اپل شرکت Luxshare را ترغیب کرد خود را برای رقابت در تأمین قطعات آیفون آماده کند

شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل در تلاش است شرکت Luxshare را نیز به بازار تأمین‌کنندگان قطعات وارد کند تا بتواند حاشیه‌ی سود خود را افزایش دهد.
تبلیغات

براساس گزارش‌های امروز Nikkei، اپل در حال ترغیب شرکت تولیدکننده‌ی قطعات کامپیوتری و الکترونیکی چینی Luxshare است تا کسب‌وکار خود را گسترش دهد و برای تأمین قطعات مونتاژ آیفون، با شرکت فاکسکان وارد رقابت شود. درحال‌حاضر، شرکت Luxshare بیشترین فعالیت خود را بر ساخت ایرپاد اپل متمرکز کرده است. همچنین، درزمینه‌ی تولید پوشش‌های فلزی در شرکت Catcher، یکی از شرکت‌های بزرگ زنجیره‌ی تأمین‌کننده‌ی گوشی آیفون و آیپاد و مک‌بوک‌، سرمایه‌گذاری کرده است.

وب‌سایت خبری Nikkei مدعی شده است اپل بسیار مشتاق توسعه‌ی کسب‌وکار Luxshare است تا بدین‌ترتیب، این شرکت رقیب غول‌های تایوانی فاکس‌کان و پگاترون شوند. برای اپل وجود رقابت بین تأمین‌کنندگان باعث می‌شود قطعات باکیفیت‌تری با قیمت ارزان‌تر به‌دست آورد. علاوه‌براین، وجود تأمین‌کنندگان متعدد ریسک بروز مشکلات ناگهانی تأمین قطعه را به‌طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. اگرچه تراشه‌های سری A گوشی‌های آیفون را به‌طور اختصاصی شرکت تایوانی تی‌اس‌ام‌سی می‌سازد؛ بیشتر قطعات این گوشی‌ها را تولیدکنندگان دیگر برای اپل تأمین می‌کنند.

یکی از بخش‌هایی که بیشترین نیرو را برای انجام لازم دارد، بخش مونتاژ نهایی دستگاه است که زیر سلطه‌ی شرکت فاکسکان بوده است و بعد از آن شرکت پگاترون با فاصله‌ی کمی قرار می‌گیرد. کسب‌وکار فاکسکان در دهه‌ی گذشته همراه‌با رشد انفجاری آیفون با سرعت بسیار زیادی اوج گرفته و سود زیادی برای شرکت به‌همراه داشته است. درهرصورت، آنچه واضح است هدف اپل برای ترغیب شرکت لاکس‌شیر برای توسعه‌ی کسب‌وکارش است؛ زیرا هرچه تعداد شرکت‌های مونتاژکننده افزایش یابد، اپل می‌تواند برای قیمت بهتر و بهبود حاشیه‌ی سود خود مذاکره کند و تاحدممکن سهم خود را از سود افزایش دهد.

برخی مواقع، اپل حتی بودجه‌هایی هزینه می‌کند تا بازار تأمین‌کنندگان قطعات را متعدد نگاه دارد. برای مثال در سال ۲۰۱۸، اپل شرکت توشیبا مموری را خرید تا رقابت در بازار NAND را حفظ کند. علاوه‌براین، میلیون‌ها دلار در شرکت Japan Display سرمایه‌گذاری کرد تا از ورشکستگی این شرکت تولیدکننده‌ی نمایشگر جلوگیری کند و برای بهبود تولیداتش قدم بردارد و درنهایت، سلطه‌ی سامسونگ به بازار نمایشگرهای اولد را محدود کند.

این موضوع که آیا شرکت لاکس‌شیر در Catcher سرمایه‌گذاری خواهد کرد و در مسیر توسعه‌ی کسب‌وکار خود برای تبدیل به شرکت مونتاژ کامل قدم برمی‌دارد یا خیر، همچنان بدون جواب خواهد ماند؛ زیرا ورود به بازار جدید برای هر شرکتی ریسک زیادی دارد و قدم بزرگی به‌حساب می‌آید. درحالی‌که فاکسکان در دهه‌ی گذشته از رشد بی‌سابقه‌ی اپل سود زیادی عایدش شد؛ اما همچنان نمی‌توان مطمئن بود سرنوشت لاکس‌شیر نیز مشابه فاکس‌کان خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات