هواوی احتمالا رایانه‌ای شخصی با پردازنده و سیستم‌ عامل اختصاصی معرفی می‌کند

یک‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
به‌نظر می‌رسد هواوی قصد دارد در آینده‌ای نزدیک رسما وارد بازار کامپیوتر‌های شخصی شود. نخستین کامپیوتر‌ی هواوی احتمالا به سیستم‌عامل هارمونی و پردازنده‌ی کان‌پنگ مجهز خواهد بود.
تبلیغات

براساس گزارش‌های جدید، هواوی از مدتی پیش کار روی کامپیوتر‌ی شخصی اختصاصی‌اش را آغاز کرده است و قصد دارد در آن از جایگزینی برای ویندوز ۱۰ مایکروسافت استفاده کند. بر‌همین‌اساس، پی‌سی اختصاصی هواوی قرار است نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل هارمونی (HarmonyOS) داشته باشد. هواوی سیستم‌عامل HarmonyOS را در کنفرانس توسعه‌دهندگان ۲۰۱۹ (HDC 2019) و به‌دنبال قرارگرفتن در فهرست سیاه ایالات متحده معرفی کرده بود

خبرگزاری هواوی‌سنترال اخیرا به‌نقل از یکی از افشاگران نام‌آشنا در شبکه‌ی اجتماعی ویبو، مدعی شده HarmonyOS 2.0 قرار است نام سیستم‌عاملی باشد که هواوی می‌خواهد آن را جایگزین ویندوز ۱۰ کند. ظاهرا چینی‌ها در کامپیوتر‌های شخصی از پردازنده‌ی اختصاصی خودشان نیز استفاده کرد‌ه‌اند که از آن با نام کان‌پنگ (Kunpeng) یاد می‌شود. هواوی از مدتی پیش‌فروش پردازنده‌ها و مادربردهای اختصاصی سری کان‌پنگ را‌ به مشتریان سازمانی آغاز کرده است. 

هواوی احتمالا اواخر تابستان امسال سیستم‌عامل هارمونی ۲ را برای کامپیوتر‌های شخصی معرفی می‌کند

هواوی در سال ۲۰۱۹ نخستین مادربرد اختصاصی سری کان‌پنگ را برای کامپیوتر‌های رومیزی معرفی کرد که ظاهرا براساس پردازنده‌ی کان‌پنگ ۹۲۰ (Kunpeng 920) ساخته بود. این مادربرد با قطعات مختلف نظیر حافظه‌ی رم و حافظه‌ ذخیره‌سازی و کارت‌های رابط شبکه (NIC) سازگاری دارد. در آن زمان، هواوی اعلام کرد پردازنده‌ کان‌پنگ ۹۲۰ از چهار هسته‌ی پردازشی،‌ هشت ترد، فرکانس ۲/۶ گیگاهرتزی بهره‌مند است. همچنین گفته شد مادربرد سری کان‌پنگ از شش رابط هارد درایو SATA 3.0 به‌همراه دو درگاه حافظه‌ی M.2 SSD بهره می‌برد.

پردازنده کان پنگ 920 هواوی / Huawei Kunpeng 920

پردازنده‌ی کان‌پنگ ۹۲۰ هواوی

مادربرد اختصاصی هواوی از چهار درگاه رم DDR4-2400 UDIMM و حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی رم پشتیبانی می‌کند. همچنین، مادربرد کان‌پنگ از چهار درگاه USB 3.0 و چهار درگاه USB 2.0 بهره‌مند است. فراموش نکنید پردازنده و مادربرد کان‌پنگ هواوی دردسترس کاربران عادی قرار ندارد و تنها برای استفاده‌ی سازمانی عرضه شده است. احتمال می‌دهیم چینی‌ها بخواهند در مراسم HDC امسال، مادربرد و پردازنده‌ی مذکور را برای کاربران عادی نیز معرفی و عرضه کنند. تاکنون، مشخص نشده است هواوی قصد دارد در چه تاریخی HDC 2020 را برگزار کند؛ با‌این‌حال، پیش‌بینی می‌شود برگزاری آن برای آگوست (مرداد و شهریور ۱۳۹۹) تعیین شده باشد. 

هواوی پیش‌تر مادربرد و پردازنده‌ی اختصاصی سری کان‌پنگ را برای استفاده‌ی سازمانی عرضه کرده است

خبرگزاری هواوی‌سنترال همچنین می‌گوید هواوی توانسته است حمایت چندین شهر و استان و منطقه را در کشور چین به‌منظور راه‌اندازی زنجیره‌ی تأمین کامپیوتر‌های شخصی خود به‌دست بیاورد. کامپیوتر‌ی شخصی هواوی با سیستم‌عامل هارمونی و پردازنده‌ی کان‌پنگ در بازار چین عرضه خواهد شد. بدین‌ترتیب، به‌نظر می‌رسد هواوی قصد دارد ابتدا تمرکز خود را در بازار کامپیوتر‌های شخصی معطوفِ چین کند و سپس در بازارهای جهانی قدرتمندانه حضور یابد. 

در پی اعمال تحریم‌های سخت، هواوی تلاش بسیاری کرد تا بتواند در حد امکان میزان وابستگی خود به محصولات و فناوری‌های آمریکایی را کاهش دهد. HarmonyOS را می‌توان یکی از اقدامات مهم هواوی برای رسیدن به استقلال نرم‌افزاری به‌حساب آورد. ناگفته نماند چینی‌ها پیش‌تر چندین تلویزیون هوشمند را با برند هواوی و آنر و این سیستم‌عامل عرضه کرده‌اند. تحریم‌های آمریکا باعث شدند تمامی شرکت‌های فعال در این کشور از همکاری تجاری با هواوی منع شوند. بدین‌ترتیب، در گوشی‌ها و تبلت‌ های جدید این شرکت اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل را شاهد نیستیم.

سیستم عامل هارمونی هواوی / Huawei HarmonyOS

سیستم‌عامل هارمونی هواوی

هواوی در همین زمینه تلاش کرد سرویسی با عنوان «خدمات موبایلی هواوی» موسوم ‌به HMS برای جایگزینی با خدمات موبایلی گوگل (GMS) راه‌اندازی کند تا بتواند مشکلات ایجاد‌شده را تا حدی کاهش دهد. خدمات موبایلی هواوی شامل سرویس‌های ویژه‌ای است که شباهت زیادی به سرویس‌های ارائه‌شده‌ی GMS دارد. هواوی فروشگاه آنلاینی برای اپلیکیشن‌ها دارد که از آن با نام اپ‌گالری (AppGallery) یاد می‌شود. چینی‌ها می‌گویند اپ‌گالری سومین فروشگاه بزرگ اپلیکیشن‌محور دنیا به‌شمار می‌آید.

هواوی پیش‌تر در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرده بود:

فروشگاه اپ‌گالری جزو سه فروشگاه آنلاین اپلیکیشن‌محور برتر دنیا است و به بیش از ۶۰۰ میلیون دستگاه هواوی خدمت‌رسانی می‌کند که در بیش از ۱۷۰ کشور یا منطقه فعال هستند. اپ‌گالری شامل آرشیوی غنی از اپلیکیشن‌های جهانی و محلی است.

از چند ماه پیش، برخی رسانه‌ها گفته بودند هواوی قصد دارد امسال سیستم‌عامل هارمونی را برای دستگاه‌های دیگری به‌جز تلویزیون‌های هوشمند دردسترس قرار دهد. هواوی پیش‌تر ‌هنگام برگزاری کنفرانس HDC 2019 نقشه‌ی راه سیستم‌عامل هارمونی را منتشر کرده بود. چینی‌ها در آن زمان اعلام کرده‌ بودند HarmonyOS 2.0 در سال ۲۰۲۰ دردسترس قرار می‌گیرد. هواوی در همان زمان مدعی شده بود هارمونی سیستم‌عاملی است که با انواع پلتفرم‌ها سازگاری دارد. گفته می‌شود هواوی درکنار تلویزیون‌های هوشمند، قصد دارد سیستم‌عامل هارمونی را برای رابط کاربری خودروها و کامپیوتر‌های شخصی و ساعت‌های هوشمند منتشر کند. این سیستم‌عامل تا سال ۲۰۲۲ به پلتفرم‌های بیشتری نیز راه پیدا خواهد کرد. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی کامپیوتر‌ی شخصی هواوی با سیستم‌عامل هارمونی و پردازنده‌ی کان‌پنگ چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات