اپلیکیشن مدیریت رمز عبور دراپ‌باکس به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد

چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
دراپ باکس سرویس مدیریت رمز عبور خود را به‌صورت یک اپلیکیشن رسمی عرضه کرد که درکنار سرویس Vault برای مدیریت فایل‌های شخصی، منتشر شد.
تبلیغات

چندی پیش یک اپلیکیشن مدیریت رمز عبور از دراپ باکس در پلی استور رؤیت شده بود که احتمال توسعه و عرضه‌ی سرویس نهایی را ازطرف این شرکت، تقویت می‌کرد. اکنون شرکت به‌صورت رسمی اپلیکیشن مدیریت رمز عبور را منتشر کرده است که البته فعلاً در فاز آزمایشی قرار دارد. اپلیکیشن جدید به‌نام Dropbox Passwords منتشر شد که تمامی قابلیت‌های مرسوم سرویس‌های مدیریت رمز عبور را دارد. این شرکت که سال گذشته با خرید شرکت Valt، به سرویس‌ها و امکانات متعدد آن‌ها دست یافته بود، اکنون امکان هماهنگ‌سازی و ذخیره‌سازی رمزهای عبور را در دستگاه‌های متعدد با استفاده از رمزنگاری حرفه‌ای دارد.

دراپ‌باکس در رونمایی از اپلیکیشن مدیریت رمز عبور اعلام کرد که سرویس جدید، بدون نیاز به رمز عبور مادر کار می‌کند، اما بازهم تمامی رمزهای عبور با استفاده از رمزنگاری نقطه به نقطه، حفاظت می‌شوند. نسخه‌ی آزمایشی به‌زودی برای تمامی کاربران سرویس دراپ‌باکس پلاس ارائه می‌شود، اما فعلاً تنها کاربران جدید موبایل (اندروید و iOS) سرویس مذکور، قابلیت استفاده از اپلیکیشن مدیریت رمز عبور را دارند. اپلیکیشن‌های مخصوص ویندوز و مک نیز به‌زودی منتشر می‌شوند.

علاوه بر اپلیکیشن مدیریت رمز عبور، سرویس جدید دیگری هم توسط دراپ‌باکس رونمایی شد. این سرویس، با هدف بهینه‌سازی ذخیره‌ی اسناد شخصی در حافظه‌ی ابری توسعه یافت و Vault نام دارد. کاربران با استفاده از Vault می‌توانند اسناد شخصی مهم و حساس خود را با آسودگی خاطر بیشتری در فضای ابری ذخیره کنند و همه جا به آن‌ها دسترسی داشته باشند. به‌علاوه، می‌توانید یک دسترسی اورژانسی هم به اعضای خانواده و دوستان بدهید.

طرح خانوادگی دراپ باکس

سرویس جدید دراپ‌باکس مانند گاوصندوق‌های شخصی حرفه‌ای عمل می‌کند که عموماً برای ذخیره‌سازی اسناد مهم استفاده می‌شوند. منتهی افراد به‌جای نگه‌داری اسناد فیزیکی، با استفاده از Vault می‌توانند نسخه‌های دیجیتالی اسناد مهم را در دراپ‌باکس ذخیره کنند. شرکت می‌گوید تمامی اسناد موجود در سرویس ذخیره‌ساز شخصی، با یک رمز به‌صورت پین ۶ رقمی حفاظت شده و در طول بارگذاری، بارگیری و ذخیره‌سازی، رمزنگاری می‌شوند. Vault هم فعلاً برای کاربران جدید دراپ‌باکس پلاس در مرحله‌ی آزمایشی و در موبایل ارائه می‌شود و به‌زودی در هفته‌های پیش‌رو دردسترس تمامی کاربران سرویس پلاس قرار خواهد گرفت.

دراپ‌باکس در سال ۲۰۱۲ با بحرانی جدی در سطح امنیت روبه‌رو شد که ۶۰ میلیون کاربر را تحت تأثیر قرار داد. آن‌ها از آن زمان روندی مستحکم و پایدار در مسیر امنیت سیستم داشته‌اند. البته بازار جدید، یعنی سیستم مدیریت رمز عبور، فعالان بسیار جدی و حرفه‌ای دارد که از میان آن‌ها می‌توان به 1Password و LastPass اشاره کرد. فعالان قدیمی، اکنون قابلیت‌های متنوعی را برای ذخیره‌سازی تمامی اطلاعات ورود کاربران ارائه می‌کنند. به‌عنوان مثال، هر دو سرویس مذکور، در زمان هک شدن یک وب‌سایت به کاربر اطلاع می‌دهند تا رمز عبور خود را پیش از هرگونه مشکل خاص امنیتی، تعویض کند. دراپ‌باکس برای رقابت جدی‌تر باید هرچه زودتر چنین قابلیت‌هایی را به سرویس خود اضافه کند. البته همین اضافه کردن سرویس مدیریت رمز عبور در یک اشتراک با قیمت ۱۰ دلار در ماه، شروع خوبی برای آن‌ها به شمار می‌رود.

از قابلیت‌های جدید دیگر دراپ‌باکس می‌توان به طرح فضای ابری خانوادگی اشاره کرد که تمامی امکانات دراپ‌باکس پلاس را دارد. جزئیات طرح جدید هنوز مشخص نیستند، اما شرکت می‌گوید که تا ۶ نفر از اعضای خانواده (با سن بیشتر از ۱۳ سال) امکان دسترسی به فایل‌ها را در حساب‌های کاربری جداگانه خواهند داشت. یک بخش عمومی برای ذخیره‌سازی فایل‌های عمومی خانواده و یک بخش خصوصی برای هر حساب کاربری، در این طرح ارائه می‌شود. قیمت طرح خانوادگی نیز هنوز مشخص نیست، اما به‌زودی کاربران دراپ‌باکس پلاس امکان درخواست آن را پیدا خواهند کرد. کاربران دیگر نیز تا پایان سال جاری، امکان ثبت‌نام در طرح خانوادگی را دریافت می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات