کارزار تحریم تبلیغات فیسبوک روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود

شنبه ۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
کارزاری علیه فیسبوک به راه افتاده است تا هرگونه درآمدزایی از تبلیغات در این پلتفرم را با تمرکز بر جلوگیری از نفرت‌پراکنی، تحریم ‌کند.
تبلیغات

فیسبوک هدف سازمانی اصلی خود را این‌گونه تعریف می‌کند: «قدرت دادن به مردم برای ساختن یک جامعه و نزدیک‌تر کردن مردم جهان به یکدیگر». بسیاری کاربران و کارشناسان اعتقاد دارند غول شبکه‌های اجتماعی خصوصا در ماه‌های اخیر در مسیری کاملا برخلاف مأموریت و هدف اصلی قرار گرفته است. از نظر آن‌ها، فیسبوک به سمت ایجاد جدایی و اختلاف در جهان پیش می‌رود. حرکتی که تنها در مسیر اهداف رشد و افزایش تعامل در پلتفرم انجام می‌شود تا درنهایت به سودآوری بیشتر فیسبوک بینجامد. درواقع آن‌ها دیگر توجهی به تأثیر حرکت خود بر جامعه و حتی دموکراسی در نقاط گوناگون جهان ندارند.

در روزهای اخیر که ناآرامی‌ها در ایالات متحده اوج گرفت، فشار و انتقاد بر فیسبوک هم بیشتر شد. چند روز پیش، ائتلافی شامل گروه‌های مدنی Color of Change, NAACP, ADL, Sleeping Giants, Free Press و Common Sense Media تشکیل شد تا از تبلیغ‌دهنده‌های پلتفرم درخواست کند که در ماه ژوئیه ۲۰۲۰، نمایش تبلیغ در فیسبوک و اینستاگرام را متوقف کنند. آن‌ها کارزاری به‌نام Stop Hate for Profit راه‌اندازی کردند که هدف آن، اخطار دادن به غول شبکه‌های اجتماعی برای کنترل هرچه بیشتر نفرت‌پراکنی و نژادپرستی در پلتفرم‌ها است.

گروه مدنی Color of Change در بیانیه‌ای پیرامون کارزار اخیر علیه فیسبوک می‌گوید:

فیسبوک مسئولیت رشد نفرت، تعصب و تبعیض را در پلتفرم خود نمی‌پذیرد. مسیرهای گوناگون از درآمدزایی از نفرت‌پراکنی تا سرکوب آرای مخالف و خصوصا جلوگیری از شنیده شدن صدای سیاهپوستان، منجر به چنین رخدادی شده‌اند. همین روند باعث می‌شود تا فیسبوک مسیر مبتنی بر نژادپرستی خود را ادامه دهد و سالانه ۷۰ میلیارد دلار از شرکت‌های گوناگون درآمد کسب کند. شرکت‌ها امروز باید تصمیمی مهم بگیرند تا در سرکوب‌های نژادپرستانه علیه سیاه‌پوستان، با فیسبوک همکاری نکنند.
ناظران محتوا در فیسبوک / Facebook Moderators

کارزار اخیر درواقع تلاش می‌کند تا شرکت‌های فعال در فیسبوک را به تفکر بیشتر دعوت کند. به‌هرحال تعداد زیادی از شرکت‌ها به‌صورت عمومی حمایت خود را از جنبش ضد نژادپرستی Black Lives Matter اعلام کرده‌اند. آن‌ها اکنون باید با دقت بیشتر به عملکرد خود نگاه کنند چون شاید هزینه‌ی تبلیغات خود را در شرکتی انجام می‌دهند که به‌صورت واضح با ارزش‌های مذکور مخالفت می‌کند.

معترضان می‌گویند شرکت‌ها نباید در پلتفرمی هزینه کنند که به ارزش‌های آن‌ها احترام نمی‌گذارد

وب‌سایت رسمی کارزار اخیر علیه فیسبوک، جزئیات جالب‌توجهی را در توجیه حرکت خود بیان می‌کند. در بخشی از اسناد وب‌سایت گفته می‌شود که فیسبوک اجازه‌ی تبلیغ علیه معترضان به نژادپرستی را در پلتفرم خود می‌دهد. اعضای کارزار به‌صورت مشخص به رسانه‌‌ی Breibart News اشاره می‌کنند که در فیسبوک به‌عنوان منبع خبری مورد اعتماد شناخته می‌شود و همچنین The Daily Caller هم به‌عنوان منبع بررسی حقایق خبری ذکر می‌شود. منتقدان اعتقاد دارند این دو رسانه، به‌صورت مستقیم با ناسیونالیست‌های سفیدپوست همکاری نزدیک دارند و به همین دلیل، اقدام فیسبوک را نامناسب می‌دانند. از نظر طرفداران کارزار، فیسبوک چشمان خود را به روی فعالیت‌های متمرکز بر سرکوب مخالفان می‌بندد.

در ادامه، بخشی از درخواست‌ها و بیانیه‌های کارزار ضد تبلیغات در فیسبوک را بررسی می‌کنیم:

  • پشتیبانی بیشتر از افرادی که هدف نژادپرستی، دین‌ستیزی و نفرت‌پراکنی هستند.یک سیستم مجزا برای مدیریت کاربرانی ایجاد شود که طبق اعلام خودشان، به‌خاطر نژاد یا خصوصیت فردی دیگر، هدف بی‌عدالتی قرار گرفته‌اند. این سیستم باید از کارشناسان متخصص در حوزه‌های نفرت‌پراکنی و نژادپرستی تشکیل شود.قابلیتی مخصوص آزار یا صدمه در پلتفرم تعریف شود که افراد در معرض آزار و نفرت‌پراکنی، به‌صورت زنده و مستقیم برای مطرح کردن نگرانی‌های خود با کارمندان فیسبوک ارتباط برقرار کنند.اطلاعات کاملی پیرامون گزارش‌های دریافت‌شده مرتبط با نفرت‌پراکنی و نژادپرستی منتشر شود. به‌عنوان مثال فیسبوک بگوید که در سال ۲۰۱۹ چه تعداد گزارش در ارتباط با نژادپرستی یا دین‌ستیزی دریافت کرده است. به‌علاوه، واکنش‌ها و اقدام‌های شرکت به گزارش‌ها نیز باید منتشر شود.
  • توقف درآمدزایی از اطلاعات غلط و محتوای آزاردهندهسازوکارهای داخلی برای هر نوع محتوا در هریک از پلتفرم‌های فیسبوک ساخته شود تا هرگونه تبلیغات با محتوای غلط یا نفرت‌پراکنی را به‌صورت خودکار حذف کند.پرتال تبلیغات در تمامی محصولات فیسبوک تغییر کند. در سیستم جدید به تبلیغ‌دهنده‌ها گفته شود که تبلیغات آن‌ها چند مرتبه در محتوایی نمایش داده شده که بعدا به‌خاطر ارائه‌ی اطلاعات غلط یا نفرت‌پراکنی حذف شده است.امکان درخواست بازگشت وجه برای تبلیغات نمایش داده شده به‌صورت بالا، برای شرکت‌ها فراهم شود.اثبات عملکرد: گزارشی شفاف و نظارت‌شده از توجه و اقدام در مسیر پیشنهادها منتشر شود.
  • افزایش ایمنی در گروه‌های خصوصی فیسبوکبه درخواست اعضای هر گروه، یک مدیر ناظر مستقیم از فیسبوک برای گروه‌هایی با حداقل ۱۵۰ عضو تعیین شود. برای گروه‌های بزرگ‌تر، تعداد مدیران ناظر باید بیشتر باشد.سازوکاری داخلی ساخته شود تا به‌صورت خودکار، محتوای موجود در گروه‌های خصوصی برچسب‌گذار شود. این سازوکار باید محتوای افراطی مرتبط با حقوق بشر را تشخیص دهد و برچسب‌گذاری کند. محتوا و گروه مرتبط باید تحت بازرسی و نظارت عمیق متخصصان موضوع قرار بگیرد.
تحریم تبلیغات فیسبوک

نکته‌ی جالب‌توجه اینکه اعتراض به عملکرد فیسبوک محدود به گروه‌های خارجی و کارزار‌ها نیست. تعداد زیادی از کارمندان خود شرکت هم تاکنون اعتراض‌هایی را مطرح کرده‌اند. انواع فعالیت از اعتصاب و راهپیمایی و فعالیت‌های دیگر توسط آن‌ها انجام می‌شود تا شاید تأثیری بر تغییر عملکرد غول شبکه‌های اجتماعی داشته باشد. بسیاری از آن‌ها شغل و حتی ارتباط‌های شخصی خود را برای نشان دادن اعتراض جدی به خطر می‌اندازند.

بسیاری از افرادی که در کارزار علیه نژادپرستی در فیسبوک فعال هستند، اعتقاد دارند عدم پیاده‌سازی ساختارهای مناسب برای جلوگیری از نژادپرستی و اقدام‌های مشابه در فیسبوک، ارتباط زیادی با سیستم رهبری شرکت دارد. آن‌ها می‌گویند در ساختارهای مدیریتی خبری از مقابله با نژادپرستی و نفرت‌پراکنی نیست و درواقع فیسبوک مسئولیت اجتماعی خود را در نظر نمی‌گیرد. درنهایت بسیاری از آن‌ها می‌گویند هر برند یا سازمانی که به مصرف‌کننده و جامعه‌ی خود اهمیت می‌دهد، باید به کارزار StopHateForProfit# بپیوندد.

یکی از اولین شرکت‌هایی که به کارزار عدم نمایش تبلیغات و اعتراض به فیسبوک پیوست، Talkspace بود که خدمات مشاوره‌ی آنلاین سلامت روانی ارائه می‌کند. مدیرعامل این شرکت می‌گوید فیسبوک باید اقدام‌های خود در مدیریت محتوا را بهبود دهد و در مسیری شبیه به توییتر، با نفرت‌پراکنی و نژادپرستی مقابله‌ی جدی‌تری داشته باشد. از شرکت‌های دیگر حاضر در کارزار می‌توان به Braze اشاره کرد که مدیرعاملش در توییتر با اطلاع‌رسانی از این تصمیم، از شرکت‌های همکار برای پیوستن به کارزار دعوت کرد. شرکت‌های بزرگ دیگری همچون The North Face, REI, Patagonia, Ben and Jerry, Upwork, Eddie Bauer, Arc'teryx, Magnolia Pictures و بسیاری برندهای بزرگ، به کارزار ملحق شده‌اند. حتی آژانس‌های رسانه‌ای دیجیتال همچون 360i هم به مشتریان خود پیشنهاد داده‌اند تا به کارزار بپیوندند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات