آیا کانن با عرضه EOS R5 و R6 پیروز بازار دوربین‌های بدون آینه می‌شود؟

جمعه ۲۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
مطالعه 8 دقیقه
کانن به تازگی از دو دوربین جدید EOS R5 و R6 رونمایی کرد. آیا این دوربین‌ها برگ برنده این شرکت در بازار دوربین‌های بدون آینه خواهد بود؟
تبلیغات

هنگامی که سونی نخستین دوربین‌های فول فریم بدون آینه را تولید کرد، بسیاری از بزرگان صنعت دوربین، آینده‌ای برای این دوربین‌ها متصور نبودند. برای مثال شرکت ژاپنی ریکو (Ricoh) هنوز معتقد است که دوربین‌های بدون آینه گذرا بوده و DSLRها باز به میادین بازخواهند گشت. با گذشت زمان و پیشرفت این صنعت، مشخص شده که آینده از آن دوربین‌های بدون آینه بوده و کانن احتمالا شرکت پیشرو این بازار خواهد بود.

شایعات مربوط به مشخصات EOS R5 و R6 ماه‌هایی طولانی به گوش می‌رسید. نخستین شایعات درباره EOS R5 به شدت مضحک به نظر می‌رسند. بسیاری از ما می‌پنداشتیم که امکان عرضه دوربینی با چنین قابلیت‌های ویدیویی، از سوی کانن غیرممکن است.

کانن سابقه عرضه دوربین 5D Mark IV با قابلیت‌های ویدیویی 4K را در کارنامه خود دارد. اما با این حال شاهد عرضه دوربین‌های جدید کانن با مشخصات فوق‌العاده هستیم.

مسیر طولانی تا بدین‌جا

کانن / Canon

مقر اصلی کانن

در چند سال اخیر، بسیاری از کاربران از کانن به دلیل عدم تمایل به رقابت با سایر بازار، مورد انتقاد قرار داده‌اند. کانن چندین دوربین تولید کرده که برچسب «به‌دردنخور» خورده‌اند. شرایط به گونه‌ای بود که به نظر می‌آمد کانن از قصد قابلیت‌های مختلف را از دوربین‌هایش دریغ می‌کند تا سایر محصولاتش زیر سایه محصولات جدید قرار نگیرند. قابلیتهای ویدیویی مهم‌ترین بخش از انتقادات کاربران به شدت ناراضی بود.

کانن 5D Mark IV نمونه خوبی از دوربین‌هایی با قابلیت‌های ناقص ویدیویی این شرکت است. کانن به‌جای تولید محصولی با امکان ضبط ویدیوهای 4K خوب، محصولی عرضه کرد که فایل‌هایی به شدت حجیم و با کراپ بزرگ سنسور تولید می‌کرد.

Canon 5D Mark IV

شایعاتی اذعان دارند که کانن از اهمیت و محبوبیت قابلیت‌های ویدیویی دوربین‌ها آگاه نبوده‌ است. صادق بودن این موضوع بدین معنا است که کانن چندان اهمیتی برای نظرات کاربرانش قائل نبوده‌ است. با وجود گذشت زمان زیاد اما در نهایت کانن به تکاپو افتاده است و دوربین‌هایی با قابلیت‌های ویدیویی عالی به بازار عرضه کرد.

جلوتر از زمان خود

دوربین کانن EOS R5

جدید‌ترین دوربین‌های کانن قابلیت‌های خارق‌العاده‌ای دارند که کسی قادر به باور آن‌ها روی کاغذ نبود اما حال به واقعیت تبدیل شده‌اند. ابتدای امسال، اکثر ما حتی تصور یک دوربین فول‌فریم با قابلیت ضبط 8K Raw را هم نمی‌کردیم اما این دوربین هم‌اکنون در دسترس است. این جهش در فناوری برای دلایل متعددی بی‌نظیر است و دو دوربین جدید کانن، جایگاه این شرکت در بلندای بازار دوربین‌ها را تثبیت می‌کند.

سونی در چند سال اخیر سروصدای زیادی با دوربین‌های بدون آینه خود به راه‌انداخته ‌و این موضوع فشار بیشتری بر کانن وارد کرده است. حال می‌بینیم که کانن با توپ پُر بازگشته تا جایگاه بالا را کسب کند و در این زمینه قصد هیچ ارفاقی برای رقبای خود ندارد.

کانن پس از شکست‌های قبلی، با عرضه دوربینی جلوتر از زمان خود، همه را به تحسین وا داشت

دوربین‌های جدید کانن می‌توانند سالیان سال، بدون حس قدیمی‌شدن، مورد استفاده قرار بگیرند. رزولوشن 8K بسیار بیشتر از انتظارات و نیازهای فعلی کاربران است. تصاویر 8K خام به حدی فراتر هستند که کانن حتی دوربین سینمایی مناسبی برای ارایه‌ی کامل این قابلیت ندارد.

برچسب قیمتی این دوربین‌ها نیز فوق‌العاده ‌است. EOS R5 با قیمت ۴۰۰۰ دلار، این دوربین‌ بسیار ارزان‌تر از اقتصادی‌ترین دوربین‌های سینمایی با قابلیت ضبط 8K‌ است. حتی Z-Cam، شرکتی که به تولید دوربین‌های سینمایی مقرون به صرفه معروف است، دوربینی به ارزانی محصولات جدید کانن ندارد.

پرواضح است که دوربین‌های سینمایی فول فریم با قابلیت ضبط ویدیوهای خام 8K، برتری‌هایی کاملا بارز دارند. از این رو مقایسه این دوربین‌ها با سایر شرکت‌ها مضحک است با این حال قیمت‌گذاری کانن برای دوربین‌های جدید فوق‌العاده‌ است.

چرا 8K مهم است

کانن EOS R5 درکنار EOS R6 از بالا با نمایشگر LCD بازشده

امکان ضبط ویدیو‌های 8K احتمالا برای اکثر کاربران، بلااستفاده باشد. بسیاری از تصویربرداران هم‌اکنون تمایلی به ضبط فیلم‌های 8K و احتمالا تا ۵ سال آینده ندارند. اهمیت واقعی EOS R5، تاثیر آن بر کل صنعت دوربین‌ها است. همین ویژگی به طور بالقوه می‌تواند این صنعت را تا مقدار زیادی به جلو هُل دهد.

سایر سازندگان قصد رسیدن به کانن و رقابت را خواهند داشت. اگر این سازندگان مستقیماً قصد تولید دوربین‌های فول‌فریم 8K را نداشته باشند، مجبور به تولید گزینه‌های معقول‌تر با قیمت‌هایی پایین‌تر خواهند بود.

دوربین‌های جدید کانن احتمالا موجب کاهش قیمت دوربین‌های رده‌بالای 4K و سایر تجهیزات مرتبط بازار خواهد شد.

EOS R6، برگ برنده اصلی

کانن EOS R6 در جلو و کانن EOS R5 در عقب

اگرچه EOS R5 بیشتر نگاه‌ها را به خود جلب کرده است اما R6 با قابلیت‌های متعدد و قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر گزینه جذاب‌تری به‌شمار می‌رود. کانن R6 احتمالا تاثیر عمیق‌تری نسبت به R5 بر بازار خواهد داشت. این موضوع به دلیل مشخصات و قیمت این دوربین است. البته که R5 تقریبا در تمام زمینه‌ها سرآمدتر است اما بسیاری از این قابلیت‌ها برای عموم کاربران کاربردی ندارند. 8K قابلیت جذابی است اما هم‌اکنون تا حد بسیاری ناکارا است.

EOS R6 سنسوری مشابه با دوربین پرچم‌دار DSLRهای کانن، 1D X Mark III دارد. بررسی‌ها نشان داده‌اند که سنسور R6، سنسوری کارا و توانمند است. عملکرد در نور کم و گستره‌ی دینامیکی در پرچم‌دار کانن کم‌نظیر بوده از این رو R6 احتمالا بهترین سنسور در رده ‌ی‌قیمتی خود را دارد. بافر عظیم ۱۰۰۰ فریمی به همراه نرخ عکاسی پیاپی عالی این دوربین، به زبان ساده در این محدوده قیمتی بی‌نظیر است.

کانن EOS R6 به‌صرفه‌ترین دوربین در محدوده قیمتی خود است

R6 هم‌اکنون تنها دوربین بازار است که به طور داخلی امکان ضبط تصاویر فول فریم 4K با نرخ ۶۰ فریم برثانیه‌، رنگ‌برداری 4:2:2 عمق ۱۰ بیت را دارا است. این قابلیت نیز در این بازه قیمتی، این دوربین را به گزینه‌ی باارزش‌تری تبدیل می‌کند. 

EOS RP نخستین دوربین فول‌فریم اقتصادی کانن بود که در بازار عرضه شد. کانن هم‌اکنون به‌واسطه‌ی R6، نماینده‌ای دارد که تقریبا از تمامی رقبای خود در بازار به صرفه‌تر است.

لنزها

Canon RF 28-70mm F2L USM

از نخستین قدم‌های کانن برای توسعه‌ی سیستم دوربین‌های بدون آینه‌ خود، تولید لنزهایی باکیفیت بود. کانن محصولاتی را تولید می‌کند که می‌تواند لقب برترین لنزهای بازار را کسب ‌کنند. لنزهای RF با فاصله‌ی کانونی ۸۵ و ۵۰ میلی‌متری در رده خود عالی هستند. لنز RF 28-70mm f/2.0L احتمالا بهترین لنز استانداردی است که تا به حال ساخته ‌شده ‌است (البته اگر وزن لنز مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند). 

نکته‌ی قابل توجه دیگر، سازگاری لنز‌های مانت EF با دوربین‌های بدون‌آینه‌ی کانن است. بدین ترتیب کاربران می‌توانند از بازه‌ی گسترده‌ی لنز‌های خانواده‌ی DSLR کانن نیز برای استفاده در دوربین‌های R5 و R6 بهره ببرند. شکی نیست که سونی در این زمینه‌ رشد فوق‌العاده‌ای داشته اما برتری همچنان نزد کانن است.

کانن در زمینه‌ی تنوع لنز از تمامی رقبای خود جلوتر است

بخش‌هایی از بازار است که از سوی سونی مورد اغفال واقع شده‌اند. برای مثال عکاسان معماری، هیچ لنز تیلت-شیفتی از سوی سونی ندارند. برخی از عکاسان ترجیح می‌دهند تا به هرشکلی از دوربین‌های سونی خود بهره ببرند اما نتایج هیچ‌گاه به اندازه‌ی عکاسی با لنز درست رضایت‌بخش نیست.

هم‌چنین باید به این نکته توجه کرد که کانن آداپتورهایی مخصوص برای استفاده از قابلیت‌های کاربردی و جالبی مانند فیلترهای دراپ-این (drop-in) و کنترل‌های اضافی، تولید کرده ‌است.

آیا تولید بالای حرارت این دوربین‌ها مشکل‌ساز خواهد بود

کانن EOS R5 درکنار EOS R6 از بالا با لنز

آیا مشکل گرمای بیش‌از حد این دوربین‌ها، کانن را ناکام خواهد گذاشت؟ به طور خلاصه، احتمالا خیر. یکی از دلایلی که سونی به شدت از مشکلات گرمای بیش‌ازحد دوربین‌هایش آسیب دید، کشف و تجربه این مشکل از سوی مشتریان بود. مشتریان دوربین‌های سونی را خریداری کرده و پس از مشاهده مشکل، از دوربین خود و عملکرد آن دل‌سرد می‌شدند. درباره کانن، موضوع اندکی متفاوت است.

کانن کاملا درباره موضوع تولید گرمای بیش‌ازحد کاملا صادق بوده و حتی محدودیت زمانی فیلمبرداری پیش از انتشار گسترده‌ی حرارت را لحاظ کرده‌ است. این بدین معنا است که مشتریان درباره این مشکلات آگاه بوده و یا با آن سازگار خواهند شد یا به کلی از این دوربین دوری می‌کنند.

نکات قابل توجه دیگری نیز وجود دارد. ابتدا، بیشتر مشتریان کانن، عکاس هستند. ویژگی تصویربرداری باکیفیت بالا یک ویژگی اضافی است. هم‌چنین حتی میان افرادی که به تصویربرداری اهمیت می‌دهند، احتمال دارد که مشکل بزرگی با تولید گرمای بیش‌ازحد به وجود نیاید.

گرمای بیش‌ازحد دوربین‌های جدید کانن احتمالا برای بیشتر کاربران چالش‌برانگیز نخواهد بود

تولید گرمای بیش‌ازحد در EOS R5 احتمالا هیچ‌گاه به عنوان مشکلی بزرگ مطرح نخواهد شد و اگر هم مشکل بزرگی برای شما محسوب می‌شود، کانن این مشکل را کاملا شفاف بیان کرده ‌است. 

در نهایت در نظر داشته باشید که این دوربین ویژگی‌های ضبط ویدیو بسیار برتری نسبت به سایر دوربین‌های بازار دارد. با در نظر گرفتن تمام این موارد این دوربین حتی با وجود گرمای بیش از حد نیز احتمالا ارزشش را خواهد داشت.

دیدگاه نهایی

برای بسیاری از کاربران کانن، لنزهای RF بسیار اغواکننده هستند. تنها نکته‌ای که شاید شما را از تهیه آن‌ها بازدارد، کمبود بدنه‌های عالی دوربین است. البته که EOS R و RP گزینه‌هایی خوبی با توجه به قیمت‌هایشان محسوب می‌شدند اما در نهایت گزینه‌هایی ایده‌آل برای جلب کافی نظرات مشتریان نیستند.

حال به‌لطف دوربین‌های جدید EOS R5 و EOS R6، کانن به دستاوردی بزرگ در زمینه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری دست‌یافته‌ است. محصولات جدید این شرکت احتمالا تنور رقابت دوربین‌های بالارده‌ی فول‌فریم را بیش از پیش داغ خواهد کرد.

دیدگاه شما چیست؟ دوربین‌های جدید کانن و تاثیر احتمالی آن‌ها بر بازار دوربین‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ دیدگاه‌های خود را با ما و سایر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات