تراشه اکسینوس 880 سامسونگ معرفی شد

سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
سامسونگ به‌تازگی تراشه‌ای 5G با نام اکسینوس ۸۸۰ معرفی کرده است؛ این تراشه شباهت‌های زیادی با اکسینوس ۹۸۰ دارد و در برخی جوانب از آن ضعیف‌تر است.
تبلیغات

سامسونگ در حوزه‌ی تولید تراشه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و پیش‌تر به‌شکل جدی در بازار تراشه‌های 5G ورود کرده است. این شرکت کره‌ای‌ هم‌اکنون دو تراشه‌ی 5G اختصاصی با نام‌های اکسینوس ۹۸۰ و اکسینوس ۹۹۰ دارد. سامسونگ برای بالا بردن تنوع تراشه‌های 5G خود ساعاتی پیش از تراشه‌ای جدید پرده‌برداری کرد که با نام اکسینوس ۸۸۰ فایوجی (Samsung Exynos 880 5G) شناخته می‌شود.

تراشه‌ی جدید سامسونگ شباهت‌هایی بسیار زیاد با پرچم‌دار پیشین این شرکت یعنی اکسینوس ۹۸۰ دارد. بر این اساس پردازنده‌ی مرکزی تراشه‌ی اکسینوس ۸۸۰ مجهز به هشت هسته‌ی پردازشی است که دو مورد از آن‌ها از نوع کورتکس A77 و ۶ هسته‌ی دیگر از نوع کورتکس A55 هستند. به‌علاوه اکسینوس ۸۸۰ همچون مدل ۹۸۰ به پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G76 MP5 مجهز شده است.

سامسونگ اکسینوس ۸۸۰ را با اتکا بر لیتوگرافی (نود پردازشی) ۸ نانومتری ساخته و در آن از واحد پردازش مبتنی‌بر شبکه‌ی عصبی (NPU) مستقل به‌منظور پردازش‌های مربوط به یادگیری ماشین استفاده کرده است. ناگفته نماند اکسینوس ۹۸۰ نیز همین لیتوگرافی و همین NPU را داشت.

تراشه‌ی اکسینوس ۸۸۰ سامسونگ مجهز به مودم 5G مجتمع است که امکان اتصال به سرعت اینترنت بالا را فراهم می‌سازد. به‌لطف اینترنت 5G می‌توانید بدون هیچ‌گونه قطعی به استریم ویدئو از پلتفرم‌های آنلاین بپردازید و با سرعت بالا فایل‌های مدنظر خود را از اینترنت دانلود کنید.

سامسونگ می‌گوید اکسینوس ۸۸۰ در راستای تسهیل برخی کارهای حوزه‌ی 5G نظیر واقعیت ترکیبی و تجربه‌ی بازی در فضای ابری معرفی شده است و از شبکه‌ی 5G با امواج دارای فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز (sub-6GHz) پشتیبانی به‌عمل می‌آورد. این نسخه از شبکه‌ی فایوجی دامنه‌ی پوشش بسیار وسیعی دارد، اما سرعت آن نسبت‌به نسخه‌ی دیگر کمتر است. طبق ادعای سامسونگ، اکسینوس ۸۸۰ حداکثر سرعت آپلود ۱/۲۸ گیگابیت‌بر‌ثانیه و حداکثر سرعت دانلود ۲/۵۵ گیگابیت‌بر‌ثانیه را ارائه می‌دهد. کره‌ای‌ها می‌گویند سرعت دانلود تراشه به‌هنگام استفاده از تکنیکی ویژه با نام اتصال دوگانه‌ی E-UTRA-NR می‌تواند به ۳/۵۵ گیگابیت‌بر‌ثانیه ارتقا پیدا کند. این تکنیک، توانایی‌های 5G و LTE را با یکدیگر ادغام می‌کند. 

با وجود همه‌ی این شباهت‌ها سؤالی مهم در ذهن شکل می‌گیرد؛ اکسینوس ۸۸۰ نسبت‌به مدل پیشین یعنی اکسینوس ۹۸۰ چه تفاوت‌هایی دارد و چگونه خودش را از آن تراشه متمایز می‌کند؟ ‌اولین تفاوت به هسته‌های کورتکس A77 برمی‌گردد. در اکسینوس ۸۸۰ فرکانس پردازشی هسته‌ی کورتکس A77 به ۲ گیگاهرتز کاهش پیدا کرده است، این هسته‌ها در اکسینوس ۹۸۰ با فرکانس ۲/۲ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود حداقل روی کاغذ، اکسینوس ۹۸۰ ازلحاظ پردازنده‌ی مرکزی قدرت بیشتری نسبت‌به اکسینوس ۸۸۰ داشته باشد، البته این تفاوت عملکرد آن‌چنان زیاد نخواهد بود. به‌علاوه هسته‌های کورتکس A55 تراشه‌ی جدید با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند تا در راستای ارائه‌ی عمر باتری بهتر ازسوی دستگاه، قدم بردارند.

اکسینوس ۸۸۰ سامسونگ از صفحه‌نمایشی با حداکثر وضوح ۲٬۵۲۰ در ۱٬۰۸۰ پیکسل پشتیبانی می‌کند، درحالی‌که اکسینوس ۹۸۰ توانایی پشتیبانی از صفحه‌نمایش ۳٬۳۶۰ در ۱٬۴۴۰ پیکسل را هم دارد. درکنار این‌ موارد، تراشه‌ی جدید سامسونگ از استاندارد وای‌فای ۵ استفاده می‌کند درحالی‌که اکسینوس ۹۸۰ توانایی ارائه‌ی وای‌فای ۶ را هم داشت. 

اکسینوس ۸۸۰ سامسونگ از حداکثر دوربین یگانه‌ی ۶۴ مگاپیکسلی یا دو دوربین ۲۰ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند، این درحالی است که اکسینوس ۹۸۰ توانایی پشتیبانی از حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی را هم دارد که نمونه‌ی آن را در گوشی‌های گلکسی اس ۲۰ اولترا و شیائومی می نوت ۱۰ دیده بودیم. بنابراین کسانی که به‌دنبال دوربین‌هایی با وضوح بالا هستند بهتر است سراغ گوشی‌هایی بروند که در فهرست مشخصات فنی آن‌ها نام تراشه‌ی اکسینوس ۹۸۰ ذکر شده باشد. 

افزون بر موارد یادشده، پردازنده‌ی جدید سامسونگ از ویدئوهایی با حداکثر وضوح 4K و نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه پشتیبانی می‌کند، درحالی‌که اکسینوس ۹۸۰ می‌توانست امکان فیلم‌برداری با وضوح 4K و نرخ ۱۲۰‌ فریم‌بر‌ثانیه را ارائه دهد. تمامی این موارد به‌وضوح نشان می‌دهند اکسینوس ۸۸۰ قرار است ازلحاظ قدرت و قابلیت‌ها، پایین‌تر از اکسینوس ۹۸۰ جای گیرد. نحوه‌ی نام‌گذاری تراشه‌ی جدید نیز همین موضوع را نشان می‌دهد.

تراشه‌ی اکسینوس ۸۸۰ همچنین در زمینه‌ی پردازش‌های مربوط به هوش مصنوعی تراشه‌ای توانمند برشمرده می‌شود. این تراشه با اتکا بر قدرت پردازشی خود می‌تواند در راستای بهبود تجربه‌ی عکاسی با گوشی قدم بردارد، به‌علاوه کارکرد دستیارهای صوتی هوشمند به‌لطف اکسینوس ۸۸۰ بهبود پیدا می‌کند. سامسونگ می‌گوید اکسینوس ۸۸۰ ضمن بهره‌مندی از NPU مستقل به پردازنده‌ی سیگنال دیجیتال (DSP) مجهز شده است تا بتواند به شکل محلی و بدون نیاز به اتصال به فضای ابری به قابلیت‌هایی ویژه در حوزه‌ی هوش مصنوعی دسترسی پیدا کند. پردازنده‌ی عصبی این تراشه با تسریع روند اجرای پردازش‌های مصنوعی شبکه‌ی عصبی، امکان استفاده از یادگیری ماشین را فراهم می‌کند.

ویوو وای 70 اس فایوجی / Vivo Y70s 5G

ویوو Y70s 5G؛ نخستین گوشی دنیا با تراشه‌ی اکسینوس ۸۸۰ سامسونگ

نخستین گوشی دنیا با اکسینوس ۸۸۰ هم به‌تازگی معرفی شده است. بر این اساس ویوو روز گذشته در چین موبایلی تحت عنوان Vivo Y70s 5G رونمایی کرد که تقریبا ۲۸۰ دلار قیمت دارد و از تراشه‌ی 5G جدید اکسینوس ۸۸۰ استفاده می‌کند. ویوو Y70s دستگاهی میان‌رده است که از رابط کاربری فان‌تاچ ۱۰ بر پایه‌ی سیستم‌عامل اندروید ۱۰ استفاده می‌کند و به ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم LPDDR4X درکنار ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 2.1 مجهز شده است.

گوشی ویوو Y70s 5G برای به‌تصویر‌کشیدن محتوای بصری به صفحه‌نمایشی IPS LCD با اندازه‌ی ۶/۵۳ اینچ متکی است که وضوح فول HD پلاس را به‌نمایش می‌گذارد. در بخش بالای صفحه‌نمایش گوشی حفره به‌منظور میزبانی از دوربین سلفی به‌چشم می‌خورد. در این گوشی از اسپیکر استریو استفاده شده است؛ به‌علاوه در بخش کناری ویوو Y70s شاهد استفاده از حسگر اثر انگشت هستیم.

گوشی جدید ویوو در پنل پشتی مجهز به مجموعه‌دوربین سه‌گانه است. دوربین اصلی حسگر ۴۸ مگاپیکسلی دارد، دوربین دوم از حسگر ۸ مگاپیکسلی با لنز فوق عریض استفاده می‌کند و در دوربین سوم شاهد حسگر ۲ مگاپیکسلی عمق‌سنج هستیم. در پنل پشتی همچنین فلاش LED دوگانه جای گرفته است. دوربین ویوو Y70s می‌تواند ویدئوهای 4K را با نرخ حداکثر ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه ثبت کند. پنل جلویی دستگاه میزبان حسگری ۱۶ مگاپیکسلی با توانایی فیلم‌برداری 1080p است. گوشی جدید ویوو از باتری ۴٬۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی با فناوری شارژ سریع ۱۸ وات پشتیبانی می‌کند.

معرفی گوشی جدید ویوو نشان می‌دهد اکسینوس ۸۸۰ به‌مرحله‌ی تولید انبوه رسیده و حتی دراختیار شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی هم قرار داده شده است. بنابراین در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش شمار گوشی‌های مجهز به این تراشه به‌خصوص در بازار آمریکا خواهیم بود.

هرچه زمان می‌گذرد قیمت تراشه‌های 5G پایین می‌آید و شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی بیش‌ازپیش به تولید دستگاه‌هایی رغبت نشان می‌دهند که در عین بهره‌مندی از شبکه‌ی 5G قیمت خیلی زیادی نداشته باشند. معرفی اکسینوس ۸۸۰ تلاشی از سوی سامسونگ برای پایین آوردن قیمت گوشی‌های 5G است. 

مشخصات تراشه‌ی اکسینوس ۸۸۰ سامسونگ

پردازنده‌ی مرکزی (CPU)

۲ هسته‌ی کورتکس A77 با فرکانس ۲ گیگاهرتز

۶ هسته‌ی کورتکس A55 با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز

پردازنده‌ی گرافیکی (GPU)

Mali-G76 MP5

مودم 5G مجتمع

✔️

(پشتیبانی از 5G NR Sub-6GHz با حداکثر سرعت آپلود ۱/۲۸ گیگابیت‌بر‌ثانیه و حداکثر سرعت دانلود ۲/۵۵ گیگابیت‌بر‌ثانیه)

واحد پردازش مبتنی‌بر شبکه‌ی عصبی (NPU)

✔️

ارتباطات

بلوتوث ۵، وای‌فای ۵، رادیو FM

دوربین

پشتیبانی از دوربین یگانه‌ی ۶۴ مگاپیکسلی یا دو دوربین ۲۰ مگاپیکسلی

ویدئو

حداکثر وضوح 4K با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه

صفحه‌نمایش

حداکثر وضوح فول HD پلاس (معادل ۲٬۵۲۰ در ۱٬۰۸۰ پیکسل)

حافظه‌ی رم

LPDDR4X

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

UFS 2.1 ،eMMC 5.1

لیتوگرافی (نود پردازشی)

۸ نانومتری

قیمت گوشی، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع گوشی سامسونگ نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید؛ مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع گوشی‌های سری S، J، M و A سامسونگ و گالری تصاویر رسمی این محصولات همگی در بخش محصولات دردسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات