سازمان ICANN با فروش مدیریت دامنه org. مخالفت کرد

یک‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پیشنهاد خرید مدیریت دامنه org که از ماه‌ها پیش ازسوی یک سازمان خصوصی مطرح شده بود، با مخالفت صریح ICANN مواجه شد.
تبلیغات

سازمان ناظر بر دامنه‌های اینترنتی، با انتقال مالکیت سیستم مدیریت دامنه‌ سطح بالای org از یک سازمان غیرانتفاعی به شرکتی خصوصی، مخالفت کرد. سازمان ICANN می‌گوید به‌هیچ‌وجه با فروش اپراتور Public Interest Registry، سازمان غیرانتفاعی مالک و مدیر دامنه‌ی org، موافقت نخواهد کرد. مدیران سازمان اعتقاد دارند فروش این اپراتور، منجر به ایجاد عدم قطعیت و شرایط نابسامان در بازار می‌شود. آن‌ها همچنین به اهداف شرکت متمایل به خرید، Ethos Capital هم به‌عنوان دلایلی برای رد کردن پیشنهاد اشاره کردند.

هیئت‌مدیره‌ی ICANN در یک پست وبلاگی خاطرنشان کرد که فروش دامنه org، تمرکز مدیریت آن را از فرایندهای کنونی در PIR به سودآوری یک شرکت خصوصی متمایل می‌کند. ازنظر آن‌ها، «شرکت خریدار تنها به‌دنبال منافع بیشتر برای سهام‌داران خود است و هیچ برنامه‌ی مشخصی برای حفظ و حراست از جامعه‌ی org ندارد». در ادامه، به ایجاد بدهی ۳۶۰ میلیون دلاری برای PIR درصورت فروش اشاره می‌شود که بحران‌هایی را برای فعالیت‌های عملیاتی در آینده به‌همراه خواهد داشت.

دامنه org درحال‌حاضر توسط سازمان غیرانتفاعی PIR مدیریت می‌شود

انجمن Internet Society موسوم به ISOC در سال ۲۰۰۳ سازمان غیرانتفاعی PIR را برای مدیریت دامنه‌های org راه‌اندازی کرد. دامنه‌ای که از اولین موارد ثبت‌شده در تاریخ اینترنت بود و از سال ۱۹۸۵ فعالیت می‌کند. انجمن مذکور در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که مدیریت دامنه‌ی سطح بالای org در قابل دریافت یک میلیارد دلار، به شرکت Ethos واگذار خواهد شد. با اعلام این خبر، بسیاری از فعالان دنیای اینترنت ازجمله گروه مدافعان حقوق آنلاین، Electronic Frontier Foundation با انتقاد روبه‌رو شد. ICANN نیز در همان ابتدا مخالفت شدید خود را اعلام کرد. استر دایسون، عضو ارشد هیئت‌مدیره‌ی ICANN از مخالفان جدی طرح بود.

در طرح پیشنهادی، به‌شدت تأکید شده بود که سازمان خصوصی مالک جدید، هیچ تأثیری روی افزایش قیمت دامنه یا سانسور محتوا در آن نخواهد داشت. بااین‌حال مخالفان مدعی بودند که ماهیت مدیریت یک دامنه‌ی غیرانتفاعی توسط یک شرکت خصوصی، با چنین ادعاهای هم‌خوانی ندارد. ICANN در بیانیه‌ی مخالفت خود، به احتمال مخالفت شدید سیاست‌مداران و سازمان‌های گوناگون به قرارداد احتمالی اشاره می‌کند. درمقابل، هیچ‌گونه پشتیبانی از طرح هم به‌جز ازسوی افراد ذی‌نفع در انتقال مالکیت دامنه دیده نمی‌شود.

فروش دامنه org

بحث و مخالفت‌ها پیرامون انتقال مدیریت دامنه‌ی org، در ماه‌های اخیر باعث شد تا یک شرکت نه‌چندان مطرح به صدر اخبار دنیای فناوری بیاید. دراین‌میان، ICANN هم چند بار تصمیم‌گیری خود را به تعویق انداخت تا اطلاعات تکمیلی پیرامون پیشنهاد انتقال دریافت کند. دادستان کل کالیفرنیا، خاویر بسرا، در ابتدای ماه گذشته‌ی میلادی سازمان ICANN را به رد پیشنهاد ملزم کرده بود. او گفته بود که پیشنهاد جدید، به احتمال بالا «منجر به اختلال در پایداری عملیاتی دامنه‌ی org» هم خواهد شد. ICANN در اطلاعیه‌ی جدید خود، به هشدار بسرا هم اشاره کرد.

شرکت ETHOS و انجمن ISOC با تصمیم ICANN مخالفت کرده و حتی آن را محکوم کردند. اتوس در بیانیه‌ای پیرامون تصمیم اخیر گفت: «رخداد امروز، مسیر را برای ICANN هموار می‌کند تا در آینده هم مخالفت‌های یک‌جانبه و تحت تأثیر گروه‌های خارجی علیه انتقال مالکیت‌ها داشته باشد». در بخشی از بیانیه‌ی ISOC هم می‌خوانیم:

اگرچه انجمن ISOC به نقش مهم ICANN در پشتیبانی از عملکردهای ساختاردهی فنی اینترنت احترام می‌گذارد، اما از عملکرد اخیر آن‌ها در حوزه‌ی تنظیم‌گری بسیار متعجب شد. این سازمان هیچ‌‌گاه برای چنین فعالیت‌هایی برنامه‌ریزی نشده بود. ما برخلاف تصمیم ICANN، به تلاش برای اتصال هرچه بیشتر مردم به اینترنت و تقویت آن ادامه می‌دهیم.

بسیاری از فعالان سازمانی دیگر در دنیای اینترنت، از تصمیم ICANN خشنود شدند. به‌عنوان مثال EFF در تحسین تصمیم‌گیری جدید گفت که این رویکرد، «یک پیروزی بزرگ برای میلیون‌ها سازمان غیرانتفاعی، سازمان‌های جامعه‌ی شهر و افرادی بود که از دامنه‌ی org برای ساختن خانه‌ی آنلاین خود استفاده می‌کنند».

گروهی از قانون‌‌گذاران مهم ایالات متحده نیز از تصمیم ICANN حمایت کردند. سناتور ران وایدن به‌عنوان یکی از شخصیت‌های مشهور حامی ICANN اعتقاد دارد درصورت فروش مالکیت، سیستم ثبت دامنه‌ی org با میلیون‌ها دلار بدهی روبه‌رو می‌شود که در شرایط بحرانی کنونی، اصلا قابل‌قبول نیست. از نظر او دراین‌میان تنها یک شرکت خصوصی با بهره‌گیری از درآمد سازمان‌های غیرانتفاعی و اشخاص، ثروتمندتر می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات