خلق تایم‌لپس HDR شگفت‌انگیز با کیفیت 16K با استفاده هم‌زمان از دو دوربین ۵۰ مگاپیکسلی

چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مارتین لیزوئیس با استفاده از دو دوربین ۵۰ مگاپیکسلی کانن 5DS و یک ایستگاه کاری مک ‌پرو و نرم‌افزار‌های لایت‌روم و Final Cut Pro روشی خلاقانه برای گرفتن ویدئو تایم‌لپس ابداع کرده است.
تبلیغات

سال گذشته، فیلم‌برداری به‌نام مارتین لیزوئیس (Matin Lisuis) یکی از فیلم‌های شگفت‌انگیز تایم‌لپس را منتشر کرد. او با استفاده‌ی هم‌زمان از دو دوربین ۵۰ مگاپیکسلی کانن 5DS و روی‌هم‌‌انداختن فیلم‌های ضبط‌‌شده با این دو دوربین، تایم‌لپس HDR شاهکاری با کیفیت 16K به‌نام «نسیم چمنزار» (Prairie Wind) خلق کرد.

اخیرا این فیلم در جشنواره‌ی فیلم‌های خلاقانه در سوئیس برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم‌برداری شده است. با اینکه امروزه کمتر توجهی به تایم‌لپس‌ها می‌شود، ایده‌ی خلق تایم‌لپس 16K با استفاده‌ی هم‌زمان از دو DSLR، تمامی توجهات را به خود جلب کرده است.

به‌گفته‌ی مارتین لیزوئیس، هر فریم ۱۵،۹۳۵ در ۵،۷۹۲ پیکسلی از این فیلم کوتاه با استفاده‌ی هم‌زمان از دو دوربین ۵۰ مگاپیکسلی کانن 5DS مجهز به لنز ۳۵ میلی‌متری سیگما ART و حداکثر گشودگی دیافراگم f/1.4 گرفته شده‌ است. سپس، همه‌ی ۱۲،۰۰۰ فریم گرفته‌شده با استفاده از ایستگاه کاری مک ‌پرو ۲۰۱۴ با یکدیگر ترکیب شده‌اند؛ ایستگاهی که با تمام توان در حال کار بود.

لیزوئیس می‌گوید: «ورک‌استیشن مک پرو به‌قدری داغ شده بود که عملا امکان نیمروکردن تخم‌مرغ روی آن و در نزدیکی خروجی گرما وجود داشت؛ بنابراین، ما از دو فن خارجی برای خنک‌کردن استفاده کردیم که با تمام توان کار می‌کردند.»

مارتین لیزوئیس معتقد است آماده‌سازی هریک از تصاویر، حتی با وجود کارکردن پیوسته‌ و بدون وقفه‌ی کامپیوتر، پنج روز طول کشیده است. عکس‌های پانورامایی ۹۲ پیکسلی در نرم‌افزار لایت‌روم روی‌هم انداخته شدند و از هر دو بار اقدام برای روی‌هم‌انداختن دو عکس در این نرم‌افزار، تنها یک‌بار با موفقیت انجام می‌شد. محصول نهایی در نرم‌افزار Final Cut Pro خلق شد.

ساخت تایم‌لپس نسیم در چمنزار با استفاده از نرم‌افزار final cut pro
ساخت تایم‌لپس نسیم در چمنزار با ابزهای زیبا با نرم‌افزار Final Cut Pro

نسیم چمن‌زار طوفان‌هایی به‌تصویر می‌کشد که در بازه‌ی زمانی سه‌ماهه، مسیر اصلی گردبادها در آمریکا را درنوردیده‌اند. درواقع، می‌توان گفت الهام‌بخش این فیلم نیرو و بزرگی خود سوژه بوده است. لیزوئیس ادامه می‌دهد: «طوفان‌ها دیدی مختصر از گذشته‌ی جهان برای ما فراهم می‌آورند و الهام‌بخش ما برای حفاظت از چیزهایی هستند که برایمان باقی مانده‌اند. می‌خواستم صحنه‌ای به عظمت آسمان خلق کنم. کیفیت 16K رزولوشنی چشمگیر فراهم می‌آورد که برای چنین کاری به آن نیاز داشتم.»

این روش بعضی‌ وقت‌ها جواب نمی‌داد. برای مثال، خطاهای ویرایشی باعث شدند بعضی از فریم‌ها در فیلم نهایی جای نگیرند. بااین‌حال، چندین مثال معدود قدرت روی‌هم‌انداختن فریم‌های فیلم‌های ضبط‌شده با دو دوربین ۵۰ مگاپیکسلی، تنها با هم‌پوشانی ۸ مگاپیکسلی را نشان دادند.

حالا دیگر وقت تماشای فیلم است. شدیدا توصیه می‌کنیم فیلم را به‌صورت تمام‌صفحه و با هدفون و در اتاق تاریک تماشا کنید. اگر می‌خواهید کارهای شگفت‌انگیزی بیشتری از مارتین لیزوئیس ببینید، کافی به وب‌سایت Prairie Pictures مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات