خودروهای ۵۰ هزاردلاری با سرعت ۳۲۰ کیلومتر‌بر‌ساعت

شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
در این مطلب، مدل‌های دست دوم از فورد، دوج، شورولت، کادیلاک، استون‌مارتین، بنتلی و جگوار معرفی می‌شوند که با وجود قیمت کمتر‌از ۵۰ هزار دلار، بسیار سریع هستند.
تبلیغات

اولین خودروی تولید‌انبوه که به سرعت ۲۰۰ مایل‌بر‌ساعت (۳۲۲ کیلومتر‌بر‌ساعت) دست یافت، فراری F40 در سال ۱۹۸۷ بود. مانند سایر خودروهای فراری، این محصول نیز با سرعت نهایی ۲۰۱ مایل‌بر‌ساعت، انتظارات را از صنعت خودروسازی بیشتر کرد. پس‌از ۳۳ سال از تولید F40، نمونه‌های سالم این خودرو اکنون با قیمت بسیار بیشتر‌از برچسب ۴۰۰ هزار دلاری‌اش هنگام عرضه، به‌فروش می‌رسند. بااین‌وجود، تجربه‌ی سرعت ۲۰۰ مایل‌بر‌ساعت امروزه با هزینه‌ی بسیار کمتر دست‌یافتنی است.

فراری F40

از زمانی‌که فراری F40 رکورد سرعت را شکست، خودروسازان دیگر نیز دست‌به‌کار شدند و محصولات مشابهی را عرضه کردند؛ تاجایی‌که حالا پس‌از دهه‌ها، بسیاری‌از خودروهای اسپرت می‌توانند به سرعت بیش‌از ۳۲۰ کیلومتر‌بر‌ساعت برسند. امروزه قیمت این دسته‌از خودروهای پرفورمنس با حدود صد هزار دلار شروع می‌شود؛ هرچند نمونه‌های دست‌دوم با قیمت بسیار ارزان‌تر در بازار موجود هستند.

طبق تحقیقی که از سایت‌های خرید‌و‌فروش خودرو صورت گرفته، ده مدل مختلف با سرعت نهایی بیش‌از ۳۲۰ کیلومتر‌بر‌ساعت و با قیمت کمتر‌از ۵۰ هزار دلار شناسایی شدند. جالب است که سه مدل سدان نیز در این فهرست حضور دارند که دوتایشان کمتر‌از ۴۰ هزار دلار ارزش دارند که معادل قیمت یک تویوتا کمری صفر کیلومتر است.

۱. استون‌مارتین ونکوئیش V12

استون‌مارتین ونکوئیش V12

سال ساخت: ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ / سرعت نهایی: ۳۲۲ کیلومتر‌بر‌ساعت

پیشرانه: ۵/۹ لیتری تنفس‌طبیعی V12 با قدرت ۴۶۰ اسب‌بخار و گشتاور ۵۴۲ نیوتن‌متر

قیمت خودرو هنگام عرضه: ۲۲۸ هزار دلار

استون‌مارتین ونکوئیش V12 قدیمی‌ترین خودروی فهرست است و احتمالا زیباترین طراحی را دارد. پیشرانه‌ی تنفس‌طبیعی V12 این خودرو استون مارتین، کمترین قدرت را میان مدل‌های دیگر فهرست دارد؛ بااین‌وجود، دستیابی به سرعت ۳۲۲ کیلومتر‌بر‌ساعت برای خودرویی تولید‌شده در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ تحسین‌بر‌انگیز است. امروزه این خودرو با قیمت کمتر‌از ۵۰ هزار دلار به‌فروش می‌رسد. گفتنی است که استون‌مارتین در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷، نسخه‌ی S را از این محصول ارائه کرد که با قدرت ۵۲۰ اسب‌بخار (۶۰ اسب‌بخار بیشتر‌از مدل معمولی) و آیرودینامیک قوی‌تر، قادر بود به سرعت بالاتری دست یابد.

۲. بنتلی کانتیننتال GT اسپید

بنتلی کانتیننتال GT اسپید

سال ساخت: ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ / سرعت نهایی: ۳۲۵ کیلومتر‌بر‌ساعت

پیشرانه: ۶ لیتری W12 تویین‌توربو با قدرت ۶۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۷۵۰ نیوتن‌متر

قیمت خودرو هنگام عرضه: ۲۰۰ هزار دلار

در سال ۲۰۰۸ مدل پرفورمنس اسپید از خودروی بنتلی کانتیننتال GT معرفی شد که ۴۸ اسب‌بخار قدرت و ۱۰۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشتری از مدل استاندارد داشت. به‌لطف افت قیمتی که این خودروی لوکس تجربه کرده است، اکنون نمونه‌های کم‌کارکرد سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ با قیمت حتی کمتر‌از ۴۰ هزار دلار پیدا می‌شوند.

۳. بنتلی کانتیننتال Flying Spur اسپید

بنتلی کانتیننتال Flying Spur اسپید

سال ساخت: ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ / سرعت نهایی: ۳۲۲ کیلومتر‌بر‌ساعت

پیشرانه: ۶ لیتری W12 تویین‌توربو با قدرت ۶۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۷۵۰ نیوتن‌متر

قیمت خودرو هنگام عرضه: ۲۰۵ هزار دلار

این خودروی بنتلی، یکی‌از سه مدل سدان این فهرست است. پس‌از معرفی مدل کوپه‌ بنتلی کانتیننتال GT، نسخه‌ی پرفورمنس اسپید از بنتلی کانتیننتال Flying Spur معرفی شد. پیشرانه و مشخصات فنی این محصول با مدل کوپه یکسان است؛ اما با داشتن وزن بیشتر و آیرودینامیک ضعیف‌تر، سرعت نهایی‌اش کمی کمتر است. نمونه‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ این خودرو لوکس پرفورمنس با قیمت کمتر‌از ۵۰ هزار دلار به‌فروش می‌رسند که معادل ارزش بی‌ام‌و سری ۳ صفرکیلومتر است.

۴. کادیلاک CTS-V

کادیلاک CTS-V

سال ساخت: ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ / سرعت نهایی: ۳۲۲ کیلومتر‌بر‌ساعت

پیشرانه: ۶/۲ لیتری V8 سوپرشارژ با قدرت ۶۴۰ اسب‌بخار و گشتاور ۸۵۴ نیوتن‌متر

قیمت خودرو هنگام عرضه: ۸۵ هزار دلار

خودروسازان آمریکایی همیشه در رقابت اسب‌بخار، فعال هستند. کادیلاک CTS-V یکی‌از نمایندگان جنرال موتورز در این جنگ است که مدل‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ آن با ۶۴۰ اسب‌بخار قدرت و سرعت نهایی ۳۲۲ کیلومتر‌بر‌ساعت، بسیار کمتر‌از رقبای آلمانی‌ قیمت داشت. با افت قیمتی که اکثر خودروهای جنرال موتورز دارند، مدل‌های ۲۰۱۶ این محصول با وجود کارکرد‌های بسیار کم (۲۰ هزار کیلومتر)، حدود ۵۰ هزار دلار ارزش دارند.

۵. شورولت کوروت ZR1 (نسل C6)

شورولت کوروت C6 ZR1

سال ساخت: ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ / سرعت نهایی: ۳۳۰ کیلومتر‌بر‌ساعت

پیشرانه: ۶/۲ لیتری V8 سوپرشارژ با قدرت ۶۳۸ اسب‌بخار و گشتاور ۸۱۹ نیوتن‌متر

قیمت خودرو هنگام عرضه: ۱۰۵ هزار دلار

نسل ششم شورولت کوروت در سریع‌ترین نسخه، به پیشرانه‌ی LS9 جنرال موتورز مجهز شد که تا‌‌آن‌زمان، قوی‌‌ترین موتوری بود که در خودروهای اسپرت این برند آمریکایی حضور داشت. امروزه کوروت C6 ZR1 با قیمت حدود ۵۰ هزار دلار در بازار آمریکا معامله می‌شود.

۶. دوج چلنجر هلکت

دوج چلنجر SRT هلکت

سال ساخت: ۲۰۱۵ تا امروز / سرعت نهایی: ۳۲۸ کیلومتر‌بر‌ساعت

پیشرانه: ۶/۲ لیتری V8 سوپرشارژ با قدرت ۷۰۷ اسب‌بخار و گشتاور ۸۸۱ نیوتن‌متر

قیمت خودرو: ۶۰ هزار دلار

دوج چلنجر هلکت به‌همراه برادرش چارجر هلکت، جدید‌ترین خودروهایی هستند که با برچسب قیمتی زیر ۵۰ هزار دلار، سرعت نهایی بیش‌از ۲۰۰ مایل‌بر‌ساعت را ارائه می‌دهند. چطور ممکن است یک خودروی عضلانی با طراحی قدیمی و آیرودینامیک ضعیفش به این سرعت بالا برسد؟ جواب در قدرت بسیار زیادی است که پیشرانه‌ی این آمریکایی تولید می‌کند. گفتنی است که مدل‌های قوی‌تری از دوج چلنجر ازجمله هلکت Redeye و مدل تولید‌محدود دیمون وجود دارند؛ اما قیمتشان بسیار بیشتر‌از ۵۰ هزار دلار است.

دوج چلنجر هلکت برخلاف چلنجر دیمون در تعداد انبوه ساخته شده است. این خودرو دوج از سال ۲۰۱۵ و با قیمت پایه‌ی ۶۰ هزار دلار عرضه می‌شود. نمونه‌های ۲۰۱۵ امروز با قیمت ۳۶ هزار به‌فروش می‌رسند؛ حتی مدل جدید‌تر ۲۰۱۸ نیز با کارکرد بسیار کم (۲۵ هزار‌کیلومتر) و قیمت کمتر‌از ۵۰ هزار دلار یافت می‌شود.

۷. دوج چارجر هلکت

دوج چارجر هلکت

سال ساخت: ۲۰۱۵ تا امروز / سرعت نهایی: ۳۲۸ کیلومتر‌بر‌ساعت

پیشرانه: ۶/۲ لیتری V8 سوپرشارژ با قدرت ۷۰۷ اسب‌بخار و گشتاور ۸۸۱ نیوتن‌متر

قیمت خودرو: ۶۵ هزار دلار

دوج چارجر هلکت مشخصات و توانایی‌های فنی مشابهی با چلنجر هلکت دارد؛ بااین‌تفاوت‌که چارجر، مدلی سدان و چهاردر است و فاصله‌ی محوری بیشتری از چلنجر دارد. همچنین قیمت پایه‌ی چارجر هلکت، ۴،۵۰۰ دلار بیشتر‌از چلنجر هلکت است. ولی با‌این‌وجود، نمونه‌های کارکرده‌ی متعددی از چارجر هلکت با کارکرد کم و قیمت کمتر‌از ۵۰ هزار دلار یافت می‌شوند؛ مدل‌های ۲۰۱۵ حتی با قیمت ۳۶ هزار دلار نیز به‌فروش می‌رسند.

۸. دوج وایپر

دوج وایپر

سال ساخت: ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ / سرعت نهایی: ۳۲۵ کیلومتر‌بر‌ساعت

پیشرانه: ۸/۴ لیتری تنفس‌طبیعی V10 با قدرت ۶۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۷۶۰ نیوتن‌متر

قیمت خودرو هنگام عرضه: ۸۷ هزار دلار

نسل چهارم دوج وایپر، اولین نسل از این خودرو اسپرت آمریکایی بود که با بهره‌گیری‌از پیشرانه‌ی حجیم ۸/۴ لیتری، موفق شد رکورد سرعت ۲۰۰ مایل‌بر‌ساعت را بشکند. اکنون مدل‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ این خودرو دوج حدودا ۵۰ هزار دلار قیمت‌گذاری می‌شوند.

۹. فورد موستانگ شلبی GT500

فورد موستانگ شلبی GT500

سال ساخت: ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ / سرعت نهایی: ۳۲۵ کیلومتر‌بر‌ساعت

پیشرانه: ۵/۸ لیتری V8 سوپرشارژ با قدرت ۶۶۲ اسب‌بخار و گشتاور ۸۵۵ نیوتن‌متر

قیمت خودرو هنگام عرضه: ۵۵ هزار دلار

مدل پرفورمنس موستانگ نسل ۵ فیس‌لیفت، یکی‌از بهترین گزینه‌های این فهرست است. فورد موستانگ شلبی GT500 در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ با قیمت تنها ۵۵ هزار دلار فروخته می‌شد و با بهره‌گیری از یک پیشرانه‌ی قدرتمند، قادر بود به سرعت ۳۲۵ کیلومتر‌بر‌ساعت برسد. حالا نمونه‌های کارکرده‌ی این خودرو عضلانی اسپرت با قیمت ۳۵ هزار دلار نیز یافت می‌‌شوند.

۱۰. جگوار اف‌تایپ SVR

جگوار اف‌تایپ SVR

سال ساخت: ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ / سرعت نهایی: ۳۲۲ کیلومتر‌بر‌ساعت

پیشرانه: ۵ لیتری V8 سوپرشارژ با قدرت ۵۷۵ اسب‌بخار و گشتاور ۷۰۰ نیوتن‌متر

قیمت خودرو هنگام عرضه: ۱۲۷ هزار دلار

جگوار اف‌تایپ SVR اولین‌بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶ رونمایی شد که عملکرد اسپرت‌تر و قدرت بیشتری از مدل‌های دیگر جگوار اف‌تایپ داشت. این محصول در مدل‌های کوپه یا روباز و با سامانه‌ی تمام‌چرخ متحرک عرضه شد و رکورد سرعت ۲۰۰ مایل‌بر‌ساعت را ثبت کرد. خودروهای جگوار افت قیمت زیادی دارند و خودروی پرفورمنس اف‌تایپ SVR نیز از این قاعده مستثنا نیست.

اف‌تایپ SVR هنگام عرضه‌اش ۱۲۷ هزار دلار قیمت داشت؛ حالا مدل‌های ۲۰۱۷ این محصول حدود ۷۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده‌اند. جای تعجب ندارد که یک یا دو سال بعد، این خودرو قدرتمند اسپرت ۵۰ هزار دلار فروخته می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات