اپل با انتشار پلتفرم بازی فیسبوک در اپ استور مخالفت کرد

یک‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت اپل بار دیگر از پذیرفتن پلتفرم بازی فیسبوک در فروشگاه محصولات iOS امتناع کرده است.
تبلیغات

اپل یک‌بار دیگر با انتشار پلتفرم گیمینگ فیسبوک در اپ استور مخالفت کرد تا این شائبه را تقویت کند که کوپرتینویی‌ها هیچ‌وقت روی خوشی به رقبایشان نشان نمی‌دهند. این شرکت طی هفته‌های گذشته، اپلیکیشن بازی فیسبوک را مورد بازنگری دقیق قرار داده بود که باعث شد برخی احتمال ارائه‌ی آن را در اپ استور، ممکن بدانند اما در نهایت از این تصمیم منصرف شد.

نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به این ماجرا، از این موضوع پرده برداشته است که مسئولان فیسبوک، از قبل آمادگی شنیدن این خبر را داشته‌اند. براساس این گزارش، فیسبوک از بهمن‌ سال گذشته بارها برای حضور پلتفرم بازی خود در اپ استور با اپل مشغول رایزنی بوده است؛ اما هر بار این تلاش‌ها ناکام مانده است.

اپلیکیشن فیسبوک گیمینگ، یک پلتفرم کامل بازی مختص شبکه‌های اجتماعی است و قابلیت اجرا به‌صورت لایو استریم نیز دارد. علاوه بر این، بازی‌های اختصاصی فیسبوک را نیز به کاربران پیشنهاد می‌کند که احتمالا همین موضوع، باعث مخالفت اپل با پذیرفتن عرضه‌ی آن در اپ استور شده است.

در گزارش نیویورک تایمز به نقل از افراد مطلع آمده است: اپل، مدعی است که سیاست‌ها و قوانین اپ استور به شرکت‌های دیگر اجازه مشارکت در ارائه بازی‌ها در قالب یک پلتفرم مجزا را نمی‌دهد. همچنین این گزارش ادعا می‌کند که درخواست فیسبوک برای حضور پلتفرم گیمینگ در اپ استور پیش از این نیز ، حداقل ۵ بار دیگر از سوی اپل رد شده بوده است.

دلیل این اتفاق البته واضح است. اپل مایل نیست تا کسب‌و‌کار پر رونق اپ استور و سرویس بازی خود، اپل آرکید را با ورود رقبای دیگر، به خطر بیندازد. مجوز حضور یک پلتفرم مخصوص بازی غیر اختصاصی در اپ استور به آن معنا است که شرکت‌های رقیب، بازی‌های خودشان را به صاحبان آیپد و آیفون معرفی و عرضه می‌کنند و مشخص است که اپل تمایلی به از دست دادن حتی بخش کوچکی از مشتریان خود ندارد.

البته باید این موضوع را در نظر داشت که حضور فیسبوک گیمینگ در رقابت مستقیم و رویارویی با اپل، ممکن بود برای فیسبوک نیز تبعات منفی بسیاری داشته باشد. صنعت بازی‌های موبایلی، در سراسر جهان، کسب و کاری پرسود است. برای مثال، اپل تنها از فروش بازی در اپ استور به‌عنوان تنها فروشگاه رسمی ارائه بازی و اپلیکیشن iOS، سال گذشته نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار درآمد داشته است.

ماجرای امتناع اپل از پذیرفتن فیسبوک گیمینگ دقیقا در زمانی اتفاق افتاده است که این شرکت به دلیل سیاست‌هایش در اداره اپ استور به رفتارهای ضد رقابتی متهم شده است. چند روز قبل نیز، سرویس ایمیل HEY به‌دلیل اینکه به کاربران خود پیشنهاد کرده بود برای ثبت‌نام از وب‌سایتی دیگر اقدام کنند، از اپ استور حذف شده بود.

شرکت اپل هنوز درباره دلیل رد درخواست فیسبوکی‌ها، اظهارنظر نکرده است. اما به‌نظر می‌رسد که فیسبوک امیدوار است که کوپرتینویی‌ها در تصمیم خود بازنگری کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات