همکاری مجازی برای عکاسی از خودرو با استفاده از فیس‌تایم

دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
آیا می‌توان با استفاده از پیام‌رسان‌ها و تماس تصویری برای اجرای پروٰژه همکاری کرد؟ مایک مائز تیم عکاسی از خودرو و وب‌سایت BaM را تنها به‌کمک فیس‌تایم آیفون تشکیل داده است.
تبلیغات

مایک مائز (Mike Maez)، عکاس خودرو، ایده‌ای برای همکاری غیرحضوری برای عکاسی تبلیغاتی از خودرو در بحبوحه بحران همه‌­گیری ویروس کووید ۱۹ ارائه داده است. او تجربه‌اش درزمینه‌ی عکاسی از خودرو را با استفاده از اپلیکیشن تماس تصویری فیس‌تایم (FaceTime) در وب‌سایت پتاپیکسل به‌اشتراک گذاشته است. مائز اخیرا تیم تبلیغاتی خودرو را به‌صورت مجازی تشکیل داده است. جرمی کلارکسون می‌گوید: «این کار چقدر می‌تواند دشوار باشد؟» اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، خیلی هم سخت نیست!

روش مرسوم عکاسی تبلیغاتی از خودرو نیازمند برنامه‌ریزی بسیار دقیقی است. معمولا عکس تبلغاتی از خودرو عکسی است که بسیار با دقت و با برنامه‌ریزی گرفته شده و ممکن است به علائم راهنمایی و رانندگی مثل علامت مسدودبودن جاده، حضور پلیس، تعداد بسیار زیادی از کارکنان، تجهیزات نورپردازی صحنه و... احتیاج داشته باشد. واضح است که انجام این هماهنگی‌ها به‌علت بحران همه‌گیری کووید ۱۹ و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی کنونی و به‌ویژه از زمان بازگشتن بعضی از شهرها به حالت قرنطینه به‌علت شیوع مجدد ویروس بسیار دشوارتر است.

در اوضاع‌واحوالی که معرفی خودروهای جدید به‌تعویق می‌افتد، مسابقات رالی محدودتر شده‌، نمایشگاه‌های خودروهای کلکسیونی به‌تعویق افتاده و تجهیزات عکاسی عکاسان خودرو خاک می‌خورد، این عکاسان باید چه کار کنند؟ ممکن است باورش سخت باشد؛ ولی حتی در این وضعیت هم می‌توان با خودرو و تجهیزات عکاسی و گوشی هوشمند، تیم عکاسی خودرو را هماهنگ کرد.

وقتی زمان برنامه‌ی تبلیغاتی اخیر فرارسید، قرار شد عکس‌هایی گرفته شود که طراحی اسپرت و راحتی استفاده‌ی روزمره از پورشه مدل ماکان را به‌نمایش بگذارد. با اینکه امکان بحث و تبادل نظر معمول درباره‌ی مفهوم و فهرست عکس‌ها وجود داشت، تمام کارکنان اجرایی کسی نبود به‌جز خود مایک مائز. البته این وضعیت خیلی طول نکشید و مایک مدت کوتاهی بعد از گرفتن اولین عکس، تصمیم گرفت با یکی از دوستانش در فیس‌تایم تماس تصویری برقرار کند. اتفاقا دوستی که مایک با او تماس گرفت، عکاس تبلیغاتی و خوره‌ی خودرو، بلر بانتینگ (Blair Bunting) بود که به این کار بسیار زیاد علاقه داشت. بلر و مایک پس از گفت‌وگویی مختصر درباره‌ی مفهوم کار، نگاهی به خطوط خودرو انداختند و انعکاسات را تماشا کردند و به‌سرعت درزمینه‌ی ایده‌های ممکن گفت‌وگو کردند.

بعضی وقت‌ها، مایک فقط خودرو را از یک زاویه درست می‌بیند؛ ولی بلر متوجه انعکاس نور از ساختمانی می‌شود که مایک هرگز به نگاه‌کردن به آن فکر نمی‌کند. خوشبختانه به‌طورعجیبی رفت‌و‌آمد در مکان عکاسی واقع در کالیفرنیای‌جنوبی بسیار کم بود و به بستن جاده‌ها و کنترل ترافیک نیازی نبود؛ زیرا ویروس به‌طور چشمگیری ازدحام جمعیت در مرکز شهر را کاهش داده بود که معمولا بسیار زیاد است. گنجاندن خورشید دم غروب در عکس‌ها اولویت داشت؛ زیرا آن‌ها می‌خواستند روشنایی و گرما را به‌تصویر بکشند که گویی این روزها در جهان بسیار کمیاب است. برای مایک که قبلا هم تجربه‌ی کارکردن با بلر را داشت، شگفت‌آور بود که چگونه موضوعی به‌سادگی آیفون و پیام‌رسان فیس‌تایم می‌توانست آن تجربیات قبلی را به این خوبی بازسازی کند.

پورشه ماکان در غروب آفتاب

مایک برای گرفتن بعضی از عکس‌ها گوشی آیفون را روی سه‌پایه قرار می‌داد تا هنگام تنظیم سی‌استندها و پروژکتورها برای نورانداختن روی خط شانه‌ی دورتر ماکان با بلر گفت‌وگو کند. جالب این بود که گویی بلر در صحنه حاضر بود و درعین‌حال، بلر و مایک فاصله‌ی اجتماعی را از همدیگر رعایت می‌کردند و در امنیت کامل بودند. شغل عکاسی جنبه‌ی خاصی دارد که انفرادی‌بودن آن است؛ بنابراین، امکان انجام آن با وجود شیوع کووید ۱۹ وجود دارد. در هر تیم عکاسی، هرکسی باید کار خاصی انجام دهد و درحال‌حاضر، این کار تیمی تحت‌الشعاع شیوع بیماری کرونا قرار گرفته است. مایک مائز کار تیمی را بیشتر از هر بخش دیگری از شغلش دوست دارد.

در هفته‌های بعد، مایک و بلر مجموعه‌عکس دیگری گرفتند. این‌بار نوبت مایک بود که روی صندلی در خانه بنشیند و بلر باید عکاسی می‌کرد. آن‌ها ازطریق فیس‌تایم با کارگردان خلاقی در تماس بودند و طوری با یکدیگر کار می‌کردند که گویی همگی در صحنه حاضر هستند. مایک می‌گوید: «آنچه از این تجربیات آموختم، این است که وقتی همان میزان زمانی را که به صحبت درباره‌ی مفهوم و نورپردازی اختصاص می‌دهید، به شوخی‌کردن و لطیفه‌گفتن اختصاص دهید، از عکس‌هایتان راضی‌تر خواهید بود.»

مایک نیز همانند بسیاری دیگر از مردم، نگران وضعیت صنعت است؛ اما با عکس‌هایی که با گوشی آیفون به‌عنوان وسیله‌ای ارتباطی گرفت، احساس می‌کند عکاسی آخرین صنعتی است که در این وضعیت با مشکل مواجه می‌شود. با اینکه افراد زیادی ایمیل‌های فراوانی به تیم‌های عکاسی می‌فرستند و درباره‌ی سیستم‌های خاصی حرف می‌زنند که برای عکاسی مجازی ابداع کرده‌اند، واقعیت این است تنها ابزاری که برای این کار لازم دارید، گوشی هوشمند است.

تنها ابزاری که برای همکاری مجازی نیاز دارید، گوشی هوشمند است

تجربه‌ی ایجاد تیم‌‌های عکاسی در چند ماه گذشته، تجربه‌ی خوشایندی برای مایک مائز بوده است. او ادامه می‌دهد: «وقتی من و بلر درباره‌ی آینده‌ی پیش‌بینی‌پذیر عکاسی از خودرو فکر کردیم، متوجه شدیم چرا یک گام جلوتر نرویم و در شغل خودمان، یعنی عکاسی از خودرو، شریک نشویم.» بدین‌ترتیب، آنچه به‌صورت جلسه‌ای ساده در فیس‌تایم آغاز شد، وب‌سایت BaM را ایجاد کرد. BaM خلاصه‌ی Blair and Mike و سرمایه‌گذاری مشترک است و زمانی شروع شد که عکاس به‌جای برقراری تماس تلفنی معمولی، سهوا روی دکمه‌ی تماس با فیس‌تایم ضربه زد.

با اینکه ممکن است همکاری مجازی برای بعضی‌ها دشوار باشد، نیازی نیست این فرایند را خیلی پیچیده کنیم. همان‌گونه که دنیای تجارت به ویدئوکنفرانس در هر جای ممکن روی آورده است، عکاسان نیز می‌توانند همین کار را انجام دهند.

مایک درپایان می‌گوید: «اگر این کار اثری روی حرفه‌ی شما نمی‌گذارد، فقط تصور کنید می‌توانید به دوست عکاستان کمک کنید؛ اما ممکن است به رقیبی در بازار خود نیز یاری رسانید. اکنون زمان این است که به رفقای خلاقتان کمک و رابطه‌تان را قوی‌تر کنید. همه‌ی ما با همدیگر کار می‌کنیم تا صنعتمان را زنده و سرحال نگه داریم. به‌عنوان عکاس باید هوای یکدیگر را داشته باشیم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم.»  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات