اسپیس ایکس ۳۲ هزار رایانه لینوکسی برای اینترنت استارلینک به فضا فرستاده است

سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اسپیس‌ایکس به‌صورت رسمی از ارسال ۳۲٬۰۰۰ رایانه‌ی مبتنی‌بر سیستم‌عامل لینوکس به‌ فضا خبر می‌دهد. این رایانه‌ها بخشی از پروژه‌ی بزرگ استارلینک هستند.
تبلیغات

مهندسان نرم‌افزار اسپیس‌ایکس اعلام کرده‌اند این شرکت به‌صورت ماهانه ۶۰ ماهواره‌ی مربوط به پروژه‌ی استارلینک را که توانایی ارائه‌ی سیگنال اینترنت دارند به فضا پرتاب می‌کند. ظاهرا هر یک از این ماهواره‌ها مجهز به ۴٬۰۰۰ رایانه هستند که از نسخه‌ی تضعیف‌شده‌ی سیستم‌عامل لینوکس استفاده می‌‌کنند.

اسپیس‌ایکس که تحت مالکیت ایلان ماسک قرار دارد هفته‌ی گذشته ۶۰ ماهواره‌ی دیگر مربوط به پروژه‌ی استارلینک را ازطریق موشک دوبار‌ه‌استفاده‌شده‌ی فالکون ۹‌ به فضا فرستاد تا شمار کل ماهواره‌ها به ۴۸۰ عدد برسد. اسپیس‌ایکس طبق برنامه‌ریزی پیشین قصد دارد با فرستادن ۸۰۰ ماهواره، پوششی درحد متوسط برای ایالات متحده‌ی آمریکا ارائه دهد. 

آن‌طور که اطلاعیه‌های رسمی می‌گویند اسپیس‌ایکس قصد دارد تا پیش از فرا رسیدن پایان فصل تابستان در نیمکره‌ی شمالی، نسخه‌ی بتای عمومی پروژه‌ی استارلینک را راه‌اندازی کند و اینترنت ماهواره‌ای دراختیار مردم قرار دهد. اسپیس‌ایکس توانسته است مجوزهای لازم را برای پیاده‌سازی یک میلیون دستگاه ویژه به‌منظور دریافت اینترنت استارلینک در ایالات متحده، دریافت کند.

اسپیس‌ایکس مدتی پیش خواستار دریافت مجوز ازسوی کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) برای ارسال ۳۰٬۰۰۰ ماهواره‌ی نسل دوم به مدار زمین شد. کمیسیون ارتباطات فدرال پیش‌تر مجوز ارسال ۱۲٬۰۰۰ ماهواره را صادر کرده است و اسپیس‌ایکس قصد دارد ۳۰٬۰۰۰ ماهواره‌ی دیگر به این تعداد اضافه کند.

با فرض اینکه ماهواره‌های نسل دوم اسپیس‌ایکس نیز دارای همان تعداد رایانه‌ی لینوکسی باشند (یعنی ۴٬۰۰۰)، تخمین می‌زنیم که این شرکت بخواهد طی سال‌های پیش‌رو حداقل دو میلیون رایانه‌ی مبتنی‌بر لینوکس را به مدار زمین بفرستد. این موضوع همچنین بدین معنا است که اسپیس‌ایکس هم‌اکنون ۳۲٬۰۰۰ رایانه‌ی لینوکسی در فضا دارد. مت مانسن، مدیر نرم‌افزار پروژه‌ی استارلینک، می‌گوید: «استارلینک درحال‌حاضر بیش از ۳۰٬۰۰۰ رایانه‌ی لینوکسی و بیش از ۶٬۰۰۰ ریزکنترلر در فضا دارد. بسیاری از بخش‌های زیرساخت پلتفرم لینوکسی ما با موشک فالکون و فضاپیمای دراگون مشترک است». 

یکی از مهندسین نرم‌افزار اسپیس‌ایکس می‌گوید رایانه‌های لینوکسی فرستاده‌شده به فضا با پچ PREEMPT_RT کار می‌کنند که توسط یکی از مهندسین شرکت رد هت (Red Hat) توسعه داده شده است. مهندس رد هت تلاش کرده است با توسعه‌ی پچ موردبحث، لینوکس را به‌سیستم‌عاملی بلادرنگ تبدیل کند. برخلاف انتظارات، مهندس اسپیس‌ایکس می‌گوید که این شرکت در پروژه‌ی استارلینک از توزیع متفرقه‌ی (ترد پارتی) لینوکس استفاده نمی‌کند.

چند روز پیش اعلام شد فضاپیمای دراگون اسپیس‌ایکس مجهز به سیستم‌عامل لینوکس است و نرم‌افزار پرواز آن بر پایه‌ی زبان برنامه‌نویسی سی‌پلاس‌پلاس ساخته شده. به‌علاوه رابط کاربری لمسی فضاپیما توسط کرومیوم و جاوااسکریپت رندر می‌شود. گفته می‌شود در بین رابط کاربری فضاپیمای دراگون با ماهواره‌های استارلینک برخی شباهت‌های مهم وجود دارد. 

پروژه‌ی استارلینک طی ماه‌های پیش‌رو کم‌کم از فاز آزمایشی خارج می‌شود و به فاز عملیاتی می‌رسد؛ به‌همین علت اسپیس‌ایکس باید روی فاکتور امنیت هم مانوری ویژه بدهد و از ایمن‌بودن ارتباطات اطمینان حاصل کند. مهندسین اسپیس‌ایکس می‌گویند کل سیستم را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که برای رمزنگاری داده‌های کاربران از روش رمزنگاری سرتاسری استفاده کند. به‌لطف این نوع رمزنگاری، احتمال ورود غیرقانونی به مسیرهای ارتباطی توسط افراد سودجو بسیار کمتر می‌شود.

اسپیس‌ایکس همچنین روش‌های دیگری را نیز برای حفظ امنیت ارتباطات اتخاذ کرده است. امروزه در بسیاری از حوزه‌های صنعت فناوری از یادگیری ماشین برای مصارف مختلف استفاده می‌شود، اما در دراگون و فالکون اسپیس‌ایکس شاهد این فناوری نیستیم. مهندس اسپیس‌ایکس ضمن اعلام این موضوع می‌گوید احتمال دارد محصولات این شرکت در آینده به یادگیری ماشین هم مجهز شوند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات