عضو کمیته اپیدمیولوژی کرونا: احتمالا ۱۵ میلیون ایرانی کرونا را تجربه کرده‌اند

چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
مطالعه 2 دقیقه
یک عضو کمیته‌ی کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹ با اعلام اینکه تست‌های سرولوژی دقت مورد تأیید را ندارند اعلام کرد احتمال می‌رود ۱۵ میلیون ایرانی آلودگی به این ویروس را تجربه کرده باشند.
تبلیغات

از ابتدای شیوع ویروس کرونا، همواره درمورد آمار دقیق مبتلاشده به بیماری کووید ۱۹ بحث‌هایی وجود داشت. در ماه‌های گذشته بارها مسئولان وزارت‌ بهداشت و کمیته‌ها، درباره‌ی آمار رسمی توضیحاتی ارائه کرده‌اند. حال یک عضو کمیته‌ی کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹ نیز درباره‌ی آمار مبتلایان به کرونا در کشور، آمار احتمالی افراد درگیر با این ویروس را ۱۵ میلیون نفر اعلام می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر و به‌گفته‌ی احسان مصطفوی، تست‌های سرولوژی خطاهایی دارد و هنوز به‌طور کامل تاییدیه‌های مراجع مربوطه را کسب نکرده‌اند. او درباره‌ی افزایش ناگهانی آمار مبتلایان به ویروس کرونا حتی در آمارهای رسمی می‌گوید:

مهم‌ترین نکته در علل افزایش موارد ابتلا به کرونا، افزایش میزان تست در یک ماه اخیر بوده است. به‌طوری‌که تا یک ماه قبل روزانه ۱۰ هزار تست در کشور انجام می‌شد که این ظرفیت به حدود ۲۰ هزار تست در روز رسیده است. درنتیجه موارد شناسایی نیز بیشتر می‌شود.

مصطفوی ادامه‌ی تعطیلی کسب و کارها و مراکز پررفت‌وآمد مثل مدارس و دانشگاه‌ها را «دور از ذهن» می‌داند و مردم را «به زندگی کردن با کرونا» دعوت می‌کند. او همچنین اعلام می‌کند که انتظار «نمی‌رود» موج بعدی بیماری که احتمالا در پاییز و زمستان آغاز شود به قدرت موج اولیه باشد که اسفند سال گذشته و فروردین امسال وارد کشور شد. 

عضو کمیته‌ی کشوری اپیدمی کووید ۱۹ همچنین با تأکید براینکه ایران با وجود مشکلات فراوان، چالش جدی در حوزه‌ی درمان و نگه‌داری از بیماران مبتلا به این ویروس ندارد، پایین بودن آمار مرگ و میر ایران نسبت به برخی کشورهای پیشرفته را معلول علت‌های مختلفی دانست. او در این‌باره گفت:

«یک فاکتور تعیین‌کننده، بافت سنی نسبتا جوان کشور است؛ به‌طوری‌که میانه سنی جمعیت کشورمان ۳۱ سال است و این در حالی است که در کشوری مثل اسپانیا این شاخص ۴۵ و ایتالیا ۴۷ سال است. بنابراین وقتی سن بالاتر باشد انتظار داریم بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر باشد، چراکه ریسک فاکتورهای مرگ محسوب می‌شوند.»

احسان مصطفوی ابراز امیدواری می‌کند که با روشن‌شدن ابعاد مختلف رفتاری ویروس کرونا و به طبع آن، تعیین راه‌های مؤثرتر برای پیشگیری و درمان، در ماه‌های آینده وضعیت زندگی در جامعه‌ی جهانی و ایران به روال عادی‌تر نسبت به ماه‌های گذشته بازگردد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات