بخش دسترسی‌های مورد نیاز اپلیکیشن‌ها هنگام نصب در iOS 14 شفاف‌تر می‌شود

سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
ویژگی امنیتی جدید iOS 14 باعث می‌شود کاربر از دسترسی‌های مدنظر هر اپلیکیشن به بخش‌های مختلف گوشی آگاه‌تر شود.
تبلیغات

یکی از مواردی که برای اپل اهمیت فراوانی دارد، امنیت کاربران و حفظ حریم خصوصی آن‌ها است. به همین علت در اکثر رویدادهای کوپرتینویی‌ها شاهد هستیم که ویژگی‌ها و امکانات بیشتری در جهت افزایش ضریب امنیتی حریم خصوصی کاربران به سیستم‌عامل‌های اپل افزوده می‌شوند.

سران اپل در جریان رونمایی از iOS 14 اعلام کردند که بخش توضیحات مخصوص دسترسی‌های خواسته‌شده توسط اپلیکیشن‌ها واضح‌تر و تکمیل‌تر خواهد بود تا کاربران دقیقا بدانند هر اپلیکیشن به چه مواردی از گوشی هوشمند و حریم خصوصی کاربر دسترسی می‌خواهد.

درواقع اپل از توسعه‌‌دهندگان اپلیکیشن‌های مختلف برای اکوسیستم iOS می‌خواهد دقیقا اعلام کنند که اپلیکیشن آن‌ها به چه مواردی از دستگاه کاربر دسترسی می‌خواهد، سپس در زمان نصب، دسترسی‌های مورد نیاز برای هر اپلیکیشن به کاربر توضیح داده می‌شود.

قابلیت امنیتی iOS 14

کاربر در زمان نصب اپلیکیشن صفحه‌ای مشاهده می‌کند که موارد درخواست‌شده برای دسترسی ذکر می‌شود. هر مورد همراه با آیکون است و توضیح مختصری نیز به همراه دارد. در حقیقت کاربر به جای خواندن متنی طولانی در مورد قوانین استفاده از اپلیکیشن و شرایط آن، توضیحاتی خلاصه‌شده از دسترسی‌های موردنیاز اپلیکیشن مشاهده می‌کند.

چنین کاری مانع دسترسی اپلیکیشن به اطلاعات کاربر بدون اطلاع وی از این موضوع خواهد شد. سرویس‌های موقعیت‌نما نیز تغییراتی خواهند داشت. کاربر از این پس می‌تواند مشخص کند که سرویس موقعیت‌نما به جای نمایش موقعیت دقیق مکانی کاربر، تنها به محدوده مکانی حضور کاربر اشاره کند.

علاوه بر موارد فوق، اعلاناتی نیز به نوار وضعیت اضافه شده است که مشخص می‌کند، آیا دوربین یا میکروفون فعال هستند یا خیر. درواقع چنین اعلاناتی کاربر را از ضبط صدا یا ویدیو مطلع می‌سازند.

درنهایت، قابلیتی نیز معرفی شده است که مانع ردیابی کاربر در فضای مجازی می‌شود. برخی از آژانس‌های تبلیغاتی با سلیقه‌یابی کاربر اقدام به نمایش تبلیغات هدفمند می‌کنند؛ اما چنین ویژگی ممکن است برای کاربر خوشایند نباشد. اپل، قابلیتی در اختیار کاربر قرار داده است تا امکان وب‌گردی به‌صورت نامحسوس را داشته باشد و آژانس‌های تبلیغاتی قادر به جمع‌آوری اطلاعات وی نباشند. در تبلیغات هدفمند، بنرهای تبلیغاتی با توجه به تاریخچه جست‌وجوهای کاربر و حدس زدن سلیقه وی نمایش داده می‌شوند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات