سهام شرکت‌های فناوری هر روز رکورد جدیدی ثبت می‌کند

پنج‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
روز گذشته، بسیاری از شرکت‌های فناوری شاهد بیشترین ارزش سهام در تاریخ خود بودند.
تبلیغات

همه‌گیری جهانی بیماری کووید ۱۹ باعث شده بود بسیاری از شرکت‌های حاضر در بازار بورس کشورهای غربی، به‌ویژه بازارهای بورس بزرگی مثل نیویورک (NYSE) و داو جونز (Dow Jones) و نزدک (Nasdaq)، در چند ماهه‌ی ابتدایی سال ۲۰۲۰ با افت شدید ارزش سهام مواجه شوند.

درحالی‌که بسیاری از شرکت‌های حاضر در بورس هنوز نتوانسته‌اند به وضعیت قبل از شروع پاندمی کرونا بازگردند، بسیاری از شرکت‌های فناوی نه‌تنها افت نیمه‌ی اول ۲۰۲۰ را جبران کرده‌اند؛ بلکه ارزش سهامشان هرروز در حال رکوردشکنی است.

روز گذشته، شاخص مرکب نزدک با رشد ۰٫۱۵ درصدی به ۹٫۹۱۰ واحد رسید که تنها چند واحد با رکورد تاریخی فاصله دارد. بنابه گزارش فایننشال‌تایمز، شاخص Bessemer cloud که مختص شرکت‌های نرم‌افزاری است، در یک سال گذشته رشد ۴۵ درصدی تجربه کرده که درمقایسه‌با دیگر شاخص‌ها در همین بازه، عملکرد به‌مراتب بهتری داشته است. برای مثال، ارزش اپل به‌تازگی از مرز ۱٫۵ تریلیون دلار عبور کرده است و مایکروسافت نیز با ارزش ۱٫۴۸ تریلیون دلاری، تنها چند واحد با رکورد بیشترین ارزش سهام در تاریخش فاصله دارد.

درحالی‌که شرکت‌های خودروسازی پس از بحران کرونا با افت شدید ارزش سهام مواجه بودند، شرکت خودروساز نیکولا که به‌تازگی وارد بازار بورس شده و تاکنون حتی یک خودرو تولید نکرده و یک دلار هم درآمد کسب نکرده است، باتوجه‌به ماهیت تکنولوژیک خود (مانند تسلا) ارزشی برابر با ۲۶ میلیارد دلار دارد. هر سهم تسلا نیز با رشد ۳۴۰ درصدی درمقایسه‌با سال گذشته، حدود ۹۹۳ دلار معامله می‌شود که بیشترین میزان در تاریخ شرکت است.

اتخاذ تصمیم‌های درست و به‌موقع، فراهم‌بودن امکان کار از راه دور و عملکرد نسبتا پایدار و حتی رشد شرکت‌‌های فناوری در دوران همه‌گیری، این سیگنال را به بازار بورس داده است که سهام این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری بسیار امن‌تر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات