هرآنچه درمورد بیماری جدید مرتبط با کووید ۱۹ در کودکان می‌دانیم

سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
ظهور بیماری شبیه بیماری کاوازاکی در کودکان مبتلا به کووید ۱۹ موجب نگرانی و تلاش پژوهشگران برای درک ارتباط آن با عفونت ویروس کرونا شده است.
تبلیغات

مطالعه‌ای از ایتالیا نشان می‌دهد که یک بیماری نادر و شبیه بیماری کاوازاکی، کودکانی را که دارای آنتی‌بادی‌های ویروس کرونا هستند، متاثر می‌کند. پزشکان در ۱۷ ایالت آمریکا نیز گزارش می‌کنند که حداقل ۱۶۴ کودک براثر بیماری التهابی نادری شبیه وضعیتی که باعنوان بیماری کاوازاکی شناخته می‌شود، بیمار شده‌اند. نشانه‌ها شامل تب و التهاب بوده و می‌تواند روی ارگان‌هایی مانند قلب اثر بگذارد. آزمایش برخی از این کودکان برای کووید ۱۹ یا آنتی‌بادی‌های ویروس مثبت بوده است و سه نفر جان خود را از دست داده‌اند.

ایالت نیویورک تاکنون ۱۰۲ مورد سندرم التهابی کودکان را گزارش کرده است که ۲۹ درصد از موارد، شامل کودکان دارای سن ۵ تا ۹ سال و ۲۸ درصد دارای سن بین ۱۰ تا ۱۴ سال بوده است. خوشه‌هایی از این بیماری در دیگر کانون‌های کووید ۱۹ شامل کالیفرنیا، نیوجرسی و ایلینوی نیز ظاهر شده است. این سندرم بالقوه کشنده همچنین تعداد کمی از کودکان را در کشورهای دیگری ازجمله بریتانیا، اسپانیا و ایتالیا تحت‌تأثیر قرار داده است.

مطالعه‌ی جدیدی از ایتالیا که به‌تازگی در مجله‌ی The Lancet منتشر شده است، موارد ۱۰ کودک را که در جریان شیوع کووید ۱۹ این وضعیت را نشان می‌دادند، شرح داده است. نتیجه‌ی آزمایش آنتی‌بادی ویروس عامل کووید ۱۹ یعنی SARS-CoV-2 در ۸ کودک از ۱۰ کودک مثبت بود. لورنزو دانتیگا، نویسنده‌ی نخست مطالعه از بیمارستانی در ایتالیا طی بیانیه‌ای گفت:

مطالعه‌ی ما اولین شاهد واضح را از ارتباط میان عفونت SARS-CoV-2 و این وضعیت التهابی فراهم می‌کند و ما امیدواریم همان‌طور که تلاش می‌کنیم این ویروس ناشناخته را بشناسیم، این نتایج به پزشکان سرتاسر جهان کمک کند.

لورن هندرسون، پزشک معالج در بیمارستان کودکان بوستون و استادیار پزشکی کودکان در دانشکده‌ی پزشکی هاروارد، این مطالعه را «یک مطالعه‌ی بسیار مهم» خواند. این کار و دیگر پژوهش‌های درحال انجام، قصد مشخص کردن این موضوعات را دارند که چه چیزی درمورد ویروس کرونای جدید ممکن است آغازگر این وضعیت جدی باشد، نحوه‌ی درمان آن چگونه است و اینکه آگاهی در این مورد، چگونه ممکن است به ما در درک بهتر خود ویروس کمک کند.

بیماری کاوازاکی چیست؟

بیماری کاوازاکی که ابتدا در دهه‌ی ۱۹۶۰ در ژاپن مشاهده شد، با سطوح بالای التهاب آغاز می‌شود و می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در بخش‌های مختلف بدن مانند عروق خونی و قلب شود و گاهی اوقات موجب سندرم شوک سمی و مرگ می‌شود. نشانه‌های معمول می‌تواند شامل تب شدید مداوم، بثورات پوستی، تورم دست و پا و لب‌های ترک‌خورده باشد. آزمایشی برای تشخیص این وضعیت وجود ندارد، بنابراین پزشکان برای تعیین اینکه آیا کودکی احتمالا به آن مبتلا شده است یا نه، روی علائم مذکور و دیگر سنجه‌های آزمایشگاهی تکیه می‌کنند (این وضعیت عمدتا مربوط به کودکان است اگرچه افراد بزرگسال نیز ممکن است به آن دچار شوند).

وقتی بیماری کاوازاکی فورا شناسایی شده و مورد توجه قرار گیرد، معمولا قابل درمان است. پزشکان به‌طور معمول، درمان آنتی‌بادی و گاهی‌اوقات استروئیدها و داروهای دیگری مانند آسپرین را به‌کار می‌برند. بیماری کاوازاکی معمولا بسیار نادر است و در آمریکا هر سال تنها حدود ۲۱ کودک دارای سن کمتر از ۵ سال را در هر صدهزار کودک مبتلا می‌کند.

اما اکنون پزشکان خصوصا در مناطقی که اخیرا کووید ۱۹ در آن شایع بوده یا درحال شیوع است، شاهد افزایشی در موارد یک بیماری مشابه هستند. گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که این بیماران نسبت‌به حالت متوسط، دچار بیماری‌های شدیدتری هستند.

چگونه به‌نظر می‌رسد موارد جدید متفاوت باشند

نویسندگان مطالعه‌ی جدید که در مجله‌ی The Lancet منتشر شده است، بیماری را «بیماری شبیه کاوازاکی» می‌خوانند و اذعان می‌کنند که هنوز این بیماری و نحوه‌ی ارتباط آن را با کووید ۱۹ به‌خوبی درک نکرده‌اند. متخصصان در کشور آمریکا این وضعیت را «سندرم التهابی چندسیستمی که به‌طور بالقوه با کووید ۱۹ مرتبط است»، می‌خوانند.

پزشکان در ۸ مورد از ۱۰ کودک بیمار در کشور ایتالیا، آنتی‌بادی‌های ویروس را پیدا کردند و سه نفر از آن‌ها دچار عفونت جاری بودند. نویسندگان همچنین خاطرنشان کردند که آن‌ها حدس می‌زدند که حداقل نتایج آزمایش آنتی‌بادی یکی از دو مورد دیگر ممکن است به‌علت مشکلات ناشی‌از آزمایش، منفی کاذب شده باشد. نویسندگان به‌عنوان بخشی از تجزیه‌و‌تحلیل، موارد دنیاگیری اخیر را با سوابق ۱۹ بیمار دچار این وضعیت که طی ۵ سال گذشته تحت درمان قرار گرفته بودند، مقایسه کردند. اگرچه این مطالعه کوچک بود، آن‌ها الگوهای کلیدی و نگران‌کننده‌ای را پیدا کردند که بیماران دنیاگیری کووید ۱۹ را از دیگر بیمارانی که در سال‌های اخیر دچار بیماری کاوازاکی شده بودند، متمایز می‌کرد. هندرسون به وب‌سایت خبری واکس گفت:

یک تفاوت اساسی این است که بیماران دچار این بیماری و کووید ۱۹، نسبت‌به مواردی که قبل از رسیدن ویروس کرونای جدید به این منطقه دیده شده بود، بیمارتر بوده و ناهنجاری‌های آزمایش‌های آزمایشگاهی متفاوتی داشتند. این به ما می‌گوید که کودکان دارای خصوصیات بیماری کاوازاکی و کووید ۱۹ ممکن است دقیقا مانند سایر مبتلایان به بیماری کاوازاکی کلاسیک نباشند.

برای مثال، پژوهشگران دریافتند که معمولا حدود ۱۰ درصد از بیماران قبلی مبتلا به کاوازاکی دارای مشکلات قلبی بودند (که با اکوکاردیوگرام غیرطبیعی تشخیص داده می‌شد)، در‌حالی‌که درمورد بیماران دنیاگیری این رقم به ۶۰ درصد می‌رسد.

همچنین احتمال داشتن پاسخ التهابی شدیدتری به‌نام سندرم فعال‌سازی میتوکندریایی که نویسندگان مقاله می‌گویند نوعی طوفان سیتوکین است، در بیماران جدیدتر بیشتر بود (طوفان‌های سیتوکین واکنش‌های شدید ایمنی در بدن هستند که به‌عنوان مقصر بیشتر آسیب‌های مشاهده‌شده در بیماران بزرگسال مبتلا به کووید ۱۹ با وضعیت بحرانی، درنظر گرفته می‌شوند). پزشکان همچنین دریافتند که برای کمک به بهبودی بیماران اخیر به داروهای بیشتری نیاز دارند. کودکانی که در جریان شیوع تشخیص داده شده بودند، نسبت‌به کودکانی که به‌طور معمول برای این بیماری مورد درمان قرار می‌گیرند (دارای میانگین سنی ۳ سال)، معمولا سن بیشتری داشتند (متوسط سن ۷/۵ سال). درحقیقت، بیماری کاوازاکی معمولا در کودکان کم سن‌تر از ۵ سال پیگیری می‌شود. اما در این گروه جدید، بیماران دارای دامنه‌ی سنی ۵/۵ تا ۱۶ سال بودند.

چگونه این بیماری التهابی با کووید ۱۹ مرتبط است؟

با اینکه پژوهشگران ده‌ها سال است بیماری کاوازاکی را مورد مطالعه قرار می‌دهند، هنوز نمی‌دانند که دقیقا چه چیزی آغازگر آن است. حتی پیش از کووید ۱۹، یک فرضیه‌ی عملی این بوده است که افسارگسیختگی واکنش ایمنی، احتمالا در ترکیب با استعداد ژنتیکی موجب این وضعیت می‌شود.

پژوهشگران در پژوهش‌های گذشته حتی به‌دنبال شواهدی از ویروس‌های کرونا دیگر در بیماران کاوازاکی بوده‌اند اما به‌طورکلی شواهد ارتباط ضعیفی داشتند. اگرچه الگوهای جدید ظاهر شده در مکان‌های دارای شیوع شدید کووید ۱۹ قابل‌توجه است. حتی اگر مطالعه‌ی ایتالیایی کوچک بوده، پژوهشگران خاطرنشان کردند که نرخ موارد شبیه بیماری کاوازاکی در بیمارستان‌های آن‌ها در مرکز شیوع برگامو در ماه مورد مطالعه، به ۳۰ برابر نرخ معمول خود رسیده است. زمان‌بندی آن نیز برای پژوهشگران معنی‌دار است. جین نوبرگر، متخصص قلب و عروق در بیمارستان کودکان بوستون گفت:

اگر به منحنی‌ها نگاه کنید، کووید ۱۹ هموار شده است اما افزایشی نمایی در این نوع ثانویه از سندرم شوک وجود دارد. حتی ممکن است آنتی‌بادی‌هایی که کودکان دربرابر SARS-CoV-2 می‌سازند، یک واکنش ایمنی در بدن ایجاد کند. کسی نمی‌داند.

به‌گفته‌ی هندرسون: «تکرار این نتایج در دیگر مراکز برای سایر مطالعات بسیار مهم خواهد بود.» این مسئله نیز برای پزشکان بسیار حائز اهمیت است که کودکان را در مطالعات آینده‌نگر ثبت‌نام کنند تا بهترین اطلاعات ممکن را درمورد این بیماری به دست آورند. پژوهشگران همچنین علاقمند به دانستن این مسئله هستند که چگونه درک این موضوع می‌تواند برخی از سوالات مهم را درمورد خود ویروس روشن کند و چگونه ممکن است ما در جمعیت وسیع‌تر با ویروس مبارزه کنیم. راسل وینر، رئیس کالج سلطنتی پزشکی کودکان و بهداشت کودکان و الیزابت ویتاکر دبیر گروه آلرژی، ایمنی و عفونت کودکان بریتانیا در تفسیری مرتبط با این موضوع در The Lancet می‌نویسند:

برای مثال، اگر این پدیده‌ای به‌واسطه‌ی آنتی‌بادی‌ها باشد، ممکن است نتایجی برای مطالعات واکسن داشته باشد و همچنین ممکن است بتواند توضیح دهد که چرا برخی کودکان براثر ابتلا به کووید ۱۹ به‌شدت بیمار شده در‌حالی‌که بیشتر آن‌ها تحت‌تأثیر قرار نگرفته یا علائمی ندارند.

تاکنون، حداقل سه مورد مرگ در کودکان براثر این بیماری التهابی در ایالت نیویورک گزارش شده است. همه‌ی ۱۰ کودک مطالعه‌ی ایتالیایی از آن زمان به حد کافی بهبودی پیدا کرده‌اند که از بیمارستان مرخص شوند، اگرچه در زمان انتشار این گزارش هنوز درحال مصرف دارو بودند. پژوهشگران می‌گویند قرار است برای بررسی عملکرد قلب، طی چند ماه آینده از آن‌ها نوار قلب گرفته شود. با‌این‌حال، پژوهشگران استدلال می‌کنند که یافته‌های آن‌ها نشان‌دهنده‌ی یک پیامد بالقوه از عفونت‌های کووید ۱۹ در کودکان است. نویسندگان مقاله می‌نویسند:

ارتباط میان SARS-CoV-2 و بیماری شبه کاوازاکی باید هنگام درنظر گرفتن سیاست‌های یکپارچه‌سازی مجدد اجتماعی برای جمعیت کودکان درنظر گرفته شود.

در جلسه‌ی کمیته‌ی سنا که روز سه‌شنبه برگزار شد، دکتر آنتونی فائوچی، مدیر مؤسسه‌ی ملی آلرژی و بیماری‌های واگیردار آمریکا نیز اظهار داشت: «ناشناخته‌های زیادی دررابطه‌با کووید ۱۹ وجود دارد، خصوصا درمورد کودکان. ما واقعا باید بسیار مراقب باشیم زیرا هرچه بیشتر می‌آموزیم، متوجه می‌شویم که این ویروس چه کارهایی می‌تواند انجام دهد.» همین‌طور هندرسون گفت:

مانند هر عفونت، والدین باید درصورتی‌که کودک آن‌ها دارای تب بالا، بثورات جدید، درد شکمی قابل‌توجه، استفراغ مداوم، اسهال مداوم و دیگر نشانه‌های نگران‌کننده باشد، برای او به‌دنبال مراقبت پزشکی باشند.

اما او و پزشکان دیگر بر این مسئله تأکید می‌کنند که با وجود افزایش در شیوع سندرم کودکان، این وضعیت هنوز کاملا نادر است و طبق گفته‌ی نویسندگان مقاله «احتمالا بیشتر از یک مورد در هزار کودک قرار گرفته درمعرض SARS-CoV-2 را متاثر نمی‌کند». هندرسون افزود: «بیشتر کودکان مبتلا به کووید ۱۹ خیلی خوب عمل کرده و دارای نشانه‌های خفیفی هستند».

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات