شاسی بلندها بیش از دیگر انواع خودرو برای عابران خطرناک هستند

شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
تحقیقات جدید مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه نشان می‌دهد که بیشترین آمار تلفات ناشی از تصادفات خیابانی در ایالات متحده مربوط به خودروهای شاسی‌بلند است.
تبلیغات

درحالی‌که خودروهای کراس‌اور و شاسی‌بلند همچنان در حال تسلط یافتن بر بازار خودرو هستند، مطالعه‌ای که توسط مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) انجام شده است، نشان داد که این وسایل نقلیه بیشتر از خودروهای سواری سنتی احتمال دارد موجب مرگ عابران پیاده شوند. این مطالعه که با استفاده از داده‌های ۷۹ تصادف در سه منطقه شهری میشیگان انجام شد، نشان داد که خودروهای شاسی‌بلند با سرعت بیش از ۳۰ کیلومتربرساعت باعث صدمات جدی‌تر شدند.

در میان سرعت‌های ۲۰ تا ۶۳ کیلومتربرساعت، ۳۰ درصد تصادفات مربوط به خودروهای شاسی‌بلند باعث مرگ عابران پیاده شد، درحالی‌که این رقم برای خودروهای معمولی ۲۳ درصد بود. بااین‌حال در سرعت‌های بیش از ۶۴ کیلومتربرساعت، ۱۰۰ درصد تصادفات ناشی از خودروهای شاسی‌بلند برای عابران پیاده کشنده بود، درحالی‌که ۵۴ درصد مربوط به وسایل نقلیه کوچک‌تر است که اختلاف فاحشی را نشان می‌دهد.

سام مانفورت، متخصص آمارشناسی IIHS و نویسنده اصلی این تحقیق گفت:

نسبت خودروهای شاسی‌بلند موجود در ناوگان ایالات متحده به‌طور چشمگیری رشد کرده است؛ دلسردکننده است که آن‌ها هنوز هم برای عابران پیاده نسبت به سایر خودروها کشنده‌تر هستند.

مطالعه اخیر همچنین نشان داد که طراحی سنتی شاسی‌بلندها با بخش جلویی بزرگ، انرژی بیشتری را به بدن عابران پیاده منتقل می‌کند. کارشناسان IIHS ادعا می‌کنند که لگن یا قفسه سینه چند دهم ثانیه بعد از برخورد سپر به بخش تحتانی تحت تأثیر قرار می‌گیرند و ممکن است که پروفیل شیب‌دار سپر، صدمه کمتری به عابران پیاده وارد کند.

همچنین که شیوه مدرن ساخت خودروها و طراحی ضربه‌گیرها و سایر سازه‌های جاذب نیرو و همچنین بخش پایینی جلوی جهت تراز بهتر خودروها، به بهبود ایمنی عابر پیاده کمک نمی‌کند؛ درحالی‌که شکل کلی جلوی خودرو بسیار مهم است.

بکی مولر، مهندس ارشد تحقیقات IIHS اظهار داشت:

یافته‌های ما شواهد بیشتری ارائه می‌دهد که هم‌اکنون خودروسازان باید برای کمک به مقابله با افزایش تلفات عابران پیاده، طراحی خودروها را تغییر دهند و اینکه بیشتر خودروهای موجود در جاده، شاسی‌بلند هستند. 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات