اپل به‌دلیل قراردادن جعبه‌های جایزه در بازی‌های اپ استور به دادگاه احضار شد

یک‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
شکایت جدیدی علیه اپل به‌جریان افتاده است که شرکت را به‌دلیل اجازه‌دادن به توسعه و عرضه‌ی بازی‌هایی با جعبه‌های جایزه متهم می‌کند.
تبلیغات

اپل روز جمعه شکایت حقوقی جدیدی دریافت کرد که این‌بار جعبه‌های جایزه (Loot Box) موجود در بازی‌های اپ‌استور را هدف قرار داده است. این جعبه‌ها عموما در بازی‌هایی با پرداخت درون‌برنامه‌ای دیده می‌شوند که کاربر را به خرید و دریافت جایزه‌ی تصادفی تشویق می‌کنند. شکایت علیه اپل در دادگاه منطقه‌ای کالیفرنیای شمالی به‌جریان افتاده است. این شکایت ادعا می‌کند اپل در ایجاد عادت‌های قمار و اعتیاد در بازی‌ها با توسعه‌دهندگان هم‌دستی می‌کند. درواقع، اجازه‌دادن به توسعه‌دهندگان برای ارائه‌ی بازی‌هایی با جعبه‌های جایزه، به‌عنوان رفتار هم‌دستی در ترویج رفتار قمار و اعتیاد تفسیر شده است.

در بخشی از شکایت جدید علیه کوپرتینویی‌ها می‌خوانیم:

رویکرد اپل تفاوت چندانی با برنامه‌های تبلیغاتی تنباکو در سال‌های بسیار دور ندارد و به‌نوعی رفتارهای اعتیادآور را در کودکان تشویق می‌کند تا سود بسیار زیادی نصیب شرکت شود. در چهار سال گذشته، اپ‌استور این شرکت میلیاردها دلار درآمد برای آن‌ها به‌همراه داشته است. این درآمد در حالی کسب می‌شود که اکثر بازی‌های موجود در اپ‌استور رایگان هستند.

شاکیان می‌گویند جعبه‌های جایزه حالت قمار و تشویق به رفتار اعتیادآور دارند

همان‌طورکه گفته شد، جعبه‌های جایزه عموما همان دلایل خرید درون‌برنامه‌ای در بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها هستند که مواردی همچون جایزه، افزایش قدرت، لباس، طراحی، اسلحه و دیگر بخش‌های خاص را به کاربر ارائه می‌کنند.

این جعبه‌ها در بازی‌های دیجیتالی شهرت زیادی دارند و فرصت دریافت آیتم‌های حرفه‌ای گیمرها را به خرید این جعبه‌ها در بازی‌ها تشویق می‌کند. به‌همین‌دلیل، بسیاری از کاربران و کارشناسان آن‌ها را با مکانیزم بخت‌آزمایی و قمار مقایسه می‌کنند. به‌هرحال، کاربران برای خرید این جعبه‌های جایزه پول واقعی پرداخت می‌کنند که اغلب به‌صورت پول دیجیتالی در بازی ارائه می‌شود. دراین‌میان، اپل به‌دلیل سودبردن از پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای، با اتهام و شکایت مواجه شده است.

درادامه‌ی متن شکایت جدید علیه اپل می‌خوانیم:

سهم عمده‌ای از درآمد اپل از اپ‌استور از خریدهای درون‌برنامه‌ای حاصل می‌شود که در صنعت بازی به‌نام Loot Box شناخته می‌شوند. تعداد زیادی از بازی‌های موجود در اپ‌استور از همین جعبه‌ها در ساختاری شبیه به قمار استفاده می‌کنند که میلیاردها دلار درآمدزایی دارد و اکثرا هم از کودکان دریافت می‌شود.
اپ استور اپل / Apple App Store

یکی از شاکیان به‌نام ربکا تیلور می‌گوید پسرش حداقل ۲۵ دلار به‌صورت کارت هدیه‌ی آیتونز و از پول وی برای خرید جعبه‌های جایزه در بازی Brawl Starts شرکت Supercell پرداخت کرده است. آیفون و آیپدی که برای این بازی و بازی‌های رایگان دیگر استفاده می‌شدند، هنوز دردسترس آن کودک قرار دارند. شکایت جدید ارتباطی به سیستم مدیریت و نظارت والدین اپل ندارد که خرید محتوای دیجیتال بدون نظارت والدین محدود می‌کند. از بازی‌های دیگری که در شکایت اخیر به آن‌ها اشاره می‌شود، می‌توان به Mario Kart Tour و FIFA Soccer و Roblox اشاره کرد که از بازی‌های پرطرفدار اپ‌استور هستند.

از اپل به‌‌دلیل اشاره‌نکردن به وجود جعبه‌های جایزه در توضیحات بازی در اپ‌استور نیز شکایت شده است. به‌علاوه، امکان‌دادن به توسعه‌دهندگان برای رتبه‌بندی سنی بازی یکی دیگر از اتهام‌های اصلی اپل محسوب می‌شود. درنهایت، شاکیان مجددا تأکید می‌کنند جعبه‌های جایزه ماهیت قمار دارند و خلاف قوانین کالیفرنیا هستند. آن‌ها خواستار پرداخت غرامت و جلوگیری از ادامه‌یافتن روندی کنونی در اپ‌استور هستند.

شکایت اخیر از گوگل جدیدترین مرحله در بحث‌‌و‌جدلی محسوب می‌شود که از مدت‌ها پیش علیه جعبه‌های جایزه و خریدهای درون‌برنامه‌ای و خرده‌تراکنش‌ها به‌جریان افتاده بود. در سال ۲۰۱۹، پیشنهادی در مجلس سنای ایالات متحده مطرح شد که با هدف حفاظت از کودکان در بازی‌ها، ارائه‌ی جعبه‌های جایزه را ممنوع می‌کرد. البته هنوز بررسی پیشنهادها ادامه دارد و پیشنهاد مذکور با استقبال چشمگیری مواجه نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات