آیفون SE نسل دوم در بخش نوتیفیکیشن از هپتیک تاچ پشتیبانی نمی‌کند

شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد آیفون SE سال ۲۰۲۰ اپل در بخش Notification Center و صفحه‌ی قفل از فناوری هپتیک تاچ پشتیبانی نمی‌کند. ظاهرا این موضوع ارتباطی به باگ نرم‌افزاری ندارد.
تبلیغات

اپل در آیفون‌های چند سال گذشته‌، فناوری خاصی با نام لمس سه‌بعدی (3D Touch) به‌کار برده بود که به‌واسطه‌ی آن می‌شد با واردکردن فشار به صفحه‌نمایش، کارهای خاصی انجام داد. آیفون SE نسل دوم همچون دیگر آیفون‌های پیشرفته‌ی اپل از فناوری 3D Touch پشتیبانی نمی‌‌کند. اهالی کوپرتینو تلاش کرده‌اند برخی از قابلیت‌های لمس سه‌بعدی را در قالب فناوری جدید با نام هپتیک تاچ (Haptic Touch) به آیفون‌های مدرن بیاورند؛ با‌این‌حال، هپتیک تاچ در آیفون SE نقص مهمی دارد و آن هم به بخش نوتیفیکیشن‌ها برمی‌گردد.

اپل از زمان معرفی آیفون XR تصمیم گرفت استفاده از قابلیت لمس فشاری موسوم ‌به 3D Touch را کنار بگذارد و به استفاده از هپتیک تاچ روی بیاورد. به‌لطف قابلیت هپتیک تاچ، می‌توانید به‌جای واردکردن فشار به نمایشگر، انگشت خودتان را مدت‌ بیشتری از حالت عادی روی آن نگه دارید تا به برخی از قابلیت‌های لمس سه‌بعدی دسترسی پیدا کنید.

در گوشی‌های آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو می‌توانید با نگه‌داشتن انگشت خود روی نوتیفیکیشنی خاص، تمام متن آن را مشاهده کنید. برای مثال، اگر نوتیفیکیشنی از توییتر روی صفحه ظاهر شود و انگشت خودتان را برای چند لحظه روی آن نگه دارید، متن کامل توییت به‌نمایش درمی‌آید و حتی به برخی قابلیت‌ها نظیر جواب‌دادن به توییت و حتی لایک‌کردن آن دسترسی پیدا می‌کنید. حال که آیفون SE 2020 به‌شکل تقریبا گسترده‌ای دراختیار کاربران قرار گرفته، بهتر از قبل می‌توانیم با ویژگی‌های مختلف آن آشنا شویم. بر‌همین‌اساس، به‌نظر می‌رسد گوشی میان‌رده‌ی جدید اپل از قابلیت هپتیک تاچ برای نوتیفیکیشن‌ها و صفحه‌ی قفل پشتیبانی نمی‌کند. 

هپتیک تاچ / Haptic Touch

قابلیت هپتیک تاچ در آیفون‌های جدید اپل

در آیفون SE اگر در حالت عادی نوتیفیکیشنی جدید دریافت کنید، می‌توانید با نگه‌داشتن انگشت خود روی آن، جزئیات کاملش را ببینید؛ اما این امکان هنگام مشاهده‌ی نوتیفیکیشن در بخش Notification Center و صفحه‌ی قفل برایتان وجود ندارد. بدین‌ترتیب، اگر بخواهید در بخش Notification Center و صفحه‌ی قفل انگشتتان را روی نوتیفیکیشنی خاص نگه دارید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. برای اینکه بتوانید محتوای کامل را مشاهده کنید، می‌توانید انگشت خود را روی نوتیفیکیشن بکشید و گزینه‌ی View را انتخاب کنید. 

نخستین‌بار کاربران شبکه‌ی اجتماعی ردیت توانستند نبود قابلیت هپتیک تاچ را در بخش نوتیفیکیشن سنتر آیفون SE نسل دوم پیدا کنند. فردی در ردیت می‌نویسد:

روز گذشته، گوشی آیفون SE را دریافت کردم و به‌سرعت متوجه شدم هپتیک تاچ در بخش نوتیفیکیشن‌ها پشتیبانی نمی‌شود. در هیچ‌جای دیگری ندیده‌ام فردی به این مشکل بربخورد و آن را گزارش کند و در هیچ‌یک از نقد و بررسی‌های رسانه‌ها نیز به این موضوع اشاره نشده است. همچنین، هیچ‌یک از ویدئوهایی که مشاهده کرده‌ام، به پشتیبانی‌نشدن از هپتیک تاچ در بخش نوتیفیکیشن اشاره‌ای نمی‌کند. هپتیک تاچ هنوزهم برای انجام کارهایی نظیر Peek and Pop (مشاهده‌ی اولیه‌ی بخشی از اپلیکیشن و سپس واردشدن به آن) و آیکون‌های صفحه‌ی اصلی کاربردی است. باوجوداین، اگر در صفحه‌ی قفل یا بخش Notification Center باشید و بخواهید از هپتیک تاچ استفاده کنید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. بدین‌ترتیب در صفحه‌ی قفل و بخش نوتیفیکیشن سنتر، نمی‌توانید انگشت خودتان را روی ایمیل نگه دارید تا آرشیو شود یا انگشتتان را روی پیامک نگه دارید تا امکان پاسخ دادن سریع به آن برایتان فراهم شود.

این نخستین‌بار نیست که در یکی از آیفون‌های جدید اپل چنین محدودیتی را شاهد هستیم؛ زیرا آیفون XR نیز در ابتدا امکان استفاده از هپتیک تاچ را با نوتیفیکیشن‌ها ارائه نمی‌داد؛ اما اپل مدتی بعد ازطریق انتشار به‌روزرسانی نرم‌افزاری، این محدودیت را برداشت. ممکن است با خود فکر کنید امکان دارد اپل بخواهد این محدودیت را در آیفون اس‌ای نیز با به‌روزرسانی نرم‌افزاری رفع کند؛ اما فکر نمی‌کنیم چنین اتفاقی رخ دهد.

براساس گفته‌های متیو پانزانیرو از خبرگزاری تک‌کرانچ، پشتیبانی‌نشدن از هپتیک تاچ در صفحه‌ی قفل و بخش نوتیفیکیشن سنتر آیفون اس‌ای، دراثر وجود باگ ایجاد نشده است. او می‌گوید اپل از قصد چنین قابلیتی را در آیفون جدید قرار نداده است. بر‌همین‌اساس، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم محدودیت یادشده ازطریق انتشار به‌روزرسانی نرم‌افزاری رفع شود.

این اتفاق در نوع خود بسیار عجیب به‌نظر می‌آید و منطقی نیست اگر اپل نتواند چنین محدودیتی را ازطریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری از بین ببرد. آیفون ۸ در زمان عرضه به‌خوبی از فناوری لمس فشاری 3D Touch پشتیبانی می‌کرد. این یعنی در آیفون SE نه‌تنها از 3D Touch خبری نیست؛ بلکه قابلیت هپتیک تاچ نیز در گوشی قرار نگرفته است. برخی از قابلیت‌ها نظیر آنچه در این مقاله به آن اشاره کردیم، ازطریق هپتیک تاچ ارائه نمی‌شود و به‌طور‌کلی در آیفون جدید دردسترس نیست. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این خبر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات