صدور مجوز استفاده از داروی Ad5-nCoV برای مهار کرونا در ارتش چین

سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
اخیرا مجوز استفاده از دارویی با نام Ad5-nCoV برای استفاده در ارتش چین به‌منظور مقابله با ویروس کرونا صادر شده است. Ad5-nCoV یکی از نامزدهای تبدیل‌شدن به واکسن کرونا به‌حساب می‌آید.
تبلیغات

ارتش چین به‌تازگی توانسته مجوز استفاده از دارویی را دریافت کند که به‌عنوان یکی از نامزدهای واکسن بیماری ویروس کرونا (کووید ۱۹) شناخته می‌شود. ظاهرا این دارو را واحد تحقیقاتی ارتش چین و شرکت CanSino Biologics ساخته‌اند. واحد تحقیقاتی ارتش چین با شرکت یادشده از مدتی پیش آزمایش‌های بالینی این دارو را آغاز کرده‌اند و نتایج نشان می‌دهند داروی مذکور کاملا ایمن است و توانسته تا حدی اثربخش ظاهر شود. دوشنبه‌ی گذشته، شرکت CanSino Biologics این خبر را نخستین‌بار با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد.

داروی مذکور Ad5-nCoV نام دارد و یکی از هشت دارویی به‌شمار می‌رود که از آن‌ها به‌‌عنوان نامزدهای تبدیل‌شدن به واکسن کووید ۱۹ یاد می‌شود و همگی ساخت چین هستند. مقام‌های رسمی ایمن‌بودن داروی مذکور را تأیید کرده‌اند؛ به‌همین‌دلیل، مجوز آزمایش آن‌ روی انسان در داخل و خارج از خاک چین صادر شده است. محققان مدعی هستند این دارو می‌تواند روی مهار بیماری تنفسی ناشی از ویروس کرونا اثربخش باشد. ناگفته نماند مجوز آزمایش انسانی Ad5-nCoV در کانادا نیز صادر شده است.

کمیسیون نظامی مرکزی چین ۲۵ ژوئن ۲۰۲۰ (۵ تیر ۱۳۹۹) مجوز استفاده از داروی Ad5-nCoV را برای ارتش چین صادر کرد. بدین‌ترتیب و بنابر اطلاعیه‌ی منتشرشده‌ی شرکت CanSino Biologics، ارتش چین فعلا به‌مدت یک سال اجازه‌ دارد از این دارو استفاده کند. همان‌طور‌که اشاره کردیم، در روند ساخت داروی مذکور مؤسسه‌ای تحقیقاتی در آکادمی علوم نظامی (AMS) چین با شرکت CanSino Biologics همکاری کرده است. 

شرکت CanSino در بخشی از اطلاعیه‌ی خود، با اشاره به نقش کمیسیون نظامی مرکزی چین در صدور گواهی استفاده از داروی جدید برای ارتش، اعلام می‌کند: «استفاده از داروی Ad5-nCoV فعلا فقط به ارتش محدود است و بدون دریافت گواهی از دپارتمان پشتیبانی تدارکات، امکان گسترش استفاده از آن وجود ندارد».

فعلا مشخص نیست دریافت داروی Ad5-nCoV برای تک‌تک اعضای ارتش ضروری است یا این کار اختیاری انجام می‌شود. خبرگزاری رویترز برای کسب اطلاعات بیشتر با CanSino مکاتبه کرد؛ اما این شرکت به‌دلیل افشانکردن «اسرار تجاری»، ترجیح داد جزئیاتی در این زمینه ارائه ندهد.

گواهی استفاده از Ad5-nCoV برای ارتش در حالی صادر می‌شود که اوایل ماه جاری میلادی، چین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد دو داروی دیگر که نامزد تبدیل‌شدن به واکسن کووید ۱۹ هستند، در شرکت‌های دولتی استفاده می‌کند که کارمندان آن‌ها مجبورند به کشورهای خارجی سفر کنند.

نتایج مراحل اول و دوم آزمایش‌ها بالینی داروی ساخته‌شده‌ی شرکت CanSino Biologics نشان داد داروی Ad5-nCoV از ظرفیت‌های لازم به‌منظور جلوگیری از بیماری‌های ناشی از ویروس کرونا برخوردار است؛ بیماری‌هایی که تاکنون باعث مرگ نیم‌میلیون نفر در سراسر دنیا شده‌اند و همچنان قربانی می‌گیرند. بااین‌حال طبق گفته‌ی شرکت مذکور، نمی‌توان موفقیت تجاری داروی یادشده را تضمین کرد. اوایل ماه جاری میلادی، آکادمی علوم نظامی چین گواهی لازم را برای آزمایش دومین داروی خود روی انسان‌ها با هدف مهار ویروس کرونا دریافت کرد.

درحال‌حاضر، واکسنی برای استفاده‌ی تجاری به‌منظور مهار ویروس کرونا رسما تأیید نشده است؛ بااین‌حال آمار نشان می‌دهد محققان در کشورهای مختلف به‌طور‌جدی تلاش‌ می‌کنند زودتر واکسن را پیدا کنند. هم‌اکنون، داروهای زیادی روی انسان‌ها در حال آزمایش‌ هستند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این خبر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات