کروم در نسخه جدید باردیگر نوار آدرس را مخفی می‌کند

یک‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
گوگل بارها حذف و اضافه کردن نوار آدرس را در کروم آزمایش کرده است و ظاهرا مجددا در نسخه‌ی جدید، از نمایش نوار آدرس خبری نیست.
تبلیغات

گوگل در نسخه‌های متعدد کروم تلاش کرد نوارآدرس را کاملا در مرورگر کروم مخفی کند. ظاهرا غول موتور جست‌وجو تلاش می‌کند چهره‌ی نه‌چندان جالب برخی از آدرس‌های طولانی وب‌سایت‌ها را مخفی کند. به‌هرحال، تاکنون بازخوردهای مثبتی از مخفی‌کردن نوارآدرس در کروم دریافت نشده است؛‌ اما اهالی مانتین‌ویو تصمیم گرفته‌اند روشی جدید برای مخفی‌کردن حداقل بخشی از آدرس وب‌سایت پیدا کنند. آن‌ها به‌دنبال این هدف هستند که تنها نام وب‌سایت در نوارآدرس نمایش داده شود.

علاوه‌بر تغییرات در نحوه‌ی نمایش آدرس‌ها در گوگل کروم جدید، تغییرات جزئی دیگری هم در نسخه‌های Dev  و Canary نسخه‌ی V85 دیده شد که بازهم به‌طورویژه‌ روی بهینه‌سازی ظاهر و عملکرد آدرس‌های وب در کروم جدید متمرکز هستند. تغییر اصلی که به‌صورت flag جدید مشاهده شد، Omnibox UI Hide Steady-State URL Patch, Query, and Ref نام دارد که تمامی بخش‌های آدرس یک صفحه‌ی وب به‌جز نام دامین اصلی را مخفی می‌کند.

دو flag دیگر نیز در نسخه‌های آزمایشی گوگل کروم دیده شدند که این عملکرد مخفی‌کردن آدرس‌ها را مدیریت می‌کنند. یکی از آن‌ها در زمان عبور نشانگر ماوس از نوارآدرس،‌ کل آدرس را نمایان می‌کند و دیگری زمانی‌که کاربر با صفحه‌ی اصلی وب تعامل داشته باشد، نوارآدرس را کاملا مخفی می‌کند. گوگل برای ردگیری تغییرات جدید و رفع مشکلات احتمالی، صفحه‌ی گزارش اشکال و باگ در Chromium Bug Tracker اضافه کرد تا کاربران نسخه‌ی آزمایشی تجربه‌ی خود را با دیگران به‌اشتراک بگذارند. درحال‌حاضر، اطلاعات تکمیلی دیگری از عملکرد قابلیت جدید کروم در دست نیست.

نوار آدرس کروم

گوگل اظهارنظر عمومی درباره‌ی دلیل پیاده‌سازی قابلیت‌های جدید و تلاش برای مخفی‌کردن نوارآدرس ارائه نمی‌کند. البته قبلا گفته است نمایش کل آدرس یک صفحه‌ی وب شناسایی معتبر و قانونی بودن یک وب‌سایت را دشوار می‌کند. لیوی لین، مهندس نرم‌افزار کرومیوم، چندی پیش در اظهارنظری درباره‌ی مخفی‌کردن نوارآدرس گفته بود:

نمایش کل آدرس URL شاید حواس کاربر را از بخش‌های اصلی URL پرت کند که اهمیت بیشتری دارند. بخش‌هایی مانند نام دامنه‌ی اصلی که برای تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های امنیتی کاربر مهم هستند.

نکته‌ی جالب این است که نمایش‌ندادن آدرس صفحه و کاهش‌دادن اهمیت آدرس‌ها برای شرکتی همچون گوگل مزایای را به‌همراه دارد. هدف گوگل در Accelerated Mobile Pages و فناوری‌های مشابه این بود که کاربر را تا‌حدممکن در محتوای تولیدشده‌ی گوگل نگه‌داری کند. به‌علاوه، هم‌اکنون نسخه‌ی اندرویدی کروم نیز نوارآدرس را در صفحه‌های AMP تغییر می‌دهد. با این کار، پشتیبانی و ذخیره‌ی وب‌سایت‌ها به‌دست گوگل نیز مخفی می‌شود. درنهایت، تغییر آدرس‌ها در دسکتاپ هم مرحله‌ی دیگری برای نامربوط نشان‌دادن آدرس‌های وب محسوب می‌شود که به‌گواه بسیاری از کارشناسان، قطعا به طبیعت غیرمتمرکز اینترنت به‌عنوان مفهوم جهانی ضربه می‌زند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات