انتقادهای جدی مایکروسافت از مدل درآمدی اپ استور اپل

شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
مدیران مایکروسافت اظهارنظرهای تندی در انتقاد از مدل درآمدی اپل از اپ استور می‌کنند و حتی بازرسی عمیق‌تر مقام‌های قانونی را خواستار هستند.
تبلیغات

مایکروسافت می‌گوید مقام‌‌های قانون‌گذار سیاست‌های ضدانحصار باید اپ‌استور اپل‌ را عمیق‌تر بررسی کنند. برد اسمیث، مدیر ارشد حقوقی مایکروسافت، اخیرا در رویدادی گفته بود اپل حفاظت کلی دربرابر رقبا برای خود ایجاد کرده است که هرگونه رقابت را ناممکن می‌کند. او در بخشی از صحبت‌هایش گفت:

اگر به وضعیت امروز صنعت نگاه کنید، اپ‌استورهایی را می‌بینید که دیواره‌ی محافظ عملکردی بلندی برای خود ایجاد کرده و دروازه‌های ورودی دسترسی به اپلیکیشن‌های دیگر را بسیار قدرتمند توسعه داده‌اند؛ رویکردی که بیست سال پیش به‌هیچ‌وجه در صنعت دیده نمی‌شد. آن‌ها پیش‌نیازهایی را مطرح می‌کنند که به‌نوعی می‌گوید تنها یک راه برای واردشدن به پلتفرمشان وجود دارد. راه ورود نیز فقط همان راهی بیان می‌شود که خود شرکت‌ها ساخته‌اند. آن‌ها در برخی مواقع به‌عنوان عوارض ورود به پلتفرم هزینه‌های هنگفتی دریافت می‌کنند که گاهی ۳۰ درصد از کل درآمد به دریافت‌کننده‌ی عوارض می‌رسد.

اسمیث در صحبت‌های خود مستقیما به اپل اشاره نکرده بود؛ اما در تماس بلومبرگ مشخص شد منظور مستقیم مایکروسافت اپ‌استور اپل بوده است. به‌هرحال، هفته‌های گذشته برای اپ‌استور و اپل دوران خوبی نبوده‌اند. کوپرتینویی‌ها در حذف اپلیکیشن ایمیل Hey نیز با مشکل روبه‌رو شدند که واکنش رئیس کمیته‌ی ضدانحصار کنگره‌ی ایالات متحده را هم در پی داشت. اگرچه اپل ادعا می‌کند اپلیکیشن مذکور قوانین اپ‌استور را نقض کرده است، بسیاری از کارشناسان اقدام آن‌ها را به زورگویی انحصارگرایانه متهم می‌کند.

مدیر حقوقی مایکروسافت می‌گوید باید اپ‌استور عمیق‌تر بررسی شود

تصمیم اخبر اپل باعث شد سیاست‌های مبهم اپ‌استور در تمرکز رسانه‌ها و قانون‌گذاران قرار بگیرند. کمیسیون اروپا نیز تصمیم گرفت قوانین و سیاست‌های اپ‌استور و اپل‌پی را رسما بازرسی کند. اخبار مذکور همگی در حالی منتشر می‌شوند که چند روز دیگر برگزاری رویداد WWDC را شاهد خواهیم بود که اپل در آن تلاش کرده توسعه‌دهندگان را به پلتفرم خود بیشتر علاقه‌مند کند.

اسمیث درادامه‌ی صحبت‌های خود تأکید کرد زمان مداخله‌ی قانون‌گذاران چه از واشنگتن دی‌سی و چه از بروکسل فرارسیده است تا به طبیعت عملکردی اپ‌استورها دقیق‌تر بررسی کنند. او می‌گوید انواع قوانین و رویکردها و قیمت‌ها حتی درکنار ابزارها و روش مدیریت اپ‌استورها باید بررسی شوند و موارد خلاف قوانین ضدانحصار بیشتر تجزیه‌و‌تحلیل شوند.

اپ استور اپل / Apple App Store

مایکروسافت خود در ارتباط با قوانین ضدانحصار سابقه‌ای طولانی دارد. ردموندی‌ها حدود بیست سال پیش به‌دلیل عرضه‌ی یکپارچه‌ی اینترنت اکسپلورر با ویندوز به دادگاه رفتند و محکوم و درنهایت مجبور شدند ویندوز را بیش‌ازپیش برای توسعه‌دهندگان متفرقه بازکنند. درادامه و در سال‌های اخیر، بازهم بررسی‌های موشکافانه‌ی زیادی روی عملکرد مایکروسافت انجام شد. کمیسیون اروپا حتی بیشتر پیش رفت و ردموندی‌ها را به ارائه‌ی نسخه‌ای جایگزین از ویندوز بدون مدیاپلیر و با انتخاب آزاد مرورگر ملزم کرد.

بازرسی عمیق کمیسیون اروپا روی اپ‌استور اپل هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و هنوز نمی‌توان درباره‌‌ی تصمیم آن‌ها پیش‌بینی کرد. به‌هرحال، امروزه می‌دانیم مایکروسافت از هرگونه اقدام علیه اپ‌استور استقبال می‌کند. در گذشته، مایکروسافت مشکلات اختصاصی متعددی با اپ‌استور داشته است. در سال ۲۰۱۲، سران این غول فناوری تصمیم گرفتند سرویس SkyDrive، یعنی OneDrive فعلی را روی آیفون عرضه‌ کنند؛ اما همان سهم ۳۰ درصدی از خریدهای درون‌برنامه‌ای از پیش‌رفتن همکاری دو شرکت مانع شد.

رخداد مذکور اولین آزمایش‌های کمپ ردموندی برای عرضه‌ی آفیس در iOS بود. از اپلیکیشن‌های دیگر که با مشکل هماهنگی با قوانین اپ‌استور روبه‌رو شدند، می‌توان به xCloud اشاره کرد که مانند گوگل استیدیا، درنهایت در iOS درمقایسه‌با اندروید با محدودیت عرضه شد.

با وجود مشکلات مایکروسافت با اپ‌استور، این شرکت هم از اکوسیستم گسترده‌ی iOS بهره می‌برد. تاکنون، ردموندی‌ها در رویدادهای متعدد اپل حاضر شده و درباره‌ی توسعه و بهینه‌سازی سرویس‌های برای iOS صحبت کرده‌اند. حتی سال گذشته، مایکروسافت در استیج WWDC حضور داشت تا Minecraft Earth را برای علاقه‌مندان نمایش دهد. درمقابل، مایکروسافت از آزادترشدن اپ‌استور هم سود زیادی خواهد برد. به‌‌دلیل همین آزادی‌ها است که ردموندی‌ها اکنون اندروید را تحسین می‌کنند و آن را حتی به‌عنوان جایگزین موبایلی ویندوز می‌دانند. همین تحسین اندروید باعث شد مایکروسافت اخیرا همکاری‌های خود را با گوگل و سامسونگ در توسعه‌ی اپلیکیشن‌های اختصاصی افزایش دهد.

اپل هنوزهم با قدرت از سیاست‌های اجرایی خود در اپ‌استور دفاع می‌کند. ناگفته نماند شرکت‌های متعددی به‌جز مایکروسافت به سیاست‌ها اعتراض کرده‌اند؛ ازجمله Spotfy و Epic Games و Rakuten و Match Group اشاره کرد. به‌هرحال، همین اعتراض‌ها باعث افزایش فشار اتحادیه‌ی اروپا بر اپل هم خواهد شد. درنهایت، تنها باید منتظر بمانیم تا شاید قانون‌گذاران بتوانند کمی از قوانین انحصارگرایانه‌ی شرکت‌های فناوری بکاهند. البته ظاهرا اپل هم از درگیری حقوقی حتی با سازمان‌هایی همچون کمیسیون اروپا ابایی ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات