کرو دراگون اسپیس ایکس باموفقیت فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی بین‌المللی رساند

یک‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
کپسول کرو دراگون امروز بعدازظهر پس از ۱۹ ساعت سفر در فضا، باموفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد و دستاورد بزرگ دیگری را برای اسپیس ایکس و ناسا رقم زد.
تبلیغات

کپسول جدید کرو دراگون (Crew Dragon) اسپیس ایکس امروز صبح به وقت محلی (اندکی پیش از ۷ بعدازظهر به وقت ایران) باموفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) متصل شد و نخستین خدمه‌ی خود را به پایگاه مداری رساند. ورود فضانوردان به درون ایستگاه، دستاورد بزرگ دیگر برای نخستین مأموریت سرنشین‌دار اسپیس ایکس محسوب می‌شود که روز گذشته در ساعت ۲۳:۵۲ باموفقیت از کیپ کاناورال فلوریدا، زمین را ترک کرد.

اکنون، مسافران کرو دراگون شامل داگ هرلی و باب بنکن فضانوردان ناسا قرار است اقامتی تمدیدشده را در ایستگاه فضایی بین‌المللی آغاز کنند که ممکن است تا چهار ماه به‌طول انجامد. آن‌ها به سه عضو خدمه‌ای پیوسته‌اند که ازقبل درون ایستگاه زندگی می‌کردند: کریس کسیدی فضانورد ناسا و آناتولی ایوانیشین و ایوان وگنر کیهان‌نوردان روس.

 هرلی پس از تکمیل اتصال به ایستگاه گفت «واقعا باعث افتخار است که عضوی کوچک از این تلاش ۹ ساله از زمان آخرین اتصال فضاپیمایی آمریکایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی باشیم. باید به مردان و زنان اسپیس ایکس در هاوثورن و در مرکز فضایی کندی تبریک بگوییم. تلاش‌های باورنکردنی آن‌ها درطول چندین سال گذشته برای تحقق این دستاورد را بیش از این نمی‌توان بازگو کرد.»

اتصال کرو دراگون، یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های کپسول اسپیس ایکس را به نمایش گذاشت: سامانه‌ی اتصال خودکار. این وسیله‌ی نقلیه به‌نحوی طراحی شده است که می‌تواند بدون هیچ‌گونه دخالت مسافران انسانی، به‌طور خودکار به ایستگاه فضایی نزدیک شود و خود را به یک درگاه اتصال استانداردشده متصل کند. اسپیس ایکس سال گذشته هنگام ارسال نسخه‌ای آزمایشی از کرو دراگون بدون سرنشین به ایستگاه فضایی بین‌المللی، باموفقیت این توانایی را نمایش داد. اما شرکت این‌بار نیاز داشت تا اثبات کند که کرو دراگون می‌تواند هنگام حمل انسان نیز به ایستگاه فضایی متصل شود.

قابلیت اتصال خودکار به‌روزرسانی درخورتوجهی برای کرو دراگون محسوب می‌شود. کارگو دراگون یا دراگون باربری که نسخه‌ی پیشین کرو دراگون بود، هنگام تحویل تجهیزات و غذا به پایگاه مداری، این توانایی را نداشت که به‌طور مستقیم به ایستگاه فضایی متصل شود. فضانوردان حاضر در ایستگاه در تمام آن مأموریت‌های باربری باید از بازوی رباتیکی استفاده می‌کردند تا کارگو دراگون را بگیرند و آن را به سمت درگاه اتصال بیاورند. این تکنیک که پهلوگیری نام دارد، به تلاش فراوان خدمه‌ی ایستگاه فضایی نیاز دارد؛ اما کرو دراگون هنگام رساندن خدمه‌ی جدید می‌تواند بدون نیاز به هرگونه دخالت به ایستگاه متصل شود.

اتصال کرو دراگون به ایستگاه فضایی پس از آن به‌وقوع می‌پیوندد که فضانوردان تقریبا ۱۹ ساعت را درون کپسول و درحال چرخش به دور زمین سپری کردند. بنکن و هارلی پس از رسیدن به مدار اعلام کردند که نام اندور را روی کپسول کرو دراگون گذاشته‌اند. آن‌ها همچنین درجریان پخش زنده و درحالی‌که از روی صندلی‌ها بلند شده و لباس‌های فضانوردی‌شان را درآورده بودند، تصاویری را از درون کپسول کرو دراگون نشان دادند.

نمای کرو دراگون از ایستگاه فضایی بین المللی

نمای فضاپیمای کرو دراگون از ایستگاه فضایی بین‌المللی، تقریبا دو ساعت پیش از اتصال کپسول

هرلی و بنکن همچنین درجریان سفرشان در فضا و پیش از رسیدن به ایستگاه، خوابیدن در کپسول کرو دراگون را تجربه کردند. بنکن پیش از اتصال به ایستگاه گفت «معلوم شد که فضاپیما مکانی آسوده برای چرت‌زدن است. ما شب گذشته خواب شبانه‌ی خوبی داشتیم. از اینکه چقدر راحت درون فضاپیما خوابیدیم، غافلگیر شدیم. کرو دراگون قدری کم‌سروصداتر از شاتل فضایی است.» کرو دراگون مجهز به توالت نیز است تا درصورت نیاز درحین سفر، فضانوردان از آن استفاده کنند.

اکنون که هرلی و بنکن به ایستگاه فضایی رسیده‌اند، معلوم نیست کی به خانه بازخواهند گشت. انتظار می‌رود آن‌ها بین ۶ الی ۱۶ هفته‌ی آتی را در فضا سپری کنند. بااین‌حال، همه‌چیز به این بستگی دارد که ناسا حین اقامت فضانوردان در ایستگاه، چه مقدار کار از آن‌ها بخواهد. این سازمان در آینده درباره‌ی زمان بازگشت خدمه‌ی کرو دراگون به زمین تصمیم‌گیری خواهد کرد.

کرو دراگون مجهز به سپری حرارتی برای محافظت فضانوردان از مسیر آتشین بازگشت به خانه است. این فضاپیما همچنین چهار چتر نجات دارد که برای کاهش سرعت کپسول حین افتادن درون اقیانوس طراحی شده‌اند. وقتی هرلی و بنکن به زمین بازگردند، واپسین آزمایش کرو دراگون برای ناسا به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری به پایان خواهد رسید و کپسول آماده‌ی ارسال منظم فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد شد.

پوشش زنده زومیت از پرتاب تاریخی کرو دراگون:

پوشش زنده ویدیویی زومیت از پرتاب تاریخی کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس شروع شد.https://www.pscp.tv/w/1YpJkQBdakEKj— Zoomit | زومیت (@TheZoomit) May 30, 2020
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات