ایلان ماسک خطاب به کارکنان اسپیس ایکس: استارشیپ اکنون اولویت اصلی ما است

چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
مطالعه 4 دقیقه
ایلان ماسک در ایمیلی محرمانه که به دست خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی رسیده است، از کارکنان خود می‌خواهد استارشیپ، فضاپیمای نسل بعدی اسپیس ایکس را اولویت اصلی شرکت بدانند.
تبلیغات

اسپیس‌ایکس هفته‌ی گذشته برای‌ نخستین بار فضانورد به مدار زمین پرتاب کرد؛ اما ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت نمی‌خواهد در این نقطه متوقف شود. ماسک روز شنبه در ایمیلی محرمانه که به‌دست خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی رسیده، از کارکنان اسپیس‌ایکس خواسته است که به روند ساخت استارشیپ فضاپیمای نسل بعدی شرکت، به‌نحو چشمگیر و فوری سرعت بخشند. ماسک در ایمیل خود می‌نویسد «لطفا اولویت اصلی اسپیس‌ایکس را (جدا از هر چیزی که می‌تواند خطر بازگشت [کپسول] دراگون را کاهش دهد) استارشیپ بدانید. ایلان ماسک در زمان نگارش این خبر به درخواست سی‌ان‌بی‌سی برای اظهارنظر درباره‌ی ایمیل پاسخی نداد.

شرکت بنیان‌گذاری‌شده به‌دست ماسک ۱۰ خرداد، با پرتاب فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی، گام تاریخی بزرگی برداشت و نخستین پرواز فضایی انسانی در آمریکا را پس از تقریبا ۹ سال رقم زد. در جریان این مأموریت، کپسول کرو دراگون برفراز راکت فالکون ۹ به مدار زمین پرتاب و نزدیک به ۱۹ ساعت بعد به پایگاه مداری متصل شد. اقامت فضانوردان ناسا در فضا هنوز ادامه دارد و فضاپیمای حامل آن‌ها قرار است چند ماه آینده به زمین بازگردد.

راکت فالکون ۹ که فضانوردان را به فضا فرستاد، با ۸۵ مأموریت درطول یک دهه‌ی گذشته، نقطه‌ی اتکای اصلی کسب‌وکار اسپیس‌ایکس محسوب می‌شود؛ اما استارشیپ نشان می‌دهد که این شرکت قصد دارد حتی ناوگان به‌شدت مقرون به‌صرفه‌ی فالکون ۹ را نیز در آینده کنار بگذارد. اسپیس‌ایکس در اغلب پرتاب‌ها، مرحله‌ی اول یا بوستر اصلی و به‌تازگی دماغه‌ی مخروطی (فرینگ) فالکون ۹ را فرود می‌آورد و از این‌رو این راکت‌ها تاحدی چندبارمصرف‌پذیر به‌حساب می‌آیند.

با وجود تلاش اسپیس‌ایکس برای حداکثرسازی چندبارمصرف‌پذیری فالکون ۹ و کاهش هزینه‌ی پروازهای فضایی، مرحله‌ی دوم راکت در هر پرتاب ازدست می‌رود؛ اما هدف ماسک این است که استارشیپ را به‌طور کامل چندبارمصرف‌پذیر کند. او با استارشیپ، تصویر راکتی را ترسیم کرده است که بیشتر به هواپیمایی تجاری با کم‌ترین فاصله‌ی ممکن بین هر پرواز شباهت دارد.

ماسک تقریبا یک سال پیش نسخه‌ای آزمایشی از استارشیپ را رونمایی کرد که برخلاف فالکون ۹ از فولاد ضدزنگ ساخته شده بود. با وجود ازدست‌رفتن دماغه‌ی راکت در یک حادثه، اسپیس‌ایکس بعدا آن نسخه را تا ارتفاع ۱۵۰ متر نیز به پرواز درآورد. اما از آن زمان تاکنون، برنامه‌ی ساخت استارشیپ در بوکا چیکا دچار ۴ بدبیاری بزرگ شده است. هرچند اسپیس‌ایکس در هر تلاش پیشرفت حاصل کرده است، تازه‌ترین نسخه‌ی آزمایشی استارشیپ تقریبا دو هفته پیش اندکی پس از تست موتور منفجر شد.

تأکید ماسک بر سرعت‌بخشی به ساخت استارشیپ، ۹ ماه پس از آن فاش می‌شود که جیم برایدنستاین مدیر ناسا در اظهارنظری جنجال‌برانگیز گفت این سازمان مایل است همان سطحی از اشتیاق را در اسپیس‌ایکس برای پرتاب فضانوردان ناسا ببیند که این شرکت برای برنامه‌ی استارشیپ دارد. در آن زمان ماسک در پاسخ گفت منابع اسپیس‌ایکس بیش از حد بر تکمیل ساخت فضاپیمای کرو دراگون متمرکز شده است.

اکنون که اسپیس‌ایکس بخش نخست تعهدش به ناسا را با فرستادن فضانوردان این سازمان به ایستگاه فضایی انجام داده، ماسک خواستار تمرکز شرکت بر استارشیپ شده است. به‌نقل از منابع سی‌ان‌بی‌سی، ارزش اسپیس‌ایکس از آغاز ۲۰۱۹ تاکنون نزدیک به ۱/۷ میلیارد دلار افزایش یافته و به نزدیک ۳۶ میلیارد دلار رسیده است. این شرکت با توسعه‌ی سه برنامه‌ی بلندپروازانه شامل فضاپیمای کرو دراگون، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک و راکت غول‌پیکر استارشیپ، به‌طور پیوسته جذب سرمایه کرده است.

هرچند نسخه‌ی آزمایشی اولیه‌ی استارشیپ سال گذشته پروازی نمایشی انجام داد، اسپیس‌ایکس هنوز طراحی تازه‌ی این فضاپیما را به پرواز درنیاورده است. بااین‌حال ماسک امیدوار است استارشیپ را تا ۶ ماه آینده به مدار بفرستد.

اسپیس‌ایکس به ساخت تاسیسات خود در ناحیه‌ای درامتداد خلیج مکزیک در جنوبی‌ترین بخش ایالات متحده در نزدیکی مرز مکزیک و تگزاس به‌نام بوکا چیکا ادامه می‌دهد. ماسک اشاره کرده که به‌تازگی بارها در بوکا چیکا بوده است و به این حضور خود ادامه می‌دهد. روز شنبه او نمایی هوایی از تاسیسات شرکت را توییت کرد که مجموعه‌ای رو به رشد از چادرهای تولید و بخش‌های ساخت راکت را نشان می‌داد.

ماسک در ایمیل خود از کارکنان اسپیس‌ایکس خواست تا برای کمک به تسریع بیشتر ساخت استارشیپ، زمان درخورتوجهی را در بوکا چیکا صرف کنند. اسپیس‌ایکس نزدیک به ۸ هزار کارمند دارد که اغلب آن‌ها در مقر شرکت در لس‌آنجلس یا تاسیسات کیپ کاناورال فلوریدا یا نزدیکی آستین تگزاس مشغول به کار هستند. هرچند اسپیس‌ایکس برای ساخت استارشیپ زمین‌هایی را در لس‌آنجلس تحت اجاره دارد، ایمیل ماسک نشان می‌دهد که شرکت می‌خواهد کارکنان را به نقل‌مکان به تگزاس از کالیفرنیا و فلوریدا ترغیب کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات