افزایش هزینه مجوزهای آرم شاید برخی مشتریان را به سمت رقبا سوق دهد

یک‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت آرم ظاهرا تصمیم دارد هزینه‌ی مجوزهای طراحی تراشه را افزایش دهد که شاید به قیمت از دست دادن تعدادی از مشتریان تمام شود.
تبلیغات

یکی از دلایلی که سافت‌بانک را به خرید شرکت بریتانیایی آرم تشویق کرد، به ظرفیت‌های‌ صنعت اینترنت اشیاء مربوط می‌شد. غول ژاپنی به امید کسب موقعیت مناسب در بازار روبه‌رو رشد IoT، آرم را خریداری کرد. البته اکنون و پس از گذشت چند سال، اینترنت اشیاء در مسیر رشد و درآمدزایی آن‌چنان جدی قرار نگرفت و بسیاری از تحلیل‌ها، اشتباه از آب درآمدند. ویروس کرونا و همه‌گیری جهانی هم باعث شد تا برنامه‌های توسعه‌ی در صنعت مذکور با تأخیر روبه‌رو شود و شاید درنهایت، سال‌ها زمان برای به بلوغ رسیدن اینترنت اشیاء نباز باشد. همین موارد باعث شد تا سافت‌بانک درآمدزایی آن‌چنان زیادی از خرید سازمانی خود نداشته باشد.

ظاهرا آرم تصمیم دارد تا در قالب هزینه‌ی بیشتر برای مجوزهای طراحی تراشه، درآمد بیشتری را از برخی از مشتریان خود کسب کند. برخی منابع آگاه نزدیک به شرکت بریتانیایی، به رویترز گفته‌اند که نماینده‌های فروش آرم، برنامه‌های افزایش قیمت را تاحدودی بیان کرده‌اند که شاید برای برخی از مشتریان، با افزایش چهار برابری هزینه‌ی مجوز همراه باشد. جای تعجب نیست که به‌‌خاطر همین احتمال‌ها، برخی از دریافت‌کننده‌های مجوز به‌دنبال نسخه‌های ارزان‌تر از مجوزهای طراحی تراشه رفته‌‌اند.

آرم یک شرکت طراحی نیمه‌هادی است که فناوری خود را به‌صورت مجوز به برخی از شرکت‌های بزرگ و موفق جهان می‌فروشد. از میان مهم‌ترین‌ مشتریان شرکت بریتانیایی می‌توان به سامسونگ، نینتندو و سونی اشاره کرد. البته فهرست مشتریان آرم، مجموعه‌ای بسیار عظیم از انواع فعالان صنعت فناوری را شامل می‌شود. چند وقت پیش بود که اپل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشتریان آرم خبر مهاجرت رسمی از پردازنده‌های اینتل به پردازنده‌های اختصاصی مبتنی بر طراحی این شرکت را رسانه‌ای کرد.

غول ژاپنی دنیای فناوری، سافت‌بانک، سال ۲۰۱۶ با پرداخت ۳۱ میلیارد دلار، شرکت آرم را خریداری کرد. یک سال بعد، ۲۵ درصد از سهام شرکت به صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر سافت‌بانک به‌نام ویژن‌فاند منتقل شد. صندوقی که به‌خاطر سرمایه‌گذاری‌های عظیم در شرکت‌های ضررده اوبر و وی‌ورک، خسارت‌های مالی متعددی متحمل شده است.

وال‌استریت ژورنال چندی پیش گزارش داد که سافت‌بانک، طرح فروش آرم را بررسی می‌کند و شاید IPO را نیز در نظر داشته باشد. ظاهرا گلدمند ساکس به‌عنوان مشاور در تصمیم‌گیری آتی حضور خواهد داشت و حتی برخی، احتمال فروش آرم به اپل را قوی می‌دانند. صرف‌نظر از برنامه‌های استراتژیک سازمانی برای آرم، درصورت صحت اخبار جدید پیرامون افزایش هزینه‌ی مجوزهای طراحی، این شرکت باید منتظر از دست دادن تعدادی از مشتریان خود باشد. البته فناوری‌های آرم به‌قدری به اعتبار و کیفیت لازم رسیده‌اند که ترک شرکت را برای مشتریان، تا حد زیادی دشوار کنند؛ اما هیچ‌گاه یک شرکت صنعت فناوری نمی‌تواند با تکیه روی اعتبار گذشته، برای همیشه مشتریان خود را حفظ کند. برای تأیید این گزاره، تنها کافی است نگاهی به وضعیت کنونی اینتل و اپل داشته باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات