نسل اول اپل سیلیکون احتمالا ۱۲ هسته پردازشی خواهد داشت

دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
طبق ادعای یکی از افشاگران، اپل سیلیکون که برپایه‌ی معماری آرم ساخته می‌شود و در مک‌های آینده استفاده خواهد شد قرار است ۱۲ هسته‌ی پردازشی داشته باشد.
تبلیغات

اپل پس از انتشار شایعه‌های ضدونقیض فراوان، سرانجام در جریان برگزاری نطق اصلی کنفرانس WWDC 2020 اعلام کرد در بازه‌ی زمانی دو ساله قصد دارد تراشه‌های اینتل را کنار بگذارد و تراشه‌ای اختصاصی تحت عنوان اپل سیلیکون (Apple Silicon) بر پایه‌ی معماری آرم تولید کند. اپل در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان امسال اعلام کرد اولین رایانه‌های سری مک با نسل اول تراشه‌ی اپل سیلیکون، تا پیش از پایان سال جاری میلادی از راه خواهند رسید.

آنچه گفتیم تقریبا تمامی اطلاعاتی است که به‌صورت رسمی ازسوی اپل منتشر شده. بااین‌حال به‌لطف افشاگران، اکنون اطلاعاتی بیشتر درمورد تراشه‌ی خبرساز اپل می‌دانیم. براساس ادعای یکی از افشاگران، اولین نسل از اپل سیلیکون مجهز به ۱۲ تراشه خواهد بود و احتمالا قدرت پردازشی زیادی خواهد داشت. این ادعا توسط فردی در توییتر با نام کاربری a_rumors0000 مطرح شده است.

اپل با معماری آرم ناآشنا نیست. این شرکت سال‌ها است تراشه‌های اختصاصی سری A را بر پایه‌ی آرم توسعه می‌دهد و از آن در آیفون‌ها و آیپدها استفاده می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهند تراشه‌های سری A قدرت پردازشی بسیار زیادی در قالب گوشی‌ها و تبلت‌های اپل ارائه می‌دهند. اپل با علم به‌ این موضوع تصمیم گرفت تراشه‌های خود را به دنیای رایانه‌های شخصی هم بیاورد تا بیشتر از پتانسیل آن‌ها استفاده کند.

اپل سیلیکون احتمالا هشت هسته‌ی بزرگ و چهار هسته‌ی کم‌مصرف دارد

تراشه‌های سفارشی‌ سری A اپل شامل دو نوع هسته هستند که نوع اول قدرت پردازشی زیادی دارد و نوع دوم در دسته‌ی هسته‌های کم‌مصرف جای می‌گیرد. درحال‌حاضر نحوه‌ی پیکربندی این هسته‌ها در تراشه‌ی جدید اپل را که مخصوص رایانه‌های مک است نمی‌دانیم. به‌علاوه هنوز مطلع نیستیم که اپل می‌خواهد نخستین نسل از تراشه را چگونه نام‌گذاری کند. در آینده‌ای نزدیک قطعا اطلاعاتی بیشتر به دست خواهیم آورد.

گزارشی که پیش‌تر به‌نقل از منابعی آگاه منتشر شده است ادعا می‌کند اپل سیلیکون هشت هسته‌ی اصلی با قدرت پردازشی بالا دارد و از چهار هسته‌ی کم‌مصرف برای وظایف سبک بهره می‌گیرد. همچنین در آن زمان گفته شد مک‌بوک پرو ۱۳ اینچ جدید اولین دستگاهی است که به تراشه‌ی اپل سیلیکون مجهز می‌شود. انتظار می‌رود اپل روند تولید مک ‌بوک پرو ۱۳ اینچ جدید را در سه‌ماهه‌ی چهارم سال جاری میلادی آغاز کند. حساب کاربری a_rumors0000 در توییتر به‌طور دقیق نگفته است که باید انتظار چه عملکردی را از پردازنده‌ی اپل داشته باشیم، بااین‌حال بنچمارک‌های پیشین می‌توانند تا حدی مشخص کنند که با چه محصولی طرف هستیم.

اپل به‌منظور آماده‌سازی توسعه‌دهندگان برای مهاجرت به پردازنده‌ آرم، کیت توسعه‌ی ویژه‌ای را به آ‌ن‌ها ارائه داده است. این کیت توسعه، یک دستگاه مک مینی است که از تراشه‌ی A12Z Bionic استفاده می‌کند. در نظر داشته باشید که این تراشه درحال‌حاضر اپلیکیشن‌ها را ازطریق ابزار Rosetta 2 اجرا می‌کند که این موضوع روی عملکرد نهایی اثر منفی می‌گذارد. با این‌وجود مک مینی موردبحث اپل توانسته است در بنچمارک‌ها سرفیس پرو ایکس را که از پردازنده‌ی کوالکام استفاده می‌کند. شکست دهد.

گفته می‌شود اپل سیلیکون برای پایه‌ی تراشه‌ی A14 توسعه داده می‌شود. بنابراین رایانه‌های مجهز به اپل سیلیکون قدرت پردازشی بیشتری نسبت‌به کیت توسعه‌ی اپل خواهند داشت. نکته‌ی جالب توجه این است که پردازنده‌ی گرافیکی به‌کاررفته در A12Z Bionic توانسته در آزمایش‌های OpenCL،‌ پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع دو تراشه‌ی Ryzen 5 4500U و Core i7-1065G7 را شکست دهد.

تمامی آنچه گفتیم نشان می‌دهند تراشه‌ی ۱۲ هسته‌ای اپل سیلیکون نه‌تنها در زمینه‌ی پردازش‌های عادی و پردازش‌های گرافیکی عملکردی فوق‌العاده دارد، بلکه به‌لطف داشتن مدار منطقی کوچک‌تر عمر باتری بهتری برای دستگاه‌هایی مثل مک‌بوک پرو ۱۳ اینچ به‌همراه می‌آورد. بدین ترتیب مک‌بوک پرو ۱۳ اینچ جدید نه‌تنها قوی‌تر از مک‌بوک‌های پیشین مجهز به تراشه‌ی اینتل خواهد بود بلکه مصرف انرژی کمتری هم خواهد داشت. این اخبار در نگاه اول هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسند؛ بااین‌حال تا زمانی‌که محصول نهایی عرضه نشود و توسط کارشناسان موردبررسی قرار نگیرد، نمی‌توانیم به ادعاهایی که در اخبار مطرح می‌شوند اتکا کنیم.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد اپل سیلیکون دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات