ناسا آنتن DSS 43 استرالیا را برای مأموریت‌های آینده مریخ ارتقا می‌دهد

دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
آنتن غول‌پیکر دیپ اسپیس استیشن ۴۳ ناسا که در استرالیا قرار دارد، وارد مرحله‌ی ارتقا شده است تا برای مأموریت‌های آینده آماده باشد.
تبلیغات

ناسا از مدتی پیش روند ارتقای آنتن دیپ اسپیس استیشن ۴۳ (Deep Space Station 43) را آغاز کرده است. این آنتن یکی از ‌آنتن‌های دیپ اسپیس نتورک (Deep Space Network) بزرگ محسوب می‌شود که در شهر کانبرای استرالیا قرار دارد و به‌گفته‌ی ناسا هدف از ارتقای آن، آمادگی برای انجام برخی مأموریت‌ها در آینده است.

شبکه‌ی آنتن‌های ناسا که با نام دیپ اسپیس نتورک از آن یاد می‌شود، مجموعه‌ی عظیمی از دیش‌های بزرگ را شامل می‌شود که امکان برقراری ارتباط با فضاپیماهای رباتیک را فراهم می‌سازند. DSS 43، تنها دیشی است که می‌تواند دستورهای لازم را به کاوشگر فضایی بدون سرنشین ووجیر ۲ (Voyager 2) بفرستد و تنها آنتن ۷۰ متری شبکه‌ی دیپ اسپیس نتورک ناسا در نیم‌کره‌ی جنوبی به‌حساب می‌آید و تنها آنتنی است که به‌اندازه‌ی کافی قدرت دارد تا بتواند با کاوشگر ووجیر ۲ ارتباط برقرار کند. اگر به‌خاطر داشته باشید، وویجر ۲ در سال ۲۰۱۸ ناحیه‌ای از فضا را ترک کرد که با نام هلیوسفر شناخته می‌شود و بادهای خورشیدی در آن وجود دارند،. 

در اوایل مارس ۲۰۲۰ (اواسط اسفند ۱۳۹۸)، ناسا فعالیت دیپ اسپیس استیشن ۴۳ را کاملا به‌حالت تعلیق درآورد تا قطعه‌ی جدیدی به آن اضافه کند. درواقع، این قطعه‌ی جدید مخروطی فرکانسی با باند ایکس است که آنتن DSS 43 را به سیستم فرستنده‌ی بسیار قدرتمند و گیرنده‌های بسیار حساس مجهز می‌کند. ناسا انتظار دارد بتواند روند ارتقای آنتن دیپ اسپیس استیشن ۴۳ را تا ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (دی و بهمن ۱۳۹۹) تمام کند. این یعنی از اوایل سال آینده‌ی میلادی به‌بعد، آنتن DSS 43 خواهد توانست داده‌های علمی ارزشمند را از مأموریت‌هایی دریافت کند که در آینده انجام می‌شوند. 

نسخه‌ی ارتقایافته‌ی آنتن DSS 43 به ناسا کمک خواهد کرد با مریخ‌نورد پرسویرنس (Perseverance) ارتباط برقرار کند. این مریخ‌نورد تا پایان ماه جاری میلادی به ‌فضا پرتاب خواهد شد و طبق گفته‌ی ناسا، قرار است تا فوریه‌ی ۲۰۲۱ (بهمن و اسفند ۱۳۹۹) به مریخ برسد. آنتن ارتقایافته‌ی DSS 43 نقشی حیاتی در مأموریت‌های آینده‌ی مریخ و ماه ایفا می‌کند. به‌لطف این آنتن، دانشمندان ناسا اطمینان پیدا می‌کنند که می‌توانند با کاوشگران بدون سرنشین و باسرنشین پروژه‌ی آرتمیس در ماه و مریخ ارتباط بگیرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات