیا ظاهرا برنامه‌هایی جدی برای خرید آرم دارد

پنج‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
مطالعه 2 دقیقه
پس از انتشار خبر احتمال فروش آرم، گزینه‌های متعددی برای خرید شرکت بریتانیایی مطرح شد و اکنون انویدیا به‌عنوان خریدار بالقوه مطرح می‌‌شود.
تبلیغات

انویدیا شاید یکی از بزرگ‌ترین خریدهای تاریخ خود را در نظر داشته باشد که درصورت تأیید شدن، آن‌ها را به قدرتی بلامنازع در صنعت پردازش تبدیل خواهد کرد. منابع نزدیک به بلومبرگ ادعا می‌کنند که تیم سبز در هفته‌های اخیر تمایل خود را برای خرید شرکت بریتانیایی آرم اعلام کرده است. هنوز نمی‌دانیم که انویدیا در پیشنهاد خود چقدر جدیت دارد. ازطرفی شاید مالک آرم، سافت‌بانک، تصمیم به عرضه‌ی عمومی شرکت بگیرد. به‌هرحال هرگونه فرایند فروش آرم، گران خواهد بود. فراموش نکنید که سافت‌بانک در سال ۲۰۱۶ با پرداخت ۳۲ میلیارد دلار، آرم را تصاحب کرد. درحال‌حاضر هیچ‌یک از سه شرکت آرم و انویدیا و سافت‌بانک نسبت به اخبار جدید واکنش نشان نداده‌اند.

تصمیم سافت‌بانک به فروش آرم بسیار جدی به‌نظر می‌رسد. آن‌ها در ماه‌های اخیر زیرمجموعه‌های متعدد را فروخته‌اند تا دوران همه‌گیری کرونا را با مدیریت مالی بهتر پشت سر بگذارند. آرم اخیرا دو زیرمجموعه‌ی IoT خود را فروخته است تا کسب‌وکار متمرکزتری داشته باشد. به‌هرحال اگر انویدیا آرم را بخرد، سافت‌بانک می‌تواند سرمایه‌های خود را در بخش‌های دیگر متمرکز کند.

اگر انویدیا موفق به خرید آرم شود، شاهد یکی از مهم‌ترین خریدهای تاریخ صنعت تراشه خواهیم بود. همان‌طور که می‌دانید، آرم معماری پایه‌ای را برای اکثر پردازنده‌های موبایل جهان می‌سازد و آن را به‌صورت مجوز به شرکت‌ها می‌فروشد. شرکت بریتانیایی به‌مرور تأثیر و نفوذ خود را در بازار پردازش عمومی هم افزایش می‌دهد. درحال‌حاضر، قوی‌ترین ابرکامپیوتر جهان یهنی Fugako در ژاپن، از پردازنده‌های آرم بهره می‌برد. به‌‌علاوه، کامپیوترهای آتی مک نیز همگی از پردازنده‌های سفارشی اپل مبتنی بر معماری آرم بهره خواهند برد.

انویدیا با خرید آرم می‌تواند فرایند طراحی و بهینه‌سازی تراشه را برای همه‌ی دستگاه‌های هدف خود توسعه دهد. آن‌ها می‌توانند انواع تراشه‌ی بهبودیافته را برای دستگاه‌های گوناگون از کنسول بازی همراه همچون نینتندو سوئیچ تا کامیپوترهای شخصی و سرور، عرضه کنند. تولید تراشه‌های سفارشی هم قطعا به‌مرور در انویدیا شروع می‌شود و از همه‌ مهم‌تر، طراحی‌های معماری آرم، بیش از همیشه متمرکز بر سخت‌افزار مدنظر انویدیا خودهد بود.

خرید و ادغام‌های این‌چنینی قطعا با انتقاد و حتی مخالفت مقام‌های دولتی همراه خواهد شد. انویدیا با خرید آرم، کنترل آینده‌ی گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و کامپیوترها را در دست می‌گیرد. نگرانی اصلی این خواهد بود که انویدیا، دسترسی به فناوری‌های آرم را محدود کند یا طراحی را به سمتی پیش ببرد که بیش از همه به نفع سخت‌افزارهای خودش باشد. قطعا رقبای بازار، در فرایند خرید وارد می‌شوند و تضمین رویکرد منصفانه را اعلام می‌کنند. ازطرفی حتی با چنین شرایطی هم احتمال موافقت مقام‌های دولتی بسیار پایین خواهد بود. به‌هرحال تصمیم به خرید آرم برای انویدیا یک ریسک بزرگ به‌نظر می‌رسد که درصورت موفقیت نهایی، نتایجی عالی برای شرکت به‌همراه خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات