تیک‌تاک دسترسی به کلیپ‌بورد iOS را متوقف می‌کند

یک‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در نسخه‌ی بتا از iOS 14 قابلیتی دیده می‌شد که دسترسی اپلیکیشن تیک‌تاک به کلیپ‌بورد کاربر را نمایش می‌داد. تیک‌تاک اعلام کرد این قابلیت را حذف می‌کند.
تبلیغات

کلیپ‌بورد بخشی از حافظه‌ ذخیره‌سازی دستگاه‌های پردازشی است که در زمان کپی کردن هر نوع محتوا، آن را به‌صورت موقت نگه‌داری می‌کند. نسخه‌ی بتا iOS 14 قابلیتی متمرکز بر شفاف‌سازی عملکرد اپلیکیشن‌ها در حوزه‌ی حریم خصوصی دارد. کاربرانی که از نسخه‌ی بتا استفاده کردند، ادعا می‌کنند که اپلیکیشن محبوب تیک‌تاک، دسترسی بحث برانگیزی به کلیپ‌بورد دستگاه دارد. البته این دسترسی در سال گذشته افشا شده بود و تیم توسعه‌دهنده تعهد داد که آن را حذف کند. اطلاعات جدید نشان می‌دهد که دسترسی هنوز ادامه دارد و تیک‌تاک مجددا تعهد داد که آن را حذف خواهد کرد.

در iOS 14 وقتی یک اپلیکیشن به کلیپ‌بورد دستگاه کاربر دسترسی داشته باشد، یک اعلان هشدار برای او نمایش داده می‌شود. کاربران نسخه‌ی بتا متوجه شدند که تیک‌تاک به‌صورت پیوسته کلیپ‌بورد را بررسی می‌کند. حتی در زمانی‌که اپلیکیشن در پس‌زمینه‌ی دستگاه اجرا می‌شود، باز هم محتوای کلیپ‌بورد را تحت بررسی دارد.

دسترسی به کلیپ‌بورد هیچ‌گاه برای نسخه‌ی اندروید تیک‌تاک عرضه نشد

شرکت چینی مادر تیک‌تاک، ByteDance که در پکن فعالیت می‌کند، در ابتدای سال جاری در مصاحبه با رسانه‌هایی همچون تلگراف اعلام کرده بود که دسترسی به کلیپ‌بورد دستگاه کاربران را متوقف می‌کند، اما تاریخ دقیقی را مشخص نکرد. مجددا یادآور می‌شویم که اخبار و افشاسازی‌های جدید، خلاف این موضوع را نشان می‌دهند. 

سخنگوی تیک‌تاک در بیانیه‌ای ایمیلی که برای ورج ارسال شد، می‌گوید شرکت یک به‌روزرسانی جدید برای اپلیکیشن در اپ استور ارائه کرده است که قابلیت مذکور را حذف می‌کند. قابلیت مذکور، به‌نام رویکرد «ضد اسپم» در تیک‌تاک وجود داشت. طبق گفته‌ی تیک‌تاک، قابلیت جدید هیچ‌گاه برای کاربران اندروید عرضه نشد.

برنامه تیک تاک

در بخشی از بیانیه‌ی تیک‌تاک پیرامون بحث‌های اخیر می‌خوانیم: «پس از عرضه‌ی نسخه‌ی بتا iOS 14 در تاریخ ۲۲ ژوئن، کاربران در هنگام استفاده از برخی از اپلیکیشن‌های مشهور، اعلان‌هایی را مشاهده کردند. برای تیک‌تاک، اعلانی به نمایش در می‌آید که مرتبط با قابلیتی متمرکز بر رویکرد ضد اسپم است. این قابلیت، متن‌های تکراری با هدف ارسال اسپم را تشخیص می‌داد. درنهایت ما به حفظ حریم خصوصی کاربران و شفاف‌سازی درباره‌ی نحوه‌ی عملکرد اپلیکیشن خود متعهد هستیم».

تیک‌تاک در گذشته هم به‌خاطر مشکلات امنیتی متعدد، تحت انتقادهای جدی قرار داشت. آن‌ها در فوریه‌ی ۲۰۱۹ مجبور به پرداخت ۵/۷ میلیون دلار به کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده شدند. دلیل جریمه، نقض احتمالی قانون حفاظت از خریم خصوصی کودکان، COPPA بود. تیک‌تاک قبلا به کودکان زیر ۱۳ سال اجازه می‌داد تا بدون نظارت و اجازه‌ی والدین، در اپلیکیشن ثبت‌نام کنند. شرکت سازنده پس از پرداخت جریمه سیاست‌های خود در قبال کودکان و کنترل والدین را هم بهبود داد.

بسیاری از سازمان‌های دولتی و نظامی ایالات متحده، استفاده از اپلیکیشن تیک‌تاک را در دستگاه‌های هوشمند متعلق به سازمان ممنوع کرده‌اند. از میان آن‌ها می‌توان به نیروی دریایی، نیروی ارتش، وزارت امور خارجه، وزارت امنیت میهن و سازمان امنیت حمل‌ونقل اشاره کرد. دلیل آن‌ها برای محدودیت هم کاملا مشخص است. سازمان‌های دولتی ایالات متحده اعتقاد دارند شرکت مالک تیک‌تاک، با دولت چین ارتباط دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات