از هر سه بزرگ‌سال، یک نفر درمعرض خطر ابتلا به عفونت شدید ویروس کرونا است

چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اگرچه به‌طورکلی ویروس کرونا افراد سال‌خورده را بیشتر تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، عواملی وجود دارد که موجب می‌شود افراد جوان درمعرض خطر ابتلا به موارد شدید کووید ۱۹ قرار گیرند.
تبلیغات

این موضوع تقریبا به دانشی متداول تبدیل شده است که افراد جوان کمتر مستعد عفونت‌های شدید ویروس کرونا هستند. براساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، افراد بزرگ‌سال ۱۸ تا ۴۹ ساله، تقریبا ۲۵ درصد از بیماران بستری‌شده ویروس کرونا را در ماه مارس تشکیل می‌دادند؛ درحالی‌که افراد ۶۵ ساله و مسن‌تر ۴۳ درصد از این بیماران را شامل می‌شدند. بزرگ‌سالان ۱۸ تا ۴۴ ساله فقط ۲ درصد و افراد ۶۵ ساله و مسن‌تر حدود ۸۰ درصد از مرگ‌ومیرهای ناشی ‌از کرونا را از ماه فوریه تا مارس تشکیل می‌دادند.

عوامل خاصی وجود دارد که می‌تواند هر فردی را صرف‌نظر از سن درمعرض بیماری شدید قرار دهد. مطالعه‌ی جدیدی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا مشخص کرده است که از هر ۳ فرد بزرگ‌سال ۱۸ تا ۲۵ ساله، یک نفر مستعد ابتلا به موارد شدید کووید ۱۹ است.

بیماران درصورتی مستعد در نظر گرفته می‌شدند که حداقل یکی از عوامل خطر ازجمله عادت استعمال دخانیات یا بیماری مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت، آسم، چاقی، بیماری خودایمنی یا مشکلات کبدی را داشتند. پژوهشگران دریافتند که استعمال دخانیات شایع‌ترین عامل خطر برای افراد در اواخر نوجوانی و دهه‌ی سوم زندگی است.

از حدود ۸،۴۰۰ فرد جوان مطالعه‌شده تقریبا ۲۵ درصد می‌گفتند که در ۳۰ روز گذشته، تنباکو یا سیگار الکترونیکی یا سیگار مصرف کرده‌اند و درمقابل، تنها حدود ۱۶ درصد گزارش کردند که دچار یکی از بیماری‌های مزمن هستند. آسم شایع‌ترین بیماری مزمن بود؛ به‌گونه‌ای که حدود ۹ درصد از بزرگ‌سالان جوان گزارش کردند که مبتلا به آسم هستند و حدود ۱۲ درصد می‌گفتند که در ۳۰ روز گذشته، تنباکو مصرف کرده‌اند و حدود ۷ درصد می‌گفتند که سیگار الکترونیکی کشیده‌اند. پژوهشگران نوشتند: «خطر آسیب‌پذیری پزشکی زمانی نصف می‌شد ‌که افراد سیگاری ازجمله مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیکی از نمونه حذف می‌شدند.»

براساس این مطالعه، فقط حدود یک نفر از هر ۶ فرد بزرگ‌سال جوان که سیگار نمی‌کشید، مستعد موارد شدید کووید ۱۹ بود. این یافته‌ها چند روز پس‌از‌آن منتشر شد که سازمان جهانی بهداشت درباره‌ی ارتباط میان مصرف دخانیات و موارد شدید ویروس کرونا هشدار داد. تدروس ادهانوم، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، در نشستی مطبوعاتی گفت:

مصرف دخانیات هشت‌میلیون نفر را در سال می‌کشد؛ اما اگر مصرف‌کنندگان آن به انگیزه‌ی دیگری برای ترک این عادت نیاز دارند، باید بگویم که این دنیاگیری انگیزه‌ی مناسبی در این زمینه است. شواهد نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان دخانیات درمقایسه‌با افراد دیگر بیشتر مستعد توسعه‌ی موارد شدید کووید ۱۹ هستند.

عادات سیگارکشیدن در میان مردان و زنان متفاوت است

مطالعه‌ی پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که خطر عفونت‌های شدید ویروس کرونا براثر استعمال دخانیات یا استفاده از سیگار الکترونیکی در میان مردان جوان سفیدپوست با درآمد کمتر و حداقل بدون بیمه در برهه‌ای از سال بیشتر از همه بود.

پژوهش‌ها نشان داده است که احتمال استعمال روزانه‌ی دخانیات در افراد سفیدپوست درمقایسه‌با گروه‌های نژادی دیگر بیشتر است؛ اگرچه افراد رنگین‌پوست با دیگر عوامل خطر ویروس کرونا مواجه هستند که در این مطالعه در نظر گرفته نشد. برای مثال، افراد سیاه‌پوست و هیسپانیک‌ها با احتمال زیادی در مشاغل خدماتی مشغول به کار هستند که خطر قرارگرفتن درمعرض ویروس کرونا را افزایش می‌دهد. همچنین، نتایج ممکن است از این واقعیت متأثر شود که نسبت افراد سفیدپوست (۵۵ درصد) در این مطالعه بیش از هیسپانیک‌ها (۲۲ درصد) یا سیاه‌پوستان (۱۳ درصد) بوده است.

حدود ۱۶ درصد از بزرگ‌سالان جوانی که در این مطالعه گزارش می‌کردند سیگار می‌کشند، مرد بودند و تنها ۹ درصد از آن‌ها را زنان جوان تشکیل می‌دادند. بااین‌حال، زنان مطالعه‌شده آسم و وضعیت‌های خودایمنی مانند لوپوس یا روماتیسم مفصلی بیشتری داشتند. در کل، مورد اخیر عمدتا این واقعیت را جبران می‌کند که زنان کمتر دخانیات مصرف می‌کنند. ۳۰ درصد از زنان جوان در این مطالعه دربرابر عفونت‌های شدید کووید ۱۹ آسیب‌پذیر بودند؛ درحالی‌که این درصد در مردان جوان ۳۳ درصد بود.

عوامل ژنتیکی نیز می‌توانند خطر عفونت شدید را افزایش دهند

ازآنجا‌که ویروس کرونا ابتدا به سیستم تنفسی حمله می‌کند، بیمارانی که از قبل براثر مصرف دخانیات دچار التهاب یا آسیب ریوی هستند، درنتیجه‌ی کووید ۱۹ ممکن است دچار مشکلات تنفسی شدیدی شوند. افزون‌براین، پژوهش‌ها نشان می‌دهد افراد سیگاری در مجاری هوایی خود از بیان بیشتر گیرنده‌های ACE-2 برخوردار هستند. گیرنده‌های ACE-2 همان گیرنده‌های سلولی هستند که ویروس کرونا از آن‌ها برای حمله به بدن استفاده می‌کند. به‌نظر می‌رسد افراد دارای گیرنده‌های ACE-2 بیشتر نیز درمعرض خطر بیشتر ابتلا به عفونت شدید کووید ۱۹ قرار داشته باشند.

حتی بیماران جوان بدون عادت سیگار‌کشیدن یا ابتلا به وضعیت‌های سلامتی زمینه‌ای، هنوز ممکن است درمعرض ابتلا به موارد شدید کووید ۱۹ باشند. افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله درمقایسه‌با چند ماه پیش، چهاربرابر بیشتر به‌‌علت ویروس کرونا بستری می‌شوند: حدود ۳۸ بستری از هر ۱۰۰ هزار نفر از ۴ ژوئیه در‌مقایسه‌با ۹ مورد بستری از هر ۱۰۰ هزار نفر در ۱۸ آوریل. همچنین، برخی از بیماران جوان و سالم گزارش می‌کنند که تا چندین ماه همچنان احساس ناخوشی می‌کنند که همراه ‌با نشانه‌های پایداری نظیر درد قفسه‌ی سینه و تنگی نفس است. این امر می‌تواند نتیجه‌ی اختلافات ژنتیکی باشد که به بیان بیشتر گیرنده‌های ACE-2 یا آغاز پاسخ ایمنی تهاجمی‌تری منجر می‌شود.

برخلاف بسیاری از عوامل خطرساز دیگر، می‌توان از مصرف دخانیات اجتناب کرد. پژوهشگران نوشتند:

تلاش برای کاهش مصرف دخانیات و سیگارهای الکترونیکی در میان افراد بزرگ‌سال جوان احتمالا آسیپ‌پذیری پزشکی آن‌ها دربرابر بیماری شدید را کاهش می‌دهد. این یافته‌ها بر اهمیت پیشگیری و کاهش استعمال دخانیات تأکید می‌کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات