آپارات مدل کسب درآمد خود را به یوتیوب نزدیک می‌کند

دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
آپارات با تغییر رویکرد درآمدی برای تولیدکنندگان محتوا در پلتفرم خود، به‌دنبال پیاده‌کردن روشی همانند یوتیوب است.
تبلیغات

آپارات از سه هفته‌ی پیش، مدل کسب درآمد از این پلتفرم را برای تولیدکنندگان محتوا تغییر داده است. کسب درآمد از آپارات که از سال ۹۶ آغاز شد، دارای مشکلاتی بود که شرکت را به هدف درنظرگرفته برای این منظور، یعنی تولید محتوای اختصاصی که به سود تولیدکننده‌ی محتوا باشد، نمی‌رساند. درواقع پیش از این روش درآمدزایی براساس میزان بازدید بود (CPM) و به همین دلیل، مدیریت آن‌ها کار سختی بود. سپس روش درآمدزایی به «واچ تایم» تغییر کرد؛ یعنی هرچه زمان بازدید از ویدیوها در کانال بیشتر باشد درآمد بیشتری هم نصیب شخص می‌شود. این مدل‌های کسب درآمدی به تولیدکنندگان محتوا لطمه می‌زد و برخی افراد با روش‌های کلاهبرداری برای نمایش دروغین تعداد بازدید بیشتر و انتشار محتوایی که به خود آن‌ها تعلق نداشت، سود بیشتری از تولیدکننده‌ی اصلی محتوا به‌دست می‌آوردند.

آپارات اکنون به سیاست‌های درآمدی یوتیوب نزدیک‌تر می‌شود و قصد دارد از تولیدکننده حمایت بیشتری کند. این سیستم هنوز به‌طور کامل بدون اشکال نیست و آپارات درحال رفع باگ‌های آن است.

آپارات پیش‌بینی می‌کند با این تغییر رویکرد، امسال در پلتفرم خود شاهد فعالیت‌های بسیار بیشتری باشد و نرخ تعامل (Engagement) را مانند اینستاگرام محاسبه کند.

در مدل جدید درآمدزایی، حداقل ۵۰ درصد از درآمد حاصل از نمایش تبلیغات، به تولیدکننده‌ی محتوا تعلق می‌گیرد. شروط افراد جهت عضویت شامل حداقل ۲۰۰ دنبال‌کننده و حداقل ۳هزار ساعت نمایش طی ۳ ماه اخیر است. آپارات تولیدکننده را شخصی می‌داند که:

  • از صفر تا صد ویدئو توسط وی ساخته شده باشد
  • گیمر باید از وبکم استفاده کند
  • دوبله‌کردن ویدئو تولید محسوب می‌شود
  • چهره‌ی فرد آموزش‌دهنده در ویدئوی آموزشی باید مشخص باشد
  • افزودن زیرنویس به ویدئو تولید محسوب نمی‌شود
  • صرفا ویرایش و میکس کردن تولید محسوب نمی‌شود

قوانین مرتبط با تولیدکنندگان محتوا را می‌توانید در آپارات مشاهده کنید.

البته بازنشرکنندگان محتوا نیز می‌توانند با شروطی، تا ده درصد از درآمد حاصل از نمایش موفق تبلیغات را از سیستم کسب درآمد آپارات کسب کنند. این شرایط شامل ۵۰۰هزار ساعت نمایش ویدئو و داشتن تعداد ۲هزار دنبال‌کننده می‌شود.

قانون کپی رایت پیش از این نیز در آپارات بوده اما به‌هرصورت، قوانین مربوطه در مواقع زیادی رعایت نشده و در جهت برعکس عمل کرده است. بااین‌حال در تغییر رویکرد جدید آپارت، بر گزارش تخلف تأکید بیشتری می‌شود تا کنترل بیشتری بر ویدئوهایی صورت گیرد که توسط تولیدکننده‌ی اصلی محتوا منتشر نشده‌اند. به این طریق، تولید محتوای بیشتری نیز پیش‌بینی می‌شود و ۵۰ تا ۷۰ درصد از درآمد حاصل از نمایش تبلیغات در آپارات، به تولیدکننده‌ی محتوا تعلق می‌گیرد. در روش درآمدزایی جدید آپارات همچنین تبلیغات در میانه‌ی تماشا (میدرول)، تبلیغات بنری و تبلیغات نصب اپلیکیشن هم اضافه خواهند شد.

آپارات درتلاش است تا محدودیت انتشار محتواهایی که مخالف قوانین آن است، مشابه انتشار سریال‌ها را نیز با سختگیری بیشتری دنبال کند. بااین‌حال آپارات، انحصار را برای رقابت یک کسب و کار مناسب نمی‌داند و می‌گوید این دو منافاتی باهم ندارند و به‌خاطر موضوع ارز، درآمدزایی از یوتیوب جذابیت بیشتری دارد؛ اما این‌گونه نیست که یوتیوب ترافیک به کاربرانش بدهد. آپارات ۳۰میلیون ویدئو در روز منتشر می‌کند و براین‌اساس افراد می‌توانند در یوتیوب فعالیت خود را داشته باشند و در آپارات هم درآمدی جانبی کسب کنند.

مقاله مرتبط:

طبق آخرین اطلاع‌رسانی آپارات، این پلتفرم ۴۵ میلیون کاربر ماهانه دارد. همچنین این پلتفرم اشتراک ویدئو درنظر دارد تا درصورتی‌که استقبال زیادی از مدل کسب درآمدی جدیدش بشود، پرداخت را از ۳۰روزه به ۱۵ روزه برساند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات