هواوی تراشه‌های فراوانی انبار کرده است

یک‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
هواوی به‌دلیل تحریم‌ها اجازه‌ی همکاری تجاری با تراشه‌سازان آمریکایی را ندارد. گفته می‌شود هواوی به‌اندازه‌ای تراشه انبار کرده که تا دو سال بدون ‌مشکل به‌کار خود ادامه دهد.
تبلیغات

اوایل ماه مه، دونالد ترامپ تحریم‌های ایالات متحده علیه هواوی را تا سال ۲۰۲۱ تمدید کرد؛ تحریم‌هایی که به‌موجب آن‌ها هواوی اجاز‌ه‌ی همکاری تجاری با شرکت‌های آمریکایی را ندارد. به‌دنبال تمدید تحریم‌ها، اقدامات ایالات متحده علیه هواوی تشدید شد. وزارت دادگستری آمریکا تحریم‌ها را گسترش داد تا بخت هواوی برای کار با تراشه‌سازان بین‌المللی هم کاهش پیدا کند. بدین‌ترتیب، TSMC تمامی سفارش‌های جدید هواوی را به‌حالت تعلیق درآورد. 

TSMC بزرگ‌ترین شرکت قراردادی تولیدکننده‌ی تراشه در دنیا است و هواوی از سال‌ها پیش با این شرکت همکاری تجاری می‌کند. طبق بررسی‌ها، بخش عمده‌ی تراشه‌های به‌کاررفته در گوشی‌های هواوی را TSMC تولید می‌کند و این شرکت حتی وظیفه‌ی تولید پردازنده‌های هوش مصنوعی و تراشه‌های مرتبط ‌به شبکه را نیز برای هواوی برعهده دارد. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند قطع ارتباط با تراشه‌سازان بین‌المللی بیشتر از نبود GMS روی گوشی‌های هواوی به این شرکت چینی ضربه بزند.

به‌تازگی رسانه‌ی Nikkei Asian Review خبر مهمی درباره‌ی اقدامات هواوی به‌منظور کاهش آثار تحریم‌های آمریکا منتشر کرده است. این رسانه به‌نقل از منابعی آگاه می‌نویسد هواوی به‌حدی تراشه انبار کرده است که تا دو سال کار خود را راه بیندازد. براساس ادعاهای این رسانه، عمده‌ی تراشه‌های انبارشده متعلق ‌به شرکت اینتل هستند. هواوی از این تراشه‌ها برای ساخت ایستگاه‌های ثابت ارائه‌دهنده‌ی خدمات ارتباط رادیویی استفاده می‌کند. همچنین، این شرکت به تراشه‌های اینتل برای تقویت زیرساخت‌های کسب‌و‌کار نوظهور خود در حوزه‌ی ابری نیاز دارد. Nikkei Asian Review ادعا می‌کند تراشه‌های یادشده «ضروری‌ترین قطعات موردنیاز هواوی» هستند.

افزون‌براین، منابع آگاه رسانه‌ی Nikkei Asian Review ادعا کرده‌اند هواوی روند خرید تراشه‌ را در پایان سال ۲۰۱۸، یعنی هنگام دستگیری منگ وانژو، مدیر مالی ارشد این شرکت در کانادا، آغاز کرده است. در آن زمان، گفته شد منگ وانژو تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را نقض کرده است؛ ادعایی که البته هواوی به‌شدت آن را رد کرد. به‌نظر می‌رسد چینی‌ها به‌دنبال بازداشت منگ وانژو احساس خطر‌‌ و آینده‌ی روابط خود را با آمریکا پیش‌‌بینی کرده‌اند. همین موضوع باعث شده است هواوی خرید تراشه را از سال ۲۰۱۸ آغاز کند.

هفته‌ی گذشته، هواوی اعلام کرد در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۶۷/۴ میلیارد یوآن (تقریبا ۲۳/۴۵ میلیارد دلار) را برای انبارکردن تراشه و قطعات و مواداولیه‌ی موردنیاز خود هزینه کرده است. Nikkei Asian Review می‌نویسد هواوی انبارهای خود را برای جنگ شدیدتر با آمریکا آماده می‌کند. بدین‌ترتیب، ایده‌ی اصلی هواوی این است که اگر برای مثال میزان تقاضای واقعی فقط ۱۰۰ واحد در هر ماه باشد، این شرکت ۱۵۰ واحد را سفارش می‌دهد و انبار می‌کند. انبارکردن تراشه‌های حافظه کار عاقلانه‌ای است؛ زیرا این تراشه‌ها برخلاف تراشه‌های پردازنده به‌صورت نسل‌به‌نسل تغییری درخورتوجه به‌خود نمی‌بینند.

 زایلینکس و اینتل و AMD همگی جزو شرکت‌هایی هستند کم‌و‌بیش با هواوی همکاری کردند و نمایندگانشان با رسانه‌ی Nikkei Asian Review گفت‌و‌گو کردند. تمامی این شرکت‌ها می‌گویند قصد دارند از فرمان‌های اخیر دولت ترامپ کاملا پیروی کنند. بر‌همین‌اساس، Nikkei Asian Review می‌نویسد زایلینکس به‌خوبی از بندهای جدید اضافه‌شده‌ی وزارت دادگستری ایالات متحده به تحریم‌های هواوی آگاه و در حال ارزیابی تأثیرات آن بر کسب‌و‌کار خود است.

اینتل نیز بیانیه‌ای دراختیار Nikkei Asian Review قرار داده و در آن، می‌گوید قصد دارد خودش را کاملا با قوانین وضع‌شده‌ی آمریکا برای صادرات محصولات سازگار و از این قوانین اطاعت کند. این موضوع تحریم‌های اخیر را نیز شامل می‌شود. AMD می‌گوید: «براساس بررسی اولیه‌ی انجام‌شده روی اصلاحات اعمال‌شده در قانون FDPR‌، اعتقاد داریم این قانون جلو AMD را برای فروش محصول به هواوی نمی‌گیرد». سامسونگ، SK Hynix، میکرون و هواوی تاکنون ترجیح داده‌اند به‌درخواست خبرنگاران برای ارائه‌ی توضیحات بیشتر در این رابطه پاسخ ندهند. ناگفته نماند شرکت Kioxia تأکید کرده خود را به پیروی از قوانین ایالات متحده ملزم‌ می‌داند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این موضوع چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات