مرکز داده ۴۰۷ رکی ایرانسل توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد

پنج‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۹
مطالعه 2 دقیقه
مرکز داده ایرانسل امروز در رویداد «آیین رونمایی از پروژه‌های پیشران اقتصاد دیجیتال» با حضور رییس جمهور رونمایی شد.
تبلیغات

مرکز داده‌ی ایرانسل (مرکز داده اقماری شماره یک شبکه ملی اطلاعات) در غرب تهران، صبح امروز، پنجشنبه، ۸ خردادماه، طی مراسم آنلاین «آیین رونمایی از پروژه‌های پیشران اقتصاد دیجیتال»، توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد.

رئیس‌جمهور در این مراسم با اشاره به خصوصی‌سازی خدمات حوزه‌ی اقتصاد دیجیتال، از ایرانسل به‌عنوان شرکتی غیردولتی یاد کرد که می‌توانند بار مسئولیت سنگین خدمات اقتصاد دیجیتال را بر عهده گیرد و همانطور که از ابتدای دولت بر واگذاری اقتصاد به مردم و شرکت‌های خصوصی تاکید شده، امروز در بخش خدمات نیز به همین روال کار خود ادامه دهد.

مرکز داده بزرگ ایرانسل طی کمتر از یک سال (۹ ماه) با ظرفیت ۴۰۷ عدد رک، مساحت ۱۵۱۸ متری و سرمایه‌گذاری ۱۱۰۰ میلیارد تومانی راه‌اندازی شده است. از این پس، حدود ۴۵۰۰ سرور جدید با قابلیت میزبانی بیش از ۴۰هزار سرور مجازی با کاربری‌های گوناگون در محیط ابری، به ظرفیت ایرانسل و شبکه ملی اطلاعات افزوده می‌شود. بدین ترتیب ۲۵ درصد به ظرفیت رک‌های فعال در شبکه ملی اطلاعات افزوده شده که از اهداف زیرساختی شبکه ملی اطلاعات محسوب می‌شود و توسعه‌ی محتوا را سرعت می‌بخشد.

جلوگیری از خروج اطلاعات از کشور و تأمین استقلال در فضای مجازی از دیگر کارکردهای این مرکز بزرگ داده‌ای عنوان شد.

بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل، شرکت ایرانسل را درنتیجه‌ی همکاری با سرمایه‌گذار خارجی (شرکت MTN آفریقای جنوبی) و شرکای داخلی در حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست و هدف از راه‌اندازی آن را ارائه‌ی بهترین خدمات با بالاترین کیفیت و قیمت مقرون به صرفه، ترویج و تضمین رقابت سالم، تبدیل خدمات تلفن همراه از حالت لوکس و انحصاری به محصولی ارزان‌قیمت و کاربردی، بهبود کیفیت خدمات ارتباطی، گسترش دسترسی آحاد مردم به این خدمات و توسعه‌ی سریع نسل‌های جدید فناوری در کشور عنوان کرد.

آرند دررابطه‌با آمار پوشش‌دهی ایرانسل در کشور گفت، این اپراتور ۸۷/۰۵ جمعیت کشور ازجمله ۱۷،۶۴۴ روستا و ۵۱ میلیون مشترک را به سهم بازار ۴۳/۴۶ درصدی و سهم مصرف دیتای ۴۹/۷ درصدی پوشش می‌دهد. به‌گفته‌ی آرند، ایرانسل با کل سرمایه‌گذاری هشت میلیارد دلاری خود، موجب ایجاد ۲۳۰۰ شغل مستقیم و بیش از ۶۸هزار شغل غیرمستقیم شده و در اقتصاد دیجیتال کشور سهم سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومانی دارد.

کمک ایرانسل به توسعه‌ی کسب‌وکارهای دیجیتال ازطریق حمایت از بومی‌سازی و توسعه‌ی کسب‌وکارهای دیجیتال، حمایت از شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار و پیمانکاران داخلی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به ارزش حدودی ۲۰هزار میلیارد ریال، راه‌اندازی مرکز نوآوری ایرانسل در دانشگاه شریف برای استفاده از توان تیم‌های استارتاپی و مشارکت در شکل‌گیری صندوق نوآفرین بوده است.

ایرانسل همچنین در گروه اسنپ سرمایه‌گذاری کرده که این سرمایه‌گذاری موجب ایجاد تعداد ۲۹۰۰ شغل مستقیم شده است.

در بخش‌های دیگر مراسم امروز، پروژه‌های «خدمات ابری آسیاتک»، «طرح حمایتی استارتاپ‌های آسیب‌دیده از کرونا» و طرح «هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» نیز معرفی و رونمایی شدند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات