بررسی آب فاضلاب در ایتالیا، از وجود ویروس کرونا در این کشور از ماه آذر حکایت می‌کند

جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان می‌گویند بررسی آب فاضلاب دو شهر ایتالیا نشانگر آن است که ویروس کرونا مدت‌ها پیش از شناسایی موارد رسمی به این کشور وارد شد.
تبلیغات

مؤسسه‌ی ملی بهداشت (ISS) در ایتالیا می‌گوید آب فاضلاب شهرهای میلان و تورین، آثار ژنتیکی ویروس کرونا را در ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) نشان می‌دهد. این یافته به مجموعه شواهد به‌دست‌آمده در دیگر کشورهایی افزوده می‌شود که ویروس احتمالا از مدت‌ها پیش از شناسایی موارد رسمی، درحال گردش در آن‌ها بوده است.

مقام‌های چینی نخستین موارد ابتلا به کووید ۱۹ را در پایان دسامبر تأیید کردند؛ درحالی‌که نخستین مورد در ایتالیا در میانه‌ی فوریه شناسایی شد. ماه گذشته، دانشمندان فرانسوی اعلام کردند که آزمایش روی نمونه‌ها نشان داده که یک بیمار درمان‌شده برای ذات‌الریه‌ی احتمالی در نزدیکی پاریس در ۲۷ دسامبر، درواقع به ویروس کرونا آلوده بوده است. درهمین‌حال، مطالعه‌ای در اسپانیا نیز آثار ویروس کرونا را در آب فاضلاب جمع‌آوری‌شده در میانه‌ی ژانویه در بارسلونا پیدا کرد؛ درحالی‌که نخستین مورد ابتلا به کووید ۱۹ در این کشور تقریبا ۴۰ روز بعد ثبت شد.

دانشمندان مؤسسه‌ی ملی بهداشت در مطالعه‌ی خود، ۴۰ نمونه فاضلاب جمع‌آوری‌شده از مراکز تصفیه‌ی فاضلاب در شمال ایتالیا را بین اواخر اکتبر و فوریه بررسی کردند. به‌گفته‌ی جوزپینا لاروزا، نتیجه‌ی آزمایش نمونه‌ها از ماه اکتبر و نوامبر منفی اعلام شد؛ بدین معنا که ویروس در آن زمان هنوز به ایتالیا وارد نشده بود؛ اما آب فاضلاب شهر بولونیا آثار ویروس را در ماه ژانویه نشان داد.

لاروزا می‌گوید یافته‌های جدید می‌تواند به درک چگونگی آغاز انتشار ویروس کرونا در ایتالیا به دانشمندان کمک کند. بااین‌حال، به‌گفته‌ی وی پژوهش تازه به‌خودی خود بدین معنا نیست که زنجیره‌های اصلی انتقال که به شکل‌گیری همه‌گیری کووید ۱۹ در ایتالیا منجر شدند، از این موارد اولیه منشاء گرفتند. نخستین مورد شناخته‌شده‌ی غیروارداتی از ابتلا به ویروس کرونا، بیماری در شهر کودونیو در ناحیه‌ی لمباردی بود. این شهر در تاریخ ۲۱ فوریه قرنطینه و به‌عنوان «منطقه‌ی قرمز» شناسایی شد. ۹ شهر دیگر در لمباردی و ناحیه‌ی مجاور ونتو به‌دنبال آن در وضع قرمز قرار گرفتند و مقام‌ها درنهایت کل کشور را در اوایل مارس قرنطینه کردند.

مؤسسه‌ی ملی بهداشت می‌گوید نتایج پژوهش تازه «اهمیت راهبردی» آب فاضلاب را به‌عنوان ابزار تشخیصی برای شناسایی شیوع اولیه‌ی ویروس کرونا تأیید کرد. یافتن ردپای ویروس در فاضلاب، سیگنالی از وجود ویروس پیش از تأیید بالینی موارد ابتلا است و بسیاری از کشورها اکنون درحال استفاده از این روش هستند.

مؤسسه‌ی ایتالیایی می‌گوید قصد دارد در ماه ژوئیه پروژه‌ی آزمایشی نظارت بر پساب را در مکان‌های گردشگری با نگاه بر راه‌اندازی شبکه‌ی ملی نظارت بر فاضلاب تا انتهای سال جاری آغاز کند. طبق تازه‌ترین داده‌های وب‌سایت دانشگاه جانز هاپکینز، تاکنون نزدیک به ۳۵ هزار نفر براثر ابتلا به کووید ۱۹ در ایتالیا جان باخته‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات