سیاست جدید آمازون فروش اجناس تقلبی را با چالش مواجه می‌کند

دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
آمازون تقریبا از اواسط شهریور، تمامی فروشندگان آمریکایی‌ را مجاب خواهد کرد نام و آدرس کسب‌و‌کارشان را به پروفایل خود اضافه کنند. این تغییرِ به‌ظاهر جزئی، آثار مهم متعددی در پی دارد.
تبلیغات

آمازون روز گذشته از اعمال تغییری مهم در پلتفرم خود خبر داد که تقریبا یکایک نیم میلیون فروشنده‌ی متفرقه‌ی (ترد پارتی) این شرکت را در ایالات متحده‌ی آمریکا متأثر می‌کند. این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا بر اساس اطلاعات رسمی، فروشنده‌های متفرقه‌ی آمریکایی به‌همراه ۱٫۷ میلیون فروشنده‌ی متفرقه‌ در مناطق دیگر دنیا تقریبا نیمی از کل فروش آمازون را به‌خود اختصاص می‌دهند که عدد بسیار بزرگی است.

بر اساس اطلاعیه‌ی جدید، از آغاز ماه سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۱ شهریور ۱۳۹۹) آمازون از همه‌ی فروشنده‌های ساکن در آمریکا درخواست خواهد کرد نام کسب‌و‌کار و آدرس‌شان را به پروفایل خود در سایت آمازون اضافه کنند. این تغییر در نگاه اول ساده و جزئی به‌نظر می‌رسد، اما آثار آن بیشتر از چیزی است که فکرش را بکنید.

اجباری شدن این قانون در سال ۲۰۲۰ بسیار عجیب است و کار منطقی‌تر این بود که آمازون سال‌ها پیش فروشندگان را به ارائه‌ی اطلاعات دقیق خودشان در پروفایل ملزم کند. ممکن است فکر کنید فلسفه‌ی خاصی در پشت تصمیم جدید آمازون وجود ندارد، اما شکی نداشته باشید که این تصمیم تنها بخشی از سیاست‌های جدیدی است که آمازون می‌خواهد به‌مرور زمان آن‌‌ها را در پلتفرم خود پیاده‌سازی کند.

سیاست جدید آمازون مزیت‌های مهمی برای کسب‌و‌کاری کوچک به‌همراه می‌آورد

پس از مدت‌ها ظاهرا آمازون می‌خواهد نظارت بیشتری روی پلتفرم مارکت‌پلیس خود داشته باشد. فروشندگان آمریکایی افزون‌بر احراز هویت خود در پروفایل آمازون، باید محل کسب‌و‌کارشان را نیز اعلام کنند. این قانون جدید قطعا روی کاهش فروش محصولات تقلبی اثر مهمی خواهد گذاشت. یکی از بزرگ‌ترین انتقاداتی که به آمازون وارد می‌شود، همین موضوع است. در مارکت‌پلیس آمازون فروشندگان سودجوی زیادی وجود دارند که اجناس تقلبی می‌فروشند. با مشخص‌شدن محل کسب‌و‌کار، قطعا فروش محصولات تقلبی کمتر خواهد شد. تصمیم جدید آمازون باعث می‌شود شرکت‌هایی مثل نایکی بتوانند افرادی را که کفش‌های تقلبی این برند را می‌فروشند بهتر از قبل ردیابی کنند، اما این تصمیم روی بهبود تجربه‌ی خرید کاربران هم اثر می‌گذارد. مردم وقتی هویت فروشنده را ببینند بهتر می‌توانند اعتماد کنند.

سیاست جدید آمازون حتی می‌تواند آثاری مثبت برای شماری از کسب‌و‌کارهای کوچک هم به‌همراه داشته باشد؛ زیرا اضافه کردن اطلاعات هویتی بیشتر باعث می‌شود این کسب‌و‌کارها در میان کاربران مورداعتمادتر باشند و به‌مرور زمان مشتری‌های بیشتری به‌سمت خود بکشانند. بسیاری از مردم ممکن است به‌هنگام ناشناس بودن فروشنده‌ی محصولات، از خرید آن‌ها خودداری کنند. این موضوع کاملا طبیعی است. مردم نمی‌توانند به شرکت‌هایی که معلوم نیست متعلق‌به کجا هستند و نام‌هایی نظیر Frank's Electronic Depot دارند، اعتماد کنند. 

قانون جدیدی که آمازون وضع کرده است باعث می‌شود بتوان ساده‌تر به برندهای ناآشنا اعتماد کرد. اگر در آمریکا حضور دارید، از این پس هرگاه وارد صفحه‌ی محصول شوید نام و آدرس دقیق فروشنده را نیز خواهید دید تا با خیال راحت‌تر به خرید بپردازید. همانطور که گفتیم اضافه‌ کردن نام و آدرس کسب‌و‌کار به صفحه‌ی پروفایل در نگاه اول ساده و جزئی به‌نظر می‌رسد. با این‌حال وقتی از این زاویه به ماجرا بنگرید، می‌بینید که همین تصمیم آمازون چه آثار بزرگی در پی دارد، به‌خصوص برای کسب‌و‌کارهای کوچک و ناشناس.

این قانون جدید به مشتریان می‌گوید درحال خرید از فروشنده‌ای واقعی هستند که انبار (یا انبارهایی) در دنیای واقعی دارد و می‌شود به آن اعتماد کرد. فروشندگان غیر سودجو قطعا از این سیاست جدید آمازون استقبال خواهند کرد. دلیلی ندارد که این افراد در زمینه‌ی شفاف‌سازی درمورد کسب‌و‌کار خود نگرانی خاصی داشته باشند. سیاست جدید آمازون برای فروشندگان اجناس تقلبی مشکلات زیادی درست خواهد کرد.

از طرفی دیگر اگر جزو فروشندگان کوچک هستید، به تغییر به‌ظاهر جزئیِ آمازون به‌عنوان فرصتی باارزش برای ایجاد اعتماد در ذهن میلیون‌ها نفر از افرادی که روزانه به آمازون سر می‌زنند، نگاه کنید. اضافه کردن اطلاعات هویتی به پروفایل در بلندمدت نه‌تنها نحوه‌ی ارتباط‌تان با مشتریان فعلی را تغییر می‌دهد بلکه شما را قادر می‌سازد با خریداران جدیدی نیز تعامل برقرار کنید؛ خریدارانی که تا پیش از این ممکن بود با دیدن پروفایل شما، از خرید محصولات‌تان منصرف شوند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات