گوگل کروم برای مبارزه‌ با نژادپرستی، عبارت Blacklist را با Blocklist جایگزین می‌کند

دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس اعلام رسمی، اعضای تیم توسعه‌ی کروم تصمیم گرفته‌اند به‌منظور حمایت از جنبش‌های اعتراضی اخیر، عبارت Blacklist را در مرورگر خود با Blocklist جایگزین کنند.
تبلیغات

بسیاری از شهرهای ایالات متحده‌ی آمریکا در هفته‌های گذشته صحنه‌های تظاهرات مردم برای مقابله‌ با نژادپرستی بوده‌اند. این تظاهرات در پی کشته‌شدن جرج فلوید به‌دست یکی از افسرهای پلیس آمریکا آغاز شدند. نه‌تنها شهروندان آمریکا، بلکه بسیاری دیگر از افراد در سراسر دنیا پیگیر اخبار تظاهرات اخیر هستند و مخالفت خود را با نژادپرستی اعلام کرده‌ و گفته‌اند زندگی افراد سیاه‌پوست نیز اهمیت دارد.

گوگل بارها از جنبش Black Lives Matter و تظاهرات اخیر حمایت کرده است. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، تیم گوگل کروم قصد دارد برای به‌حداقل‌رساندن نشانه‌های نژادپرستی در پلتفرم خود، استفاده از عبارت‌هایی نظیر «فهرست سیاه» و «فهرست سفید» را کنار بگذارد. 

از اکتبر سال گذشته، مرورگر کروم یا به‌بیان‌بهتر پروژه‌ی متن‌باز کرومیوم، شامل فایل راهنمای جدیدی شده است که به توسعه‌دهندگان آموزش می‌دهد چگونه کدهایی بنویسند که ازلحاظ نژادی جانب‌دارانه نیستند. در این سند، به‌‌صراحت اعلام می‌شود که توسعه‌دهندگان کرومیوم باید استفاده از عبارت‌های فهرست سیاه (Blacklist) و فهرست سفید (Whitelist) را کنار بگذارند و به‌جای آن‌ها به‌ترتیب از عبارت‌های فهرست مسدودی‌‌ها (Blocklist) و فهرست مجاز (Allowlist) بهره بگیرند.

در بخشی از توضیحات گوگل می‌خوانیم: «عبارت‌هایی نظیر فهرست سیاه و فهرست سفید باعث تقویت این تفکر می‌شوند که عبارت سیاه معادل «بد» و عبارت سفید معادل‌ «خوب» است. مقاله‌ی That Word Black لنگستون هیوز (شاعر آمریکایی) به‌شکلی جالب این مشکل را توضیح می‌دهد».

گوگل از مدتی پیش روند جایگزینی عبارت فهرست سیاه را با فهرست مسدودی‌ها آغاز کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تلاش‌های گوگل برای کاهش مواجهه‌ی کاربران با عبارت‌های فهرست سیاه و فهرست سفید در مرورگر کروم از مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۷) آغاز شده‌اند. بااین‌همه‌، کد نوشته‌شده برای کروم به‌دفعات زیادی به عبارت‌های فهرست سیاه اشاره می‌کند و حتی بخش کاملی از این مجموعه‌کدها عنوان «مؤلفه‌ها / فهرست سیاه» دارد.

در پی اعتراض‌های اخیر آمریکایی‌ها علیه نژادپرستی و بی‌رحمی افسرهای پلیس، بسیاری از نهادها تلاش کردند همبستگی خود را با سیاه‌پوستان نشان دهند. به‌نظر می‌رسد حداقل یکی از توسعه‌دهندگان کرومیوم با الهام‌گرفتن از اتفاقات اخیر در تلاش است عبارت‌های نژادپرستانه را نیز در محصول خود کاهش دهد و به‌طورکلی از بین ببرد.

عصر روز گذشته، تغییراتی در کد کروم ثبت شد که تلاش می‌کند بدون ایجاد اختلال در کارکرد مرورگر، تاحدممکن عبارت‌ فهرت سیاه را حذف و با عباراتی جدید جایگزین کند. گوگل می‌گوید قصد دارد درنهایت عنوان بخش «مؤلفه‌ها / فهرست سیاه» را در کد کروم به «مؤلفه‌ها / فهرست مسدودی‌ها» تغییر دهد. 

در بیانیه‌ی گوگل می‌خوانیم:

این قسمت اول از تلاشی دومرحله‌ای برای تغییرنام بخش «مؤلفه‌ها / فهرست سیاه» به «مؤلفه‌ها / فهرست مسدودی‌ها» به‌حساب می‌آید. در همین زمینه، باید نام بسیاری از متغیرها را هم در کد کروم عوض کنیم. اعمال این تغییرات نباید تفاوتی در عملکرد مرورگر ایجاد کند. به‌دنبال این به‌روزرسانی، به‌روزرسانی دیگری منتشر خواهد شد که فایل‌های بخش دایرکتوری را تغییرنام می‌دهد و قوانین ضروری سیستم را به‌روزرسانی می‌کند. در بخش عمده‌ای از تغییرات، صرفا باید حرف a را [در Blacklist] با o [در Blocklist] جایگزین کنیم. 

درمجموع، قرار است بیش از ۲،۰۰۰ عبارت در کد کروم که حاوی Blacklist هستند، با Blocklist جایگزین شوند. البته این تغییرات تنها زمانی انجام خواهند شد که کد جدید به‌دقت بررسی شود و برنامه‌نویسان آن را ‌تأیید کند تا مشکلی در عملکرد کروم ایجاد نشود. دیدن حمایت شرکت‌های بزرگ و نام‌آشنا از جنبش‌های ضدنژادپرستی اتفاق بسیار خوشایندی است و امیدواریم این روند همچنان ادامه‌دار باشد. این موضوع به‌ همه یادآوری می‌کند تک‌تک ما می‌توانیم به‌نوبه‌ی خود در مسیر کاهش نژادپرستی قدم برداریم.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات