سامسونگ تولید تراشه اکسینوس ۹۹۲ با لیتوگرافی ۵ نانومتری را از ماه اوت شروع می‌کند

پنج‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
تولید انبوه تراشه اکسینوس ۹۹۲ سامسونگ در شرایطی از ماه اوت آغاز می‌شود که پردازنده مرکزی این تراشه از هسته‌های کرتکس A78 قدرت می‌گیرند.
تبلیغات

چندی پیش مشخص شد که سامسونگ زیرساخت‌های مناسب برای تولید تراشه‌هایی با لیتوگرافی ۵ نانومتری را فراهم کرده است و گویا اولین تراشه‌ای نیز که طی چنین فرآیندی تولید می‌شود، اکسینوس ۹۹۲ نام دارد.

حال، شرکت کره‌ای رسما اعلام کرده است که تولید انبوه تراشه اکسینوس ۹۹۲ از ماه اوت ۲۰۲۰ شروع می‌شود و همچنین توضیحاتی نیز در مورد سخت‌افزار به‌کار گرفته شده در این تراشه ارائه شده است که به بررسی آن خواهیم پرداخت.

پردازنده مرکزی تراشه اکسینوس ۹۹۲ از هسته‌های کرتکس A78 استفاده می‌کند و دیگر خبری از هسته‌های اختصاصی سامسونگ نیست. وظیفه محاسبه داده‌های گرافیکی نیز به پردازنده گرافیکی Mali G78 سپرده شده است. علاوه بر آن، تراشه اکسینوس ۹۹۲ از مودمی برخوردار است که از فناوری 5G پشتیبانی می‌کند.

با این حال، گفته نشده است که آیا مودم روی تراشه اکسینوس ۹۹۲ کار گذاشته شده یا به‌صورت جداگانه روی مادربرد گوشی هوشمند قرار می‌گیرد. در هر صورت، گفته می‌شود که شاهد پیشرفت قابل توجهی از نظر عملکرد و مصرف انرژی تراشه اکسینوس ۹۹۲ در مقابل با نسل پیشین یعنی اکسینوس ۹۹۰ خواهیم بود.

در اکسینوس ۹۹۰ از پردازنده‌ای استفاده شد که مجهز به تراشه کرتکس A77 بود و همچنین پردازنده گرافیکی Mali G77 وظیفه محاسبات داده‌های گرافیکی را به عهده داشت. با این حال، شرکت ARM که وظیفه طراحی هسته‌ها و پردازنده گرافیکی سری Mali را به عهده دارد، گفته که هسته‌های جدید کرتکس A78 در مقایسه با نسل پیشین از ۲۵ درصد بهبود در عملکرد برخوردار است و همچنین مصرف انرژی نیز تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

مشخصات تراشه اکسینوس 992 سامسونگ

با این حساب می‌توان انتظار داشت که در اکسینوس ۹۹۲ شاهد پیشرفت‌های چشمگیری نسبت به اکسینوس ۹۹۰ باشیم. شاید مهم‌ترین تغییر نیز در فرایند تولید باشد؛ زیرا اکسینوس ۹۹۰ با لیتوگرافی ۷ نانومتری و اکسینوس ۹۹۲ با لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید می‌شود.

در مقایسه‌ای جالب می‌توان به تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ ساخت کوالکام اشاره کرد که پردازنده آن از هسته‌های کرتکس A77 و کرتکس A55 استفاده می‌کند. انتظار می‌رود جهش مثبتی که اکسینوس ۹۹۲ نسبت به اکسینوس ۹۹۰ دارد در اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس مشاهده کنیم که گویا اواخر سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد.

انتظار می‌رود اولین محصولی که مجهز به تراشه اکسینوس ۹۹۲ شده است، گوشی سامسونگ گلکسی نوت ۲۰ و احتمالا مدل‌های دیگر آن باشد. با وجود اینکه در گزارش مالی سامسونگ به معرفی و عرضه سری گلکسی نوت ۲۰ در سال ۲۰۲۰ اشاره شده است؛ اما هنوز زمان دقیقی برای رونمایی از جدیدترین نسخه از سری گلکسی نوت مشخص نشده و نمی‌دانیم چه زمانی سامسونگ با رونمایی از پرچم‌دار جدید خود طرفداران را غافل‌گیر خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات