کانن احتمالا دوربین‌ های خانواده EOS 5D را بازنشسته کرده است

سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
شایعه‌ای جدید اعلام می‌کند کانن روند تولید EOS 5D Mark V را متوقف کرده و تصمیم گرفته به‌طور کلی دوربین‌های خانواده‌ی EOS 5D را بازنشسته کند.
تبلیغات

اگر عاشق دوربین DSLR کانن 5D Mark IV هستید و مدت‌ها است منتظرید این شرکت مدل جدید دوربین موردبحث را رونمایی کند، احتمالاً از شنیدن اخبار جدید به‌شدت ناامید خواهید شد. آن‌طور که گزارشی تأییدنشده ادعا می‌کند، کانن تصمیم گرفته است تولید دوربین‌های محبوب و رده‌بالای سری 5D را برای همیشه متوقف کند.

در اکتبر ۲۰۱۹ (مهر و آبان ۱۳۹۸) بود که گفته شد کانن، کار روی 5D Mark V را آغاز کرده است و قصد دارد‌ آن را تا پایان سال ۲۰۲۰ روانه‌ی بازار کند. به‌نظر می‌رسد با قدمِ روبه‌جلوی بزرگ کانن در بازار دوربین‌های بدون آینه و همچنین چالش‌های اقتصادی ایجادشده در پی دنیاگیری ویروس کرونا، این شرکت تصمیم گرفته است دوربین 5D Mark V را از نقشه‌ی راه خود پاک کند و به روند تولید آن خاتمه دهد.

رسانه‌ی کانن رومرز که سابقه‌ی بسیار خوبی در زمینه‌ی افشای اطلاعات دارد، به‌تازگی در گزارشی اختصاصی به‌نقل از منبعی قابل‌اعتماد نوشته است دوربین Canon 5D Mark V هیچ‌گاه معرفی و روانه‌ی بازار نخواهد شد. این رسانه‌ اعلام می‌کند که هیچ‌گاه قرار نیست شاهد عرضه‌ی مدل جدید Canon 5D Mark IV باشیم. کریگ بلیر از رسانه‌ی کانن رومرز می‌نویسد: «به من گفته شده دوربین‌های خانواده‌ی EOS 5D قرار است همان مسیر خانواده‌ی EOS 7D را در پیش بگیرند. منبع من ادعا می‌کند روند توسعه‌ی دوربین EOS 5D Mark V مدتی پیش متوقف شده است.»

با درنظرگرفتن این حقیقت که امروزه عکاسان نسبتاً کمی دوربین‌های DSLR را به دوربین‌های بدون آینه ترجیح می‌دهند، تمرکز کانن روی محصولات بدون‌ آینه منطقی به‌نظر می‌رسد. البته همین تعداد از مشتریان نیز برای کانن اهمیت دارند. بنابراین احتمال می‌رود این شرکت کار روی دوربین DSLR جدیدی را که به خانواده‌ی 5D تعلق ندارد آغاز کرده باشد تا برای مدت‌زمانی کوتاه بتواند طرفداران DSLR را راضی نگه دارد.

کریگ بلیر در ادامه‌ی گزارش خود می‌نویسد: «منبع من می‌گوید احتمالاً روند توسعه‌ی دوربینی جدید آغاز شده است تا آن دسته از کاربران (کسانی که همچنان به DSLR علاقه دارند) راضی نگه داشته شوند. البته این فرد هنوز به‌طور دقیق نمی‌داند دوربین موردبحث چیست و چه مشخصاتی دارد».

مدل اول دوربین Canon 5D در سال ۲۰۰۵ رونمایی شد و نخستین دوربین DSLR فول فریم بود که ابعادی استاندارد داشت (برخلاف فرم فاکتور خانواده‌ی 1D که شامل دو گریپ است). در سال ۲۰۰۸، کانن از دوربین Canon 5D Mark II پرده‌برداری کرد که به‌شدت موردتوجه قرار گرفت؛ زیرا نخستین دوربین سری Canon EOS بود که امکان فیلم‌برداری ارائه می‌داد.

کانن سال‌ها به بازار دوربین‌های بدون آینه بی‌توجه بود و به‌شدت روی DSLR تمرکز داشت. در سال ۲۰۱۸ یعنی در همان روزهایی که سونی درحال تسلط روی بازار نوظهور بدون آینه‌ها بود، دوربین EOS R رونمایی شد. کانن از زمان عرضه‌ی EOS R بیشتر تمرکز خود را به بازار دوربین‌های بدون آینه معطوف کرده و در تلاش است روی آن تسلط پیدا کند. این شرکت در سال ۲۰۱۹ تمامی تمرکز خود در بازار لنزها را به‌جای EF، معطوف مانت RF کرد. کانن همچنین ژانویه‌ی ۲۰۲۰ (دی و بهمن ۱۳۹۸) با انتشار بیانیه‌‌ای مطبوعاتی اعلام کرد تولید لنزهای جدید EF را به‌پایان رسانده است؛ مگر اینکه بازار برای این لنزها تقاضای زیادی داشته باشد.

الکس کوک، تحلیلگر رسانه‌ی اف‌استاپرز، می‌نویسد: «اگر آن‌ها همین امروز 5D Mark V را معرفی کنند، احتمالاً این دوربین در سال ۲۰۲۱ به‌دست بیشتر عکاسانی خواهد رسید که به ارتقای دوربین فعلی خود علاقه‌مند هستند. به‌علاوه با درنظرگرفتن میانگین طول عمر این‌نوع دوربین‌ها احتمال می‌دهم این دسته از عکاسان در بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ آماده‌ی ارتقای دوربین خود باشند. با درنظرگرفتن سرمایه‌گذاری عظیم کانن روی مانت RF، شک دارم که این شرکت بخواهد تا آن حد منتظر بماند».

دوربین‌های خانواده‌ی 5D که ۱۵ سال و ۴ نسل عمر دارند، نقشی اساسی در تکامل دوربین‌های عکاسی ایفا کرده‌اند. قیمت دوربین‌های کانن EOS 5D در ازای مشخصاتی که این محصولات ارائه می‌دهند، همواره مناسب بوده است. درنهایت باید دید که کانن چه تصمیمی درمورد دوربین‌های سری 5D می‌گیرد.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد احتمال پایان کار دوربین‌های خانواده‌ی 5D کانن دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات