درایورهای AMD برای سیستم‌عامل مک Big Sur، نام سخت‌افزارهای جدید را فاش می‌کند

دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
AMD درایورهای اولیه برای سیستم‌عامل جدید مک را عرضه کرده است که با بررسی آن‌ها، نام محصولات نسل سوم RDNA فاش می‌شود.
تبلیغات

اولین نسخه‌ی بتا از سیستم‌عامل مک Big Sur ارجاع‌های متعددی به‌نام سخت‌افزارهای آتی AMD دارد. درواقع درایورهایی که در نسخه‌ی آزمایشی دیده می‌شوند، نام پردازنده‌های گرافیکی آتی تیم قرمز را فاش می‌کنند. اگرچه هیچ اطلاعاتی جذاب‌تر از انتشار اطلاعات در درایور نرم‌‌‌افزاری نیست، اما فراموش نکنید که اطلاعات کنونی، مرتبط با AMD هستند و لزوما تمامی آن‌ها در کامپیوترهای اپل استفاده نخواهند شد.

با بررسی درایورهای موجود در مک Big Sur متوجه نام یک پردازنده‌ی گرافیکی موسوم به Navi 31 می‌شویم. باتوجه‌به اینکه نام پردازنده از فرمول نسل سوم AMD استفاده می‌کند، احتمالا سخت‌‌افزار مذکور مبتنی بر RDNA3 خواهد بود. اگرچه این نام مربوط به دو نسل آتی می‌شود، اما باتوجه‌به آن می‌توان ادعا کرد که AMD در مسیر منظم عرضه‌ی سالانه‌ی محصولات نسل جدید قرار دارد.

لزوما تمامی دستگاه‌های فاش‌شده در درایورها در محصولات اپل استفاده نمی‌شوند

علاوه بر پردازنده‌ بالا، سه دستگاه مبتنی بر RDNA2 هم در درایورها دیده می‌شوند: Navi 21 و Navi 22 و Navi 23. نام این پردازنده‌ها قبلا در اسناد دیگر به دفعات دیده شده بود، اما هیچ‌گاه جزئیات قابل‌توجهی از آن‌ها منتشر نشد. ظاهرا Navi 21 جایگزین سری 5700 از محصولات تیم قرمز می‌شود و Navi 23 هم مخصوص دسته‌ی اقتصادی بازار عرضه خواهد شد. درباره‌ی Navi 22 نمی‌توان پیش‌بینی قابل‌توجهی ارائه کرد.

باتوجه‌به اطلاعات نسخه‌ی بتا سیستم‌عامل مک Big Sur، می‌توان ۶ دستگاه Navi 22 را مشاهده کرد که مخصوص اپل طراحی می‌شوند. Rogame که اطلاعات جدید را منتشر کرد، قبلا هم ادعا کرده بود چهار دستگاه Navi 21 مخصوص اپل طراحی می‌شود. البته نمی‌توان باتوجه‌به اطلاعات کنونی، به‌صورت دقیق مشخص کرد که کدام پردازنده به‌صورت اختصاصی برای اپل طراحی می‌شود، اما به‌هرحال قطعا یک سری از پردازنده‌ها مخصوص مک ‌بوک و سری‌های دیگر مخصوص آی‌مک و مک‌پرو عرضه خواهند شد. AMD اکنون هم پردازنده‌های Vega اختصاصی را برای اپل تولید می‌کند.

تراشه رایزن ای ام دی از نمای نزدیک لوگو AMD رنگ نارنجی

در اطلاعات جدید می‌توان ردپای دو پردازنده‌ی گرافیکی مخصوص دیتاسنتر را هم مشاهده کرد. پردازنده‌هایی که به‌نام MI100 و MI200 در درایورها دیده می‌شوند، احتمالا برای کاربردهای پردازشی سنگین‌تر بهینه‌سازی شده‌اند. این پردازنده‌ها اولین محصولات AMD هستند که از معماری موسوم به CDNA استفاده می‌کنند. تیم قرمز با تراشه‌های قدرتمند مذکور تصمیم دارد تا با خانواده‌ی Ampere A100 شرکت انویدیا رقابت کند. برخی شواهد نشان می‌دهند که MI100 تعداد هسته‌ی برابر با A100 خواهد داشت.

از اطلاعات و نام‌های دیگری که باتوجه‌به مشخصات درایور AMD برای اپل استخراج می‌شود، می‌توان به پردازنده‌های یکپارچه (APU) موسوم به Cezanne اشاره کرد که جایگزین Renoir APU مجهز به Ryzen 4000 خواهند شد.نام این پردازنده‌ها به‌خاطر بهره‌مندی از پردازنده‌‌ی گرافیکی یکپارچه، در فایل درایورهای گرافیکی دیده می‌‌شود. درنهایت احتمالا در همین پردازنده‌ها شاهد عرضه‌ی اولین پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه‌ی RDNA خواهیم بود. احتمالا در بخش پردازنده‌ی اصلی آن‌ها هم از معماری Zen 3 استفاده خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات