گوگل احتمالا به‌زودی به‌نقض قوانین ضدتراست آمریکا متهم می‌شود

یک‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌نظر می‌رسد وزارت دادگستری آمریکا به‌تازگی تحقیقات خود روی نقض احتمالی قوانین ضدتراست توسط موتور جست‌و‌جوی گوگل را آغاز کرده است.
تبلیغات

براساس گزارش جدید بلومبرگ، وزارت دادگستری ایالات متحده‌ی آمریکا و نهادهای قانون‌گذار دولتی احتمالا روند تحقیقات روی میزان سلطه‌ی موتور جست‌و‌جوی گوگل بر بازار را آغاز کرده‌اند. گابریل وین‌برگ، مدیرعامل موتور جست‌و‌جوی داک‌داک‌گو، در مصاحبه‌ای جدید با بلومبرگ می‌گوید مقامات رسمی نهادهای قانون‌گذار آمریکا سؤالاتی را از او درمورد ایده‌ی مجبورکردن گوگل به ارائه‌ی جایگزین‌هایی برای جست‌و‌جو در سیستم‌عامل اندروید و مرورگر گوگل کروم پرسیده‌اند. 

بازرسان ایالتی و فدرال طی چند وقت اخیر همواره میزان تسلط اندروید بر بازار و تبلیغات آنلاین گوگل را زیر ذره‌بین خود برده‌اند. این موضوع تنها به موارد یادشده خلاصه نمی‌شود و رسانه‌ها می‌گویند اتهامات دیگری نیز به گوگل وارد است. بااین‌حال از آن‌جایی که تاکنون این اتهامات به‌شکل قانونی در نهادهای ذی‌ربط به‌ثبت نرسیده‌اند، اطلاعات خاصی درمورد جزئیات آن‌ها نمی‌دانیم.

مصاحبه‌ی جدید وین‌برگ نشان می‌دهد که احتمالا آمریکا قصد دارد بازار موتورهای جست‌و‌جوی وب را رقابتی‌تر کند، بازاری که امروزه با اختلاف زیاد بزرگ‌ترین کسب‌و‌کار گوگل به‌حساب می‌آید و این شرکت مانوری ویژه روی آن می‌دهد. گوگل امروز ۹۳ درصد از سهم بازار موتورهای جست‌و‌جو را دراختیار گرفته و عملا آن را قبضه کرده است. این میزان از بازار ارزشی نزدیک‌به ۱۰۰ میلیارد دلار دارد و رقبای گوگل مجبورند به ۷ درصد باقی‌مانده هجوم ببرند. 

در سال ۲۰۱۸ اتحادیه‌ی اروپا گوگل را به‌دلیل نقض قوانین آنتی‌تراست ۵ میلیارد دلار جریمه کرد که در نوع خود رکوردی جدید به‌حساب می‌آمد. اتحادیه‌ی اروپا گوگل را مجبور کرد به کاربران سیستم‌عامل اندروید برای انتخاب مرورگر وب و موتور جست‌و‌جو آزادی بدهد؛ این اتحادیه برخی دستورالعمل‌های دیگر نیز برای گوگل تعیین کرد. گوگل تاکنون توسط نهادهای قانون‌گذار آمریکا مجبوربه اتخاذ چنین تصمیم‌هایی نشده است، بااین‌حال گفته‌های جدید مدیرعامل داک‌دا‌ک‌گو نشان می‌دهند که آمریکایی‌ها نیز قصد دارند رویکردی مشابه اتحادیه‌ی اروپا در پیش بگیرند.

گوگل تاکنون ترجیح داده است به درخواست خبرنگاران برای ارائه‌ی توضیحات بیشتر پاسخ ندهد، همچنین جزئیات خاصی هم از روند تحقیقات روی موتور جست‌و‌جوی گوگل نداریم؛ بنابراین هیچ‌یک از ادعاهای مطرح‌شده تاکنون به‌تأیید رسمی نرسیده‌اند. تاکنون اتهامات آنتی‌تراست ایالتی و فدرال علیه گوگل آن‌طور که انتظار می‌رفت تحقق پیدا نکرده‌اند. البته با درنظرگرفتن از بین رفتن تدریجی قوانین قرنطینه در ایالات متحده، احتمالا نهادها باری دیگر گوگل را به‌شکل جدی زیر ذره‌بین خواهند برد.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات