بوئینگ و FAA پروازهای آزمایشی برای تأیید مجدد هواپیمای ۷۳۷ مکس را شروع کردند

سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بوئینگ برای پرواز مجدد هواپیمای ۷۳۷ مکس باید پروازهای آزمایشی را تحت نظارت FAA انجام دهد و اولین پروازها به‌صورت رسمی شروع شدند.
تبلیغات

بوئینگ و سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) پروازهای آزمایشی تأیید اعتبار مجدد را برای بررسی آماده بودن هواپیمای ۷۳۷ مکس شروع کردند. این پروازها با هدف بررسی رفع عیوب هواپیمای مذکور انجام می‌شود و درصورت موفقیت، مجددا هواپیمای ۷۳۷ مکس را به پروازهای آزمایشی باز می‌گرداند. آزمایش‌های اولیه در یک دوره‌ی سه روزه انجام می‌شوند. بازرسان کارایی هواپیمای مکس را مورد بررسی عمیق قرار می‌دهند و تغییرات بوئینگ در سیستم کنترل پرواز MCAS را هم در نظر می‌گیرند. این سیستم کنترل، یکی از دلایل اصلی بود که طبق ادعای کارشناسان و متخصصان پرواز، به دو سقوط مرگبار ۷۳۷ مکس و مرگ ۳۴۶ نفر انجامید.

پروازهای آزمایشی بوئینگ ۷۳۷ مکس یکی از مراحل اصلی در اهدای مجوز مجدد به این هواپیما محسوب می‌شوند. هواپیمای مذکور از مارس ۲۰۱۹ و طبق یک حکم بین‌المللی از هرگونه پرواز منع شد. سازمان FAA اعلام کرد که مهندسان و خلبان‌های سازمان درکنار مهندسان بوئینگ در پروازها‌ی آزمایشی حضور دارند. در بخشی از بیانیه‌ی FAA پیرامون پروازها گفته شد: «سازمان FAA یک فرایند کاملا حساب‌شده را در نظر دارد و در زمان مقتضی، فعالیت‌های بوئینگ را در برطرف کردن مشکل هواپیما بررسی می‌کند. ما ممنوعیت پرواز را تنها پس از کسب اطمینان از هماهنگ بودن هواپیما با استانداردهای موردنیاز، لغو می‌کنیم».

پرواز آزمایشی 737 Max

اولین هواپیمایی که در سری پروازهای آزمایشی بوئینگ و FAA به پرواز درآمد، 737Max7 بود که کوچک‌‌ترین عضو خانواده‌ی مکس به شمار می‌رود. هواپیما از مرکز پرواز بوئینگ در سیاتل به پرواز درآمد و در پروازی دو ساعته بر فراز مرکز واشنگتن، یک توقف موقت در موس لیک این ایالات هم داشت. بوئینگ در موس لیک فعالیت‌های آزمایشی و نگه‌داری مرتبط با هواپیماهای خود را انجام می‌دهد.

خلبان‌ها در پروازهای آزمایشی متعدد، موقعیت‌های گوناگون پروازی را بررسی می‌کنند و بیش از همه روی عملکرد سیستم MCAS تمرکز خواهند داشت. این سیستم برای کنترل خودکار هواپیما در شرایط خاص طراحی شد. در پروازهای آزمایشی، خلبان‌ها بررسی می‌کنند که سیستم، به اشتباه فعال نشود. بوئینگ می‌گوید به‌روزرسانی و بهبود MCAS با اضافه کردن لایه‌های جدید حفاظتی، آن را پایدارتر کرده است. به‌علاوه، آموزش خلبان‌ها برای کار کردن با سیستم نیز به‌صورت جدی‌تر و در زمان‌های بیشتر انجام می‌شود. بوئینگ اذعان می‌کند که زمان آموزش خلبان‌ها روی سیستم MCAS در سال ۲۰۱۶ و عرضه‌ی اولین نمونه‌ها، کافی نبود.

اگر سازمان FAA بهبودهای بوئینگ را تأیید کند، می‌توان تا چند ماه آینده انتظار پرواز هواپیما را در آسمان ایالات متحده داشت. کارشناسان می‌گویند آموزش خلبان‌ها نیز باید به تأیید سازمان فدرال برسد و درصورت تأیید تمامی موارد، ۷۳۷ مکس شاید از ماه سپتامبر به پرواز در بیاید. بوئینگ همچنین باید تأییدیه‌ی سازمان‌های ایمنی پرواز کانادا، اروپا و دیگر کشورها را هم دریافت کند تا بتواند ۷۳۷ مکس را بر فراز آسمان آن‌ها به پرواز در بیاورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات