بنیاد حقوق بشر در توسعه قابلیت‌های حریم خصوصی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری می‌کند

یک‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
بنیاد حقوق بشر Human Rights Foundation از حامیان جدی توسعه‌ی قابلیت‌های حریم خصوصی در بیت‌کوین است و سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در آن انجام می‌دهد.
تبلیغات

بنیاد Human Rights Foundation حمایتی جدی از قابلیت‌های متمرکز بر حریم خصوصی در بیت‌کوین دارد. آن‌ها اکنون تصمیم دارند تا حمایت خود را از تبلیغ و بازاریابی فراتر ببرند و وارد فاز سرمایه‌گذاری شوند. بنیاد HRF یک سازمان غیرانتفاعی است که متمرکز بر حفاظت از حقوق شهروندی در سرتاسر جهان، فعالیت می‌کند. آن‌ها از صندوق سرمایه‌گذاری جدیدی رونمایی کردند که به توسعه‌دهنده‌های بیت‌کوین متمرکز بر خصوصی‌تر شدن و غیرمتمرکزتر شدن و انعطاف‌پذیرتر شدن بیت‌کوین، کمک خواهد کرد. اولین کمک‌هزینه‌ی بنیاد، به مبلغ ۵۰ هزار دلار به توسعه‌دهنده‌ای اهل لندن به‌نام کریس بلچر پرداخت شد که پروتکل CoinSwap را توسعه داده است. دومین کمک‌هزینه با همین مبلغ هم به‌زودی اعلام می‌شود.

اولین کمک‌هزینه‌ی حمایتی به مبلغ ۵۰ هزار دلار پرداخت شد

الکس گلادشتاین، مدیر استراتژی بنیاد HRF درباره‌ی برنامه‌های بنیاد در ارتباط با بیت‌کوین گفت: «درحال‌حاضر، شبکه‌ی بیت‌کوین در مسیر بهبود و پیشرفت قرار دارد، اما با ایدئال نهایی یعنی کاربردی بودن و خصوصی بودن نهایی فاصله دارد. باتوجه‌به افزایش اقتدارگرایی و نظارت گسترده در کشورهای متعدد، چنین قابلیت‌هایی بسیار اهمیت پیدا کرده‌اند. توسعه‌دهنده‌هایی مانند کریس می‌توانند با بهره‌گیری از پشتیبانی بهتر، دریافت کمک‌هزینه و پرداخی‌های دیگر برای فعالان مدنی را آسان‌تر کنند تا تحت فشار، عملکرد بهتری داشته باشند».

بنیاد حقوق بشر در سال ۲۰۰۵ راه‌اندازی شد و اکنون استاد بزرگ شطرنج، گری کاسپاروف، مدیریت آن را برعهده دارد. آن‌ها از مدت‌ها پیش از حامیان جدی بیت‌کوین و قابلیت‌های مبتنی بر حریم خصوصی بوده‌اند و در موقعیت‌های گوناگون، قابلیت‌های را تشویق و تبلیغ می‌کنند. از نگاه بنیاد، بیت‌کوین به‌عنوان ابزار مالی قابل اعتمادی برای فعالان حقوق بشر کاربرد دارد. همچنین سازمان‌های متمرکز بر فعالیت‌های مدنی و روزنامه‌نگارهایی که تحت فشارهای سیاسی هستند، می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. گلادشتاین اعتقاد دارد روزنامه‌نگارهایی که به‌خاطر شرایط فعالیت، با بحران‌های مالی و ممنوعیت دسترسی به خدمان مرسوم روبه‌رو هستند، با استفاده از قابلیت‌های بیت‌کوین درکنار پیام‌رسان‌های امنی همچون سیگنال، آزادی عمل بیشتری خواهند داشت.

هاوینگ بیت کوین انجام شد

فرد ناشناسی مدتی قبل ۱۰۰ هزار کمک‌هزینه به بنیاد HRF اهدا کرد که به‌صورت بیت‌کوین انجام شد. بنیاد نیز تصمیم گرفت تا از این کمک‌هزینه‌ی ناشناس، برای حمایت از پروژه‌های بیت‌کوینی هم‌مسیر با اهداف سازمان استفاده کند. آن‌ها یک رأی‌گیری غیررسمی بین متخصصان حریم خصوصی بیت‌کوین برگزار کردند تا دو پروژه‌ای که بیش از همه روی افزایش حریم خصوصی و غیر متمرکز کردن شبکه کار می‌کنند، جایزه دریافت کنند. CoinSwap یکی از پیشنهادها بود که توسعه‌دهنده‌اش، جایزه‌ی ۵۰ هزار دلاری را دریافت کرد. گلادشتاین می‌گوید اگر این پروژه بتواند یک کیف پول موبایلی عالی توسعه دهد و عملکرد مناسب هم داشته باشد، کاربران با آزادی عمل بیشتری می‌توانند از فرایندهای نظارت و کنترل بر شبکه، دور بمانند.

گرگوری مکسول، از توسعه‌دهنده‌های ابتدایی بیت‌کوین و بنیان‌گذار Blockstream، در سال ۲۰۱۳ ایده‌ی اولیه‌ی CoinSwap را مطرح کرد. ایده‌ی او که به‌نام Atomic Swaps مطرح کرد، به‌طور خلاصه امکان جابه‌جا کردن رمزارز را به دور از نگرانی کنترل شدن و قابلیت ردگیری (که در شبکه‌ی بیت‌کوین تاحدودی و البته بسیار کمتر از شبکه‌های مالی سنتی، انجام می‌شود) دراختیار کاربران قرار می‌دهد. بلچر از توسعه‌دهنده‌های پیش‌گام و مدافعات جدی حریم خصوصی بیت‌کوین محسوب می‌شود که اخیرا مقاله‌ای پیرامون چگونگی اجرای صحیح ایده‌ی CoinSwap منتشر کرد. او سابقه‌ی توسعه‌ی سرویس‌های مشابه مبتنی بر حریم خصوصی را دارد و در جزئیات اخیر، مشکلات موجود و راهکارها را برای بهینه‌سازی حریم خصوصی مطرح کرد. بلچر با قدردانی از حمایت HRF اعلام کرد که راهکار خود را به دو صورت اپلیکیشن مستقل و کتابخانه‌ای برای اپلیکیشن‌های دیگر ارائه خواهد کرد و احتمالا محصول اولیه تا ۶ ماه آینده آماده می‌شود.

کمک‌هزینه‌ی بعدی بنیاد HRF به‌زودی به پروژه‌ی دیگری اهدا می‌شود که توسعه‌دهنده‌ی آن، روی ساختارهای متمرکز بر حریم خصوصی در سطح شبکه فعالیت می‌کند. کمک‌هزینه‌های اخیر، اولین برنامه‌ی یک بنیاد غیر انتفاعی از بیت‌کوین محسوب می‌شوند. تاکنون سازمان‌های تجاری متعددی از توسعه‌ی بیت‌کوین حمایت کرده‌اند. گلادشتاین امید دارد تا با اضافه شدن بنیادهای غیر انتفاعی بیشتر، تنوع در ساختار حامیان بیت‌کوین بیشتر شود.

بنیاد HRF در ادامه با پیاده‌سازی برنامه‌های جمع‌سپاری، برنامه‌های حمایت از بیت‌کوین را ادامه خواهد داد. تمام کمک‌هزینه‌هایی که از این به بعد برای پروژه‌ها جمع‌آوری می‌شوند، به افراد یا گروه‌هایی می‌رسد که روی پروژه‌های متمرکز بر بهبود زیرساخت شبکه‌ی بیت‌کوین فعالیت می‌کنند. درنهایت، ۹۵ درصد از کمک‌هزینه‌ی دریافت‌شده به پروژه‌های پیش‌گام و توسعه‌ای پرداخت می‌شود و پنج درصد نیز برای کمک به مدیریت هزینه‌های HRF، استفاده خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات