آیفون 12 پرو مکس به تاچ ID در زیر صفحه‌نمایش مجهز می‌شود؟

پنج‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
گفته می‌شود اپل قصد دارد در یکی از مدل‌های پرچم‌دار گوشی‌های سری آیفون ۱۲ حسگر اثرانگشت را به‌زیر صفحه‌نمایش منتقل کند. این گوشی احتمالا آیفون ۱۲ پرو مکس خواهد بود.
تبلیغات

آیفون‌های اپل جزو گوشی‌های محبوب بازار هستند و همواره کاربران توجه زیادی به آن‌ها می‌کنند. گفته می‌شود اپل قصد دارد تعداد گوشی‌هایش در سال جاری میلادی را به عدد به پنج دستگاه برساند. دستگاه اول آیفون SE نسل دوم بود که ۲۷ فروردین امسال ازطریق بیانیه‌ای مطبوعاتی رونمایی شد. بر‌این‌اساس، اپل قصد دارد گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۲ را در قالب چهار عضو معرفی کند: دو مدل معمولی و دو مدل پرچم‌دار.

آیفون‌های اپل تاکنون به حسگر اثرانگشت در زیر صفحه‌نمایش مجهز نشده‌اند؛ بااین‌حال، گوشی‌سازان اندرویدی نظیر سامسونگ و شیائومی مدت‌ها است که حسگر اثرانگشت گوشی را به زیر صفحه‌نمایش منتقل کرده‌اند. حسگرهای اثرانگشت زیر صفحه‌نمایش در چند وقت اخیر بالغ‌تر از قبل شده‌اند و نه‌تنها سرعتشان بیشتر است؛ بلکه ایمن‌تر نیز هستند. برخی از حسگرهای زیر صفحه‌نمایش از نوع اپتیکال و برخی دیگر از نوع اولتراسونیک (فراصوت) هستند. 

حسگرهای اپتیکال چند منبع نوری خاص را روشن می‌کنند و سپس ازطریق دوربین بسیار کوچکشان، از اثرانگشت عکس می‌گیرند و آن را با نمونه‌ی اثرانگشت ذخیره‌شده تطبیق می‌دهند. در نظر داشته باشید استفاده از این حسگر فقط در گوشی‌های مجهز به صفحه‌نمایش OLED امکان‌پذیر است؛ زیرا در پنل‌های OLED شکاف‌هایی خاص وجود دارد که می‌توان منابع نوری کوچک را به‌منظور تصویربرداری از اثرانگشت در آن‌ها جای داد.

همچنین در برخی دیگر از حسگرهای اپتیکال، به‌منظور افزایش امنیت از روش اندازه‌گیری خازنی استفاده می‌شود. حسگرهای دیگر در دسته‌ی فراصوت جای می‌گیرند که ازطریق فرستادن امواج صوتی، از اثرانگشت اسکنی سه‌بعدی تهیه می‌کنند؛ بنابراین، دقیق‌تر و ایمن‌تر هستند. باوجوداین، اگر در گوشی از محافظ‌های صفحه‌نمایش استفاده کنید، امکان بهره‌گیری از حسگر فراصوت از شما سلب می‌شود.

در سال‌های اخیر، اپل نشان داده است عجله‌ای برای آوردن فناوری‌های نوین به آیفون‌هایش ندارد؛ به‌همین‌دلیل، تاکنون در هیچ‌یک از آیفون‌ها حسگر اثرانگشت را در داخل صفحه‌نمایش تعبیه نکرده است. شایعه‌های پیشین می‌گفتند اهالی کوپرتینو قصد دارند مارس ۲۰۲۱ (حدودا اواخر فروردین ۱۴۰۰) گوشی جدیدی به‌نام آیفون SE پلاس معرفی کنند که در اطراف صفحه‌نمایش بریدگی ندارد. به‌گفته‌ی جان پراسر، افشاگر معروف، در آیفون SE پلاس حسگر اثرانگشت به درون دکمه‌ی پاور منتقل می‌شود. بنابر همین شایعه، انتظار داشتیم که آیفون SE پلاس به نخستین آیفونِ تمام‌صفحه تبدیل شود؛ اما ظاهرا اپل برنامه‌های دیگری در سر دارد.

آیفون 12 اپل / Apple iPhone 12

یکی از رندرهای غیررسمی منتسب‌ به آیفون ۱۲ پرو مکس اپل

کانال یوتیوب EverythingApplePro که به‌صورت ویژه درباره‌ی محصولات اپل محتوای ویدئویی تولید می‌کند، اخیرا به‌نقل از خبرگزاری اکونومیک دیلی‌نیوز شایعه‌ای جدید منتشر کرده است. براساس ادعاهای این کانال، اپل احتمالا در یکی از آیفون‌های پرچم‌دار امسال حسگر اثرانگشت را به ‌زیر صفحه‌نمایش می‌برد. گفته می‌شود این مدل آیفون ۱۲ پرو مکس (Apple iPhone 12 Pro Max) نام دارد و حسگر اثرانگشتش از نوع فراصوت خواهد بود.

براساس گفته‌های EverythingApplePro، اپل در همکاری با کوالکام موفق‌ شده حسگر اثرانگشت فراصوت را برای استفاده از زیر صفحه‌نمایش آیفون ۱۲ پرو مکس بسازد. نکته‌ی جالب این است که گفته می‌شود بخش نسبتا بزرگی از صفحه‌نمایش این گوشی توانایی دریافت حسگر اثرانگشت را دارد. گوشی‌های امروزی تنها بخش کوچکی از صفحه را به حسگر اثرانگشت اختصاص می‌دهند. همان‌طورکه اشاره کردیم، اپل ترجیح می‌دهد فناوری‌های جدید را زمانی به آیفون‌هایش اضافه کند که از بالغ‌شدن آن‌ها تا حد زیادی مطمئن باشد. به‌نظر می‌رسد اپل به این نتیجه رسیده که حسگر اثرانگشت زیر صفحه‌نمایش امروزه پیشرفت‌های درخورتوجهی کرده و دقیق و قابل‌اتکاتر از همیشه است.

ناگفته نماند پیش‌تر خبرگزاری بلومبرگ به‌نقل از منابعی آگاه مدعی شده بود حسگر اثرانگشت در سال ۲۰۲۱ به‌ زیر صفحه‌نمایش آیفون‌ها می‌رود. موضوعی که مطمئنیم، این است که اپل کار روی حسگر اثرانگشت در زیر صفحه‌نمایش را آغاز کرده است؛ بنابراین، این فناوری دیر یا زود به آیفون‌ها اضافه می‌شود. استفاده از این نوع حسگر باعث می‌شود امکان استفاده از نمایشگر تمام‌صفحه در آیفون‌ها فراهم شود. البته اضافه‌شدن تاچ ID به زیر صفحه‌نمایش به‌معنی خداحافظی با فیس ID نخواهد بود و اپل در تلاش است بتواند در سال‌های آینده دوربین سلفی و حسگرهای موردنیاز فیس ID را به‌ زیر صفحه‌نمایش منتقل کند. 

در شایعه‌های پیشین، گفته شده بود اپل قصد دارد امسال چهار گوشی در قالب خانواده‌ی آیفون ۱۲ با صفحه‌نمایش ۵/۴ و ۶/۱ (دو مدل) و ۶/۷ اینچ عرضه کند. تمامی این آیفون‌ها صفحه‌نمایش OLED خواهند داشت و از شبکه‌ی 5G پشتیبانی خواهند کرد. براساس ادعای جان پراسر، آیفون ۵/۴ اینچ OLED با قیمت پایه‌ی ۶۴۹ دلار، آیفون ۶/۱ اینچ OLED با دوربین دوگانه و قیمت پایه‌ی ۷۴۹ دلار، آیفون ۶/۱ اینچ OLED با دوربین سه‌گانه و قیمت ۹۹۹ دلار و آیفون ۶/۷ اینچ OLED (آیفون ۱۲ پرو مکس) با دوربین سه‌گانه و قیمت ۱،۰۹۹ دلار دردسترس قرار می‌گیرد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی نسل جدید آیفون‌های اپل چیست؟

قیمت گوشی و مشخصات فنی و هر اطلاعات موردنیاز دیگر برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع آیفون‌های اپل را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع گوشی‌های موبایل ایفون درکنار گالری تصاویر رسمی دردسترس خواهد بود.

*تصویر اصلی مقاله رندری غیررسمی است که ماه‌ها پیش منتشر شده و لزوما طراحی نهایی آیفون‌ ۱۲ را نشان نمی‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات